Hållbara kliv – energiutmaningen ÅK 5 besöker VEAB under läsåret Hur går det till för att 7500 bostäder ska få värme till sina hus?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Åhus Montessoriskola F-9 M
Advertisements

Hållbar utveckling på med.
Välkomna till information kring betyg och bedömning
Välkomna.
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Vi har startat upp vårt nya tema: Folk och rövare i Kamomilla stad
Poetry slam Tehres Lindskog & Kristina Bruce Årets vinnare: Roberto Karlsson, Viktor Stolpe och Agnes Török.
Bengt S. Persson, HLR-rådet Bodil Berggren, HLR-rådet
Tema boende hösten 2006 Stora arbetslaget Klicka med vänster musknapp för att byta bild © ptra06.
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Energivandring Umeås modellskolor i samarbete med kommunens energi- och klimatrådgivare samt tekniker från Fastighet.
E N DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG. SAMHÄLLSENGAGEMANG OCH HÅLLBARHET  CSR - Självklarhet och en konkurrensfördel  Bra sätt att sprida vårt goda namn.
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Åk 9 - året då det händer -.
Välkomna till Fristorpsskolan
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är en form av energi.  En viss temperatur hos ett ämne.
Den hållbara skolan! Klass 8D Stavsborgsskolan.
Ung Privatekonomi Utvärderingar Läsåret 2008/2009 Lärare.
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
Grundskolan år 9 Skola och fritid 2008 BILD 1 Elever som trivs bra i skolan.
Confidential Undvik fel och fällor i Byggtorkning.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
 Redan ha kunskaper på A2 nivå (diagnostiska prov).  En fullständig kurs på nätet.  Fokus på kommunikation och interkulturell.
Energi Energi är partiklar som rör sig. Ju högre fart, desto mer energi. Energi är också värme. Ju högre värme, desto mer energi. I en atombomb finns mycket.
Kunskapskontroll Kemi åk 8 HT 2013 Grund- och förskolenämnd.
Bild: Jönköping energi och Upptech Text: Maria Sparf, Upptech
ROLIGT. FRAMTIDS- UTMANING Nya lösningar Kunskap om olika yrkesområden.
Tungt och lätt… varmt och kallt.
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Förbättrade studieresultat Mål 2011/2012 Positiva förväntningar Närvaron Resultatindikatorer Ledning Omvärldskontakt Pedagogik.
Inför prov 1 i Energiteknik
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
Vår Kommun Samhällskunskap år 8.
Skolutveckling via digitala medier
FLISAN! Här får vi följa med Flisan som ska besöka Hörselverksamheten och göra en hörselkontroll. Häng med!
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Var finns energi på jorden? På vilka sätt utnyttjar vi jordens energi?
ELIS UPPSALA ELEVER I SKOLAN
Snilleblixtar 2010 Ånge kommun Välkommen till en spännande resa mot ny teknik och tekniska innovationer som kan rädda vår planet!
Material. Mål om pappersanvändning Allt papper som köps in och används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och.
Miljöarbete vid IT-fakulteten IT-fakulteten har ett aktiva miljöarbete och alla studenter och anställda är en del i det arbetet!
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Åtgärdsprogram för miljömålen Anna Bredberg och Åsa Eklund Öberg Miljömålssamordnare/Energi- och klimatstrateg.
Projektutveckling Hans Gulliksson 1. 2 Totalt medarbetare Samordnar 240 kommunala Energi- och klimatrådgivare i alla 290 kommunerna i Sverige.
Välkommen! Willkommen! Bienvenu! Welcome to Växjö! Växjö Europas grönaste stad 환영 歓迎 歡迎 Tervetuloa 欢迎 Julia Ahlrot Miljöstrateg.
Värme. Med värme menar vi i dagligt tal den temperatur som vi kan mäta med en termometer.  Värme är alltså en form av energi.  En viss temperatur hos ett.
Välkomna ! Välkomna.
EN DEL AV VÅRT SAMHÄLLSENGAGEMANG
Liv & Hälsa ung Kommunprofil Källa: Kommunprofil (finns en för varje kommun) resultat
Material. Pappersanvändning Allt papper som används på skolan ska vara återvunnet för att det minskar uttaget av naturresurser och behöver inte lika mycket.
Agnes Ö, Petter B, Hannah, Sabina. Rådslaget – tema hållbar konsumtion Vad vi gjort under projektet Kickoff Filmer om hållbar konsumtion Stilmedveten.
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Världs-om-spännande kunskapstävling!
Är det någon som har besökt Island?
Agenda: Presentation Känslan i åk 4 Hur vi jobbar? Förväntansdokumentet Planeringsbok/Läxdagar/Läxhjälp Bloggen Datorer Utvecklingssamtal Viktiga datum.
… i miljömålsarbetet Ylva Rönning.
Min skola Bedrivs år Riktar sig till elever med NPF på högstadiet och gymnasiet Anhöriga och skolpersonal är också målgrupper i projektet.
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Vad är energi? Åsa Kallebo, Stenungskolan, Stenungsund –
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Hedlundaskolan Hedlundaskolan ligger i centrala Umeå och är en typisk 50- talsskola som renoverades Det är en liten kommunal skola som värnar om.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Vi bor i sverige Geografi åk 4.
Varför Hållbara kliv – närhet till naturen?
Veckans fördjupning handlar om något som påverkar oss alla. Vet du vad
Föräldramöte Tomtebogård
Enkät Åk 9 vt 2017 Alla skolor 4-kanten Studie- och yrkesvägledning
Klass 4 Rävar och Hjortar
1. Lärande genom att göra och experimentera ”Maker kulturen”.
Presentationens avskrift:

Hållbara kliv – energiutmaningen ÅK 5 besöker VEAB under läsåret Hur går det till för att 7500 bostäder ska få värme till sina hus?

Vad är energi? Vad finns inne i en energiburk?

Lärarfortbildning med experiment, studiebesök på VEAB och experimentlådor till varje skola.

Besök på VEAB – spännande, får vi se värmepannan?

Hjälm och hörlurar på – alla måste följa gruppen!

Så många datorer i kontrollrummet – vi ser flisen åka in på transportband!

Allt fungerar ungefär som den här ångmaskinen – vi eldar och får el och värme! Varmt vatten förvaras i ”termosen”.

Reflektionsbok – vad var det som hände? Vi vill göra fler experiment!

Vi har fått bidrag från Växjö kommuns klimatkonto för att förse alla elever med likvärdiga, intresseväckande experimentlådor. Varje skola får en egen experimentlåda i temat hållbar utveckling.

Katarina Cronqvist och Helen Öberg har med sina klasser varit pilotlärare, planerat och genomfört temat under våren 2012 för att under hösten 2012 sprida kunskapen till kollegor i grundskolan.

Projektet Hållbara kliv – energiutmaningen är ett samarbete mellan Skola- och barnomsorg, Energikontor Sydost (KNUT-projektet), Planeringskontoret och VEAB.