27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Advertisements

Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fritidshusundersökning Fastighetsbyrån Mars 2013.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
1 ICT och hållbarhet del 2 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
TURISM I NORDEN TURISM I NORDEN
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Projektföljeforskning
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Resenärsperspektivet inom kollektivtrafiken Transportforum 2011 Linköping Gunnel Färm ordförande Resenärsforum.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Värdering av anslutningstid och turtäthet – Vad säger de nya resultaten och hur kan de tillämpas? Pia Sundbergh, WSP 22 september 2010.
Bokföring av Lönekostnader
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
TID OCH RESURSALLOKERING
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle - Hallsberg.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Tidsvärdets utveckling över tiden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
27 november 2009, 1 Datainsamlingens betydelse för tidsvärdet Maria Börjesson Centre for Transport Studies Royal Institute of Technology.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Uddevalla - Varberg.
Kundundersökning juli 2010 Operatör: Veolia Transport AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Linköping - Västervik.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Borås.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Töreboda.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Luleå - Riksgränsen.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg Sträcka: Gävle – Mjölby.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Destination Gotland Trafikslag: Färja Sträcka: Visby - Oskarshamn.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Strömstad.
Göteborgs trängselskatter Jonas Eliasson Professor Transport Systems Analysis, KTH Royal Institute of Technology.
Presentationens avskrift:

27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin

27 november 2009, 2 Studien • Syfte: värdering för CBA. • 1260 resenären på tunnelbana (569) och pendeltåg (691) • Rekryterade resor: • morgon/eftermiddagsrusningen • förorter söder/väster innerstaden • Representativitet: • 56 % av alla resor med kollektivtrafik i Sverige görs i Stockholm – en vardag gör knappt resenärer närmare 2,4 miljoner resor. • 45 % är tunnelbana,10 % är pendeltåg, 5 % är lokala banor. • Pappersenkät med stated choice frågor, pennor och frankerade kuvert delades ut på stationer.

27 november 2009, 3 Teori • Scheduling-modeller. Ett exempel: • ’Reduce form’-modeller. Vid optimal startid (PAT försvinner): • Nyttan försvinner ur uttrycket.... •...men det är svårt att fråga om risk • Under vissa antagande räcker det med att skatta α, β och ω för att räkna ut  1 och  2. -D PAT=0 T T-D

27 november 2009, 4 Empiri: • Ger scheduling- och reduced-form-modellerna samma värdering? • Om inte: • Vad är det vi mäter? • Vad är det vi vill ha i CBA?

27 november 2009, 5 De svarande och deras resor • medelinkomst 28,5 tkr Ärende vid målpunkten • medelrestid dör-till-dörr 46 min • förvärvsarbetande 81% • småbarnsföräldrar 31% • kvinnor 65% • tunnelbana/pendeltåg 45% / 55% • tid att passa på målpunkt 49% • tid att passa på startpunkt 20%

27 november 2009, 6 Vad anser resenärerna om punktligheten? • Hur ofta tycker du att tunnelbanan/pendeltåget är försenat? • Är det så illa? Eller: • Policy-svar? • Minns förseningar bättre än punktlighet? • Höga krav på punktlighet?

27 november 2009, 7 Stated Choice frågor 2I.Avgång BAvgång A Starttid30 min tidigare än idagSom idag Restid13 min längre än idag2 min kortare än idag Biljettpris10 kr mindre än idag10 kr mer än idag Avstigning(17 min senare än idag)(2 min tidigare än idag) Jag väljer:  1 1  2 2 Ställer in resan  3 1II.Avgång BAvgång A Försening (om du gör resan varje vardag): En gång varannan vecka är tåget 5 min försenat Övriga resor är i tid. En gång i månaden är tåget 20 min försenat. Övriga resor är i tid. Restid enl. tidtabell: 5 min kortare än idag2 min längre än idag Biljettpris12 kr mer än idag7 kr mer än idag Jag väljer:  1 1  2 2 Ställer in resan  3

27 november 2009, 8 Resultat: Scheduling modellen • Tidsvärde 68 kr/h • Värdering av förväntad försening ca 114 kr/h

27 november 2009, 9 Resultat: ’Reduced form’ modellen • Värderingen av medelförsening minskar om tågen ofta är försenat

27 november 2009, 10 Slutsats • Att bli försenad är värre än att bara vara sen; resenärer tycker inte om osäkerheter och risker. • Man kan flytta sin önskad ankomsttid (PAT) om man vet om det i tid. • Oro och kontrollbehov • Överfokusering

27 november 2009, 11 Tillämpning, exempel minskad betalningsvilja = 507*(förseningslängd)*(förseningsrisk) MedelförseningslängdRiskVärderingKr per resa Summa28

27 november 2009, 12 Andra förutsättningar ger andra värderingar • Betalningsviljan högre för resenärer med: • Högre inkomst • Barn i hushållet • Förvärvsarbete

27 november 2009, 13 När är värderingarna giltiga? • I spannet: • ’en försening i veckan’ ’en försening varannan månad’ • Förseningslängder: minuter

27 november 2009, 14 Slutsatser om monetär värdering •”Förseningstidsvärde” kr/h i genomsnitt −Högre för småbarnsföräldrar, förvärvarbetande, högre inkomst och med tid att passa. •Regional/lokal kollektivtrafik i Stockholm. •Tidvärdet överensstämmer med tidsvärdesstudien. •Inga skillnader funna i den mellan olika delar av riket som inte förklaras av socioekonomisk sammansättning. •Jämförelse bil: Value of travel time (kr/h)  /  Value of delay time (kr/h)  /  Ratio delay time/travel time  /  Morning Business Afternoon

27 november 2009, 15 Tack! Maria Börjesson, Jonas Eliasson och Joel Franklin Centre for Transport Studies