De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunkter på arbetslöshets- försäkringen Lars Calmfors Socialförsäkringsutredningens seminarium 14 februari.
Advertisements

SNS Konjunkturrådsrapport 2011 Anders Vredin (ordf.) Runar Brännlund Lars Ljungqvist Per Strömberg Arvid Wallgren.
Introduktion för nyanlända invandrare
För att jobben kan bli fler
LÖNEBILDNINGSRAPPORTEN 13 november 2008 Juhana Vartiainen.
Pensionssystemet är finansiellt stabilt • Pensionsrätt = avgift 16 procent av inkomster upp till taket ger pensionsrätt • Pensionerna skrivs upp med utvecklingen.
Vilka är utmaningarna för sysselsättningspolitiken?
De offentliga finansernas långsiktiga hållbarhet Lars Calmfors 13/11-07: Kommentarer till rapport från Riksrevisionen.
Synpunkter på finanspolitiken Lars Calmfors Finansutskottet 4/12-98.
Behöver Sverige en ny skattereform? Kommentarer på Peter Birch Sorensens rapport Ann-Sofie Kolm, Stockholm University.
Konjunkturer.
Är arbetsmarknadspolitiken på väg åt rätt håll?
Bristande integration, ojämlikhet och utanförskap
Hur skulle ett effektivare skattesystem se ut?
Behovet av en ny skattereform
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2013.
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
På väg mot en kunskapsbaserad ekonomi Socialdemokraternas budgetmotion för 2012.
1 A-kassan och facket A-kassans finansiering Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet LO-seminarium om arbetslöshetsförsäkringen,
Finansdepartementet Ekonomiska läget inför höstens budgetproposition Pressträff Harpsund 21 augusti Finansminister Anders Borg.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Hur mäter man välstånd?.
En snabbkurs i finanspolitik och budgetarbete Laura Hartman SNS Samhällsprogrammet 19 september 2008.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Ekonomiska kretsloppet
Kan kommunsektorn växa realt med 2 procent per år? Lars Calmfors Kommek, Malmömässan 21 augusti 2014.
RöttBlått. Socialdemokraternas politik för fler och trygga jobb. Moderaternas politik för sänkt a-kassa och lägre löner. Vi vill: Att alla som kan och.
Mycket läsvärd rapport – mer debattskrift än prudentlig utvärdering Stöder en gyllene regel för finanspolitiken. Dynamisk finansiering Partiella kalkyler.
Överskottsmålet och det finanspolitiska ramverket Torben M. Andersen.
Lönar det sig att gå före? MILJÖEKONOMI 10 Mars 2011 Eva Samakovlis.
Svensk ekonomi – var är vi och vart ska vi? Lars Calmfors Controllerdagarna 20/ Stockholm.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Budgetpropositionen för 2015 Lars Calmfors Nationalekonomiska föreningen 11 november 2015.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Finansdepartementet Kommentarer till Finanspolitiska rådets rapport maj 2009 Anders Borg.
Finansdepartementet Kommentarer på ESO-rapporten ”Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges” ESO-seminarium 31 maj Statssekreterare Hans.
Barnomsorgsmarknaden i EU Vilken potential finns för svenska företag att tillhandahålla barnomsorg i Europa? Mikael Elinder Rapport för Almega.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Finanspolitiska rådet i Sverige Presentation på Norges Finansdepartement 4 november 2008 Torben Andersen och Lars Calmfors.
Svensk Finanspolitik Finanspolitiska rådets rapport 2008 Laura Hartman 11 december 2008.
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
KONJUNKTURINSTITUTET
Finanspolitiska rådets rapport 2014 Lars Calmfors 13/
Arbetsmarknadsreformer och lönebildning i Sverige Lars Calmfors UCLS: Konferens om lönebildning 21 oktober 2013.
Regeringens arbetsmarknadsreformer och lönebildningen Lars Calmfors ABF, Göteborg 5/
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Svensk finanspolitik 2008 Finanspolitiska rådets rapport till regeringen.
Erik Höglin Konsekvenser av att införa ett balansmål för finansiellt sparande i offentlig sektor 14 augusti 2015.
Arbetskraftsdeltagande och sysselsättningsgrad i olika åldersgrupper 2014 Procent av befolkningen.
Åsa Olli Segendorf KONJUNKTURINSTITUTET 7 oktober 2015 Lönebildningsrapporten 2015.
1 Makroekonomi med tillämpningar Föreläsning 7: Penningmängd, Inflation och Sysselsättning.
Pressträff Flyktingkrisen och finanspolitiken 21 december 2015 John Hassler: Ordförande.
Hinder och möjligheter för lägre arbetslöshet på sikt Seminarium KOMMEK 17-18/
Förändringar i samhällsekonomin. Den offentliga ekonomin Offentliga sektorn ansvarar för de gemensamma uppgifterna i samhället. Ge exempel! För att klara.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
Lägstalöner och sysselsättning Lars Calmfors Lönebildningen inför avtalsrörelsen 2016 Svenskt Näringsliv 21/
Kommentarer till rapporten Ekonomisk politik som bryter det nya utanförskapet Lars Calmfors Ekonomiskt seminarium Moderaterna 20/
Regeringens sysselsättningspolitik Lars Calmfors SNS Arbetsmarknadsdag 19 maj 2015.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
KONJUNKTURINSTITUTET
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2017
Är sjukskrivning bra för hälsan?
Din privatekonomi 2015 Jörgen Kennemar, Senior Ekonom
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

De sysselsättningspolitiska reformerna •Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts? •Vi tar inte ställning till om åtgärderna varit önskvärda – sysselsättning vs fördelning •Bedömning utifrån tidigare forskning och modellkalkyler

Generell slutsats •För tidigt att hänvisa utvecklingen till reformerna – vi vet inte ännu! •Sysselsättningsuppgången beror till största del på konjunkturen •En eventuell ökning av arbetslösheten i en kommande lågkonjunktur betyder inte att regeringens politik misslyckats

Komponenter av arbetad tid per person

Källa: Arbetskraftsundersökningarna

Utveckling för prioriterade grupper •Ungdomar, äldre, lågutbildade, utrikes födda 1.Utveckling av samtliga komponenter 2.Relativt den genomsnittliga utvecklingen i befolkningen 3.Jämförelse mellan och Positiv siffra = denna konjunktur relativt bättre än förra för gruppen

bättre än för ungdomar och lågutbildade ÄldreUtrikes föddaLågutbildadeUngdomar Arbetskraft/ befolkning-1,8 1,92,0 -1,0 Sysselsatta/ arbetskraft-1,0-2,4-0,6 1,4 I arbete/ sysselsatta-0,2-0,3 0,61,5 Arbetad tid/ i arbete-0,9-0,4 1,84,9 Arbetad tid/ befolkning-3,9-1,2 3,87,2

Varför intressant? •Vår bild skiljer sig från bilden i VåP Vi relaterar till gruppens storlek och den genomsnittliga utvecklingen i befolkningen 2.Annan tidsperiod •Mycket svårt att göra ”objektiv” och heltäckande beskrivning av arbetsmarknadsläget •Sysselsättningspolitiska mål enligt VåP 2008

Jobbskatteavdraget och sänkningen av a- kassa ändamålsenliga •Betydande positiva sysselsättningseffekter av lägre a-kassa och jobbskatteavdrag på sikt •Effekterna på arbetskraftsdeltagandet inte lika entydiga •jämviktsarbetslöshet ned med en procentenhet på sikt

Jobbskatteavdrag mer effektivt än alternativ •Jobbskatteavdraget ändamålsenligt om målet är fler i arbete •Bättre än att fasa ut med högre inkomst •Men för krångligt konstruerat •En höjning av inkomstgränsen för statlig inkomstskatt har en hög självfinansieringsgrad men inkomstskillnaderna skulle öka •Finns det kvar ”fördelningspolitiskt utrymme”?

Inga fler selektiva skattesänkningar •Riktade skattesänkningar mot olika •grupper (ungdomar, äldre, nystartsjobb) •Branscher (hushållsnära tjänster) •Goda motiv, kan höja sysselsättningen •Men gränsdragningsproblem och svåröverskådligt skattesystem •Regeringen bör vara mycket restriktiv med ytterligare selektiva skattesänkningar

Misslyckade reformer av a-kassans finansiering •Sannolikt positiva, men små, effekter på sysselsättningen av differentierade avgifter •Men höjningen av avgifterna i genomsnitt har kraftigt minskat anslutningen till a-kassorna •Därmed står många utan försäkringsskydd mot arbetslöshet i kommande lågkonjunktur

Bristande samordning mellan olika reformer •Höjda egenavgifter skulle finansiera i förväg bestämd storlek på jobbskatteavdraget •Men motverkar jobbskatteavdraget –Undantag för arbetslösa och sjukskrivna •Varför inte lägre jobbskatteavdrag och inga höjda a-kasseavgifter? •Obligatorisk a-kassa en möjlig lösning –Politiskt genomförbart?

Sjukförsäkringsreformerna ger små effekter •Reformerna ökar antalet personer i arbete •Men alltför ensidig inriktning på incitamenten för de sjukskrivna •Sannolikt för svaga ekonomiska incitament för arbetsgivarna

Misslyckad reform av fastighetsbeskattningen •Skatten hade små negativa bieffekter •Brott mot principerna i 1990/91 års skattereform •Missgynnar investeringar i näringsverksamhet •Större ojämlikhet (slopad förmögenhetsskatt) •Inget forskningsstöd, beräkningar i efterhand •Anmärkningsvärd kontrast mot regeringens ambitioner på andra områden om forskningsstöd

Regeringens beslutsunderlag •Generellt hög kvalitet på Finansdepartementets analysarbete •Bättre dokumentation internt och externt behövs •Låt tjänstemännen publicera analyser under eget namn i skriftserie •Publicera analyser av alternativa förslag •Ambitionerna att grunda politiken på forskningsunderlag måste gälla alla områden

Rapportens viktigaste slutsatser •Regeringen gör rätt i att ha stora överskott de närmaste åren •Men en omformulering av överskottsmålet bör övervägas •Jobbskatteavdraget och den sänkta a-kassan kan väntas öka sysselsättningen på sikt •Men reformerna av a-kassans finansiering och fastighetsskatten har varit misslyckade