Genombrottet – ett patientfokuserat arbete

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Ljungby grupp 1 - Jenny Granrot – sjuksköterska Ljungby kommun
Idrottslärare om astma
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Skriftlig Utvärdering KUM v /31 läkarstudenter och 16/16 ssk +rtgssk studenter= 46 Handledare 4 ssk/4 och 6/7 läkare =10 enkäter Fråga 1 Studenter.
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Kommun - Vara (1470), Kommun - Skara (1495), Kommun - Lidköping (1494), Kommun - Grästorp (1444), Kommun - Essunga (1445) 41 respondenter.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Gastrosektionen medicin SU/Ö vilka är vi?
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Stora additionstabellen
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Fakta om undersökningen
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Projekt Helhet – två processförbättringar
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Stadsledningskontoret Brukarundersökning inom äldreomsorgen 2013
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Antal nyinsjuknade fall av tjocktarmscancer (Östergötland, )
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
När infaller Julafton och hur ofta?
”Vår Linnéa utan vårdskador”. Vi som har arbetat med Linnéas vårdskadeprevention Liselott Svanberg sjuksköterska avd 17 Linnda Eriksson sjuksköterska.
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Presentationens avskrift:

Genombrottet – ett patientfokuserat arbete Gynekologi avd. 28 Helsingborgs lasarett

Vår avdelning 18 vårdplatser. Gynekologisk vård inkl. akut och planerad gynekologisk kirurgi. Två sektioner: Akut/allmän Onkologi Läkare, medicinska sekreterare, undersköterskor, barnmorskor och sjuksköterskor.

”De’ ska va’ gôtt å leva jobba annars kan de’ kvetta” Roy och Roger Positivt att kunna påverka sitt arbetet och genomföra förbättringar som leder till bättre förhållanden för både patienter och personal.

Syfte ”Att göra en bra avdelning bättre genom att omstrukturera arbetet och där igenom frigöra mer tid för det patientnära arbetet, samt skapa en bättre arbetsmiljö för personalen”. Besvärlig situation på förmiddagen.

Telefonsamtal Omläggning Telefonsamtal Rond Frukost Dela medicin Anhöriga Transporter Korridorbesök Lunch Barnmorskor Läkare Bädda Med. sekreterare Undersköterskor Inskrivningar Telefonsamtal Sjuksköterskor Telefonsamtal Dokumentation Förråd Akuta patienter Provtagning Kontroller Tvätt Telefonsamtal ADL Beställningar Undersökning Ansvarsområde Telefonsamtal Mätningar

Delmål Telefonsamtal Korridorbesök Inskrivningar Rutiner Med många små mål når vi vårt syfte

Delmål 1 - Telefonsamtal ”Att eliminera de samtal som inte hör hemma på avdelningen, samt styra övriga samtal till person och tidpunkt”.

Verklighetsanalys - telefon Registrering 1: Registrerade fördelning mellan sektioner, dygn och timme. Identifierade tio typer av samtal. Pinnstatistik för enkelhet. Telefonrådgivn mott. Typer av samtal, exempel.

Samtalsregistrering 1 Antal samtal under en mätperiod på tio vardagar: Gyn. 28A – 275 samtal Gyn. 28O – 150 samtal

Förbättringsåtgärd Våra sekreterare erbjöd sig att under en försöksperiod ta emot alla inkommande samtal på kontorstid. Under försöksperioden registreras vilka samtal som lämnas vidare till avdelningens personal. Rutin för samtal som inte måste besvaras omgående. Ändrat telefonnummer i kallelse och informationsblad till patienten. Ökade resurser för telefon på mottagningen.

Nulägesrapport - telefon Våra sekreterare svarar på alla inkommande samtal under kontorstid, vilket frigör tid för det patientnära arbetet för vårdpersonalen. Den senaste mätningen visar att rådgivningssamtalen har minskat från 31 till 3 samtal. Whiteboard, lämna meddelande. Samma fördelning på samtalen på A och O.

Delmål 2 - Korridorbesök ”Optimera styrningen av polikliniska besök på avdelningen”.

Verklighetsanalys - korridorbesök Mätning: Registrerade fördelningen mellan sektionerna. Registrerade åtgärd. Registrerade besökets tidpunkt och längd.

Resultat 28 A – 24 besök / 4 veckor. 28 O – 8 besök / 4 veckor. Bristfällig registrering av besökets längd. Resultatet överraskning – inte onkologsidan som hade flest besök

Förbättringsåtgärd Information till berörda enheter och personer. Styrning av korridorbesök till mottagning och distriktssköterska. Tidsmässig styrning.

Nulägesrapport - korridorbesök Resultat av ny mätning 28 A – 12 besök / 4 veckor 28 O – 15 besök / 4 veckor Hinder Läkarschema Information till berörda enheter. Halverat antalet besök på A-sidan. Inga såromläggningar och KAD.

Delmål 3 - Inskrivningar ”Alla patienter, dvs. 100 %, ska uppleva att de blir inskrivna inom rimlig tid”.

Verklighetsanalys - inskrivningar Enkät Patienten registrerade själv, anonymt, tidsåtgången hos gynekolog, barnmorska, narkossjuksköterska och narkosläkare. Fri text om hur de upplevt inskrivningen. Fråga: Har informationen varit tillräckligt utförlig? Sista frågan för ev. nytt genombrottsarbete.

Resultat - inskrivningar Verklig tidsåtgång. Positiv feedback. Informationen ansågs tillräcklig. Patienterna är nöjda med inskrivningsprocessen och gruppen beslutar därför att inte arbeta vidare med rutiner kring inskrivningar i nuläget. Kan jämföra sig själv med snittet. En pat. som inte var nöjd.

Delmål 4 - Rutiner ”Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt av rätt person”. Syster Duktig ”Inventering” bland personalen på avdelningen. Hur såg vår arbetsdag egentligen ut? Hur fördelade vi arbetet?

Verklighetsanalys - rutiner Inventerade arbetsmoment, arbetsfördelning och tidpunkt. Läkemedelslistor Temp - och vätskemätning Morgonrapport, beställningar,förråd

Förbättringsåtgärder Arbetsbeskrivningar för respektive yrkeskategori och arbetspass. (Läkargruppen anser sig inte behöva en arbetsbeskrivning i nuläget). Fördela arbetsmoment över dagen med hänsyn till patientens behov av omvårdnad. Samtal i läkargruppen om läkemedelslistor. Samtal på vårdpersonalens teamdagar om dokumentation.

Nulägesrapport - rutiner Arbetsbeskrivningarna har varit en god hjälp vid introduktionen av ny personal. Utnyttjar överlappningstiden bättre. Vi arbetar med att införa de nya rutinerna - trots en viss tröghet. Större uppmärksamhet på läkemedels-, temp- och vätskelistor. Nya rutinerna infördes 4 juni, och har inte provats så länge med full verksamhet. Utvärdering planeras i höst, men vi upplever redan nu att vi frigjort tid för det patientnära vårdarbetet.

Hur arbetar vi vidare? Presentera resultaten. Fullfölja införandet av de nya rutinerna. Nya mål för genombrottsarbete under våren. Genombrottsarbete i hela vårdkedjan för onkologiska patienter. Översyn av informationsflödet på enheten.

När man är en Björn med Mycket Liten Hjärna och Tänker Ut Saker, upptäcker man ibland att en Idé som verkade vara riktigt Idéaktig inne i hjärnan, är helt annorlunda när den kommer ut i det fria och andra människor ser på. Nalle Puh