”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg
Metodbeskrivning högstadieskolor i Stockholms stad, totalt 116 strategiskt urval, 40 skolor fördelade i innerstad och förort breddat urval, 15 skolor i några kranskommuner inkluderades mha kontaktperson slutligen 9 intervjupersoner 1 provintervju, inkluderades senare kvalitativ studie
Intervjupersonerna de flesta var barnsjuksköterskor övervägande delen hade erfarenhet av barnsjukvård 5 hade arbetat > 10 år, varav 1 > 20 år 2 hade arbetat ca 2 år
von Wrights handlingsteori vilja plikt förmåga möjligheter
Psykisk ohälsa stress familjesituationen mobbning trötthet/sömnproblem missbruk psykiatrisk/neuropsykiatrisk ohälsa
Vilja vilja arbeta med ungdomar vilja påverka och utforma sitt arbete utifrån sig själv ”vilja att göra mer” vilja att hjälpa/vilja att vara en trygghet
Plikt elevhälsoarbetet lagar och regler
Förmåga ha tålamod, envishet och intresse vara lyhörd skapa relationer med eleverna fokusera på det positiva
Möjligheter kontakten med eleverna/få förtroenden samarbete hälsosamtal
Citat ”Man ville vara en vuxen som var tillgänglig.” ”En del är ju väldigt kontaktsökande. Både från de här allra tuffaste killarna till små tjejer som sitter och gråter. Många söker sig till mig.” ”Jag tror på det här med att visa, ge beröm, att prata om de positiva sakerna. Att se till det istället för att man har för mycket fokus på det som är dåligt. Att se det som är bra.” ”Jag upplever det här mycket på skolan att man är en ventil, en viktig ventil för många barn helt enkelt. Som en vuxen att verkligen prata med och anförtro sig åt.”
Avslutande citat ”Det handlar om att se mig, se mig, se mig! Det skriker jättemånga barn om och när man tar tag i det och man ser dem då brukar det bli bra.”
Tack för mig! anna.stalberg@karolinska.se