E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt Mats Rundkvist Västerås stad
E-hemtjänst – vad är det?
Västerås stad 140 000 invånare 7 000 över 80 (11 000 år 2029) Äldreomsorgsbudget 1 Mrd kr Beställar/utförar modell LOV - Kundval i hemtjänst, 50% externa leverantörer
Några begrepp E-hälsa Välfärdsteknologi IKT-stöd E-hemtjänst
Tre roller för staden i Västerås Använda välfärdsteknologi Möjliggöra för medborgarna att ta eget ansvar Samverka med innovatörer kring utvecklingen
Behovsstyrt IKT-stöd Individcentrerat Partnerskap Verksamhetsnära Implementering Teknikneutralt
Att låta äldre möta teknik Första mötet Fodervärdar Test i skarpt läge
Fyra funktioner Fast eller portabel bildtelefoni Text- och bild- meddelanden Fast eller portabel bildtelefoni Kameratillsyn Mobil fjärrstyrd bildtelefoni
Vem kan få e-hemtjänst? Eget önskemål Hemtjänst eller boendestöd Ordinärt boende Där e-hemtjänst blir ett lika bra eller bättre stöd än hembesök
Stödfunktion för välfärdsteknologi Utbildning & handledning Introduktion & Support Utbildning & support Kunskapsresurs Bistånds- handläggare Hemtjänst Stödfunktion för Välfärdsteknologi Stödfunktion för Välfärdsteknologi
Etik – Juridik – Säkerhet
Vem ska vi fråga? Vill jag ha stöd och omvårdnad av en robot? Är jag beroende av stöd och omvårdnad? Vad säger de som är beroende av stöd och omvårdnad?
MARIA Rune berättar om sina fördelar Har stärkt hans självständighet och intigritet Edit - Trygghet Etik
Juridik KL LSS SoL PDL LEK PuL / SoL-PuL Likabehandlings-principen Biståndsbeslut Verkställighet Dokumentation Samtycke PuL / SoL-PuL Behandling Personuppgift Informations-säkerhet LSS PDL LEK
Server IKT Trådlös router INTERNET LEVERANTÖREN Inställningar BRUKARE IKT Inställningar Trådlös router INTERNET Server PERSONAL IKT-progam i personalens dator IKT-program i den anhöriges dator ANHÖRIG
Säkerhetsrapporter En intern En publik Granskar våra lösningar Sekretessbelagd En publik Beskrivande bakgrundstext Kravkatalog Frågeunderlag beställare – leverantör Kommer snart att publiceras
Undvik dikena FÖR LÅGA KRAV ↓ Integritetsintrång Olagligt Ge dåligt rykte FÖR HÖGA KRAV ↓ Inte kunna använda Aldrig lära oss Ingen praxis skapas
Välfärdsbredband Kravet att individen själv ska hålla med internet har varit en tröskel Bredband ≠ Internet Använd kabeln in i hemmet för bredbandsbaserade välfärdstjänster Enklare, säkrare, driftsäkrare
Ekonomi Kostnader Kostnadsminskningar Teknik Personal Utbildning Minskade transporter Minskade behov Effektivare insatser
300 eHemtjänstanvändare 20 0 20
300 eHemtjänstanvändare 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr
300 eHemtjänstanvändare +5,2 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Lågt räknat 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Lågt räknat 10,5 Mkr
300 eHemtjänstanvändare +19,7 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Sannolikt 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Sannolikt 25 Mkr
Hur har vi räknat?
Budget tkr 2013 2014 År X (300 användare) Ordinarie kostnader 2 000 3 800 5 300 Införandekostnader 3 300 Totala kostnader Kostnadsminskning 1 060 – 2 500 6 500 – 15 500 10 500 – 25 000 Nettoeffekt Kostnad 2 800 - 4 240 Besparing 2 700 – 11 700 5 200 – 19 700
Utvärdering ALAIKT ACTION-utvärdering Projektutvärdering Att leva och arbeta med IKT Mälardalens högskola ACTION-utvärdering Projektutvärdering
70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet Effektmål Resultat 80 % av brukarna med beviljat IKT-stöd upplever vinster i form av ökad trygghet, delaktighet, självständighet, tillgänglighet, och/eller valfrihet. 91 % 70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet 75 % av inblandad personal upplever att IKT-stödet kompletterar omsorgen på ett bra sätt. 83 % 75 % av de brukare som har kontakt med anhöriga via IKT upplever att IKT förbättrat kontakten 80 %
Vinster för den enskilde Integritet Trygghet Frihet Rättvisa Delaktighet
Personalförsörjningen
Ekonomin 6 Mkr 20 Mkr 20 0 20 Kostnader Personal IKT stöd 20 0 20 Kostnader Personal IKT stöd Hemtjänstpersonal introduktion Teknik användare Teknik hemtjänst Besparing Minskade resor Effektivare insatser Minskade behov
Varför e-hemtjänst? Tre tungt vägande skäl till e-hemtjänst
Facebook: Viktig Vasteras För mer information På bloggen finns mer information, inbjudan och anmälan till vår inspirationsdag om e-hemtjänst den 24/4. FB gilla och följ Västerås stads arbete med välfärdsteknologi för vård och omsorg www.viktigvasteras.com Facebook: Viktig Vasteras
Tack för mig Mats Rundkvist Projektledare Välfärdsteknologi Västerås stad 021-39 01 85 mats.rundkvist@vasteras.se