E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KPR. Kommunala Pensionärsrådet. Sammanträde 8 april Anteckningar - Sammanställning av sammanträdet vid Motala KPR av Hans Lobell.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
IT för personlig vård av kroniskt sjuka
PROCENT Procent betyder hundradel.
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Procent Betyder hundradelar.
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Viktiga utgångspunkter
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Lönsamhet i produktionsförbättringar
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Fakta om invånarna i Göteborg
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Kundundersökning mars 2010
VÅRD & OMSORG.
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Workshop för GIS samordnare
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Öppna Jämförelser SKL Öppna Jämförelser -SKL Sammanställning av resultatet ur flera olika undersökningar och register: Socialstyrelsens.
eTjänster inom socialtjänsten, tester i Hudiksvall
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Mobil Uppföljningsapplikation
1 ACTION – en modell för anhörigstöd och egenvård IT-stöd för vård och omsorg i hemmet Blekinge 27 april 2006 Lennart Magnusson Elizabeth Hanson Högskolan.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Procent.
POSITION STOCKHOLM - MÄLAREN - 2 NW-RTK Snabbt Billigt Kundvänligt Miljövänligt.
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Matlagning i hemmet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Anslutning till Mina meddelanden
Välfärdsteknologi.
Nordiska Undersökningsgruppen /2005 års brukarundersökning Hemtjänsten och Äldreboendet Nacka kommun
Till en rimlig kostnad kan man i en åldrad befolkning få ökad trygghet, medicinsk kvalitet och en förbättrad allmänmedicinsk vardag med en ÄLDRESKÖTERSKA!
Munhälsan HSL eller SoL Enligt socialstyrelsens undersökning har 40% av personkretsen inte erbjudits någon munhälsobedömning Ungefär 11% tackar nej Stora.
Valfrihet inom hemtjänsten Åsa Samnegård Projektsamordnare LOV Vård och Omsorg, Trosa Kommun.
MÖDRAHÄLSOVÅRD HÄLSOVAL SKÅNE.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Rehabilitering i hemmiljö en modell för rehabilitering av hemmaboende äldre i Falun Ett samverkansprojekt mellan Falu kommun och Närsjukvården.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Procent Betyder hundradelar.
Trygghetsskapande teknik – när brukarna själva får välja Mats Rundkvist Strateg välfärdsteknologi och e-hälsa Sociala nämndernas förvaltning Västerås stad.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Pilotprojekt för Digitalt Stöd i samverkan, H2O. Vad har vi lärt oss? Digitalt stöd ökar valfriheten och tryggheten för våra brukare, bibehåller kvalitén.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
MOBIL DOKUMENTATION I ARVIKA KOMMUN
Heby kommuns kvalitetspolicy
Brukarundersökning hemtjänst Stockholms stad 2014 Socialstyrelsen
KPR april 2018.
Anhörigstödet i Falkenberg
Presentationens avskrift:

E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt Mats Rundkvist Västerås stad

E-hemtjänst – vad är det?

Västerås stad 140 000 invånare 7 000 över 80 (11 000 år 2029) Äldreomsorgsbudget 1 Mrd kr Beställar/utförar modell LOV - Kundval i hemtjänst, 50% externa leverantörer

Några begrepp E-hälsa Välfärdsteknologi IKT-stöd E-hemtjänst

Tre roller för staden i Västerås Använda välfärdsteknologi Möjliggöra för medborgarna att ta eget ansvar Samverka med innovatörer kring utvecklingen

Behovsstyrt IKT-stöd Individcentrerat Partnerskap Verksamhetsnära Implementering Teknikneutralt

Att låta äldre möta teknik Första mötet Fodervärdar Test i skarpt läge

Fyra funktioner Fast eller portabel bildtelefoni Text- och bild- meddelanden Fast eller portabel bildtelefoni Kameratillsyn Mobil fjärrstyrd bildtelefoni

Vem kan få e-hemtjänst? Eget önskemål Hemtjänst eller boendestöd Ordinärt boende Där e-hemtjänst blir ett lika bra eller bättre stöd än hembesök

Stödfunktion för välfärdsteknologi Utbildning & handledning Introduktion & Support Utbildning & support Kunskapsresurs Bistånds- handläggare Hemtjänst Stödfunktion för Välfärdsteknologi Stödfunktion för Välfärdsteknologi

Etik – Juridik – Säkerhet

Vem ska vi fråga? Vill jag ha stöd och omvårdnad av en robot? Är jag beroende av stöd och omvårdnad? Vad säger de som är beroende av stöd och omvårdnad?

MARIA Rune berättar om sina fördelar Har stärkt hans självständighet och intigritet Edit - Trygghet Etik

Juridik KL LSS SoL PDL LEK PuL / SoL-PuL Likabehandlings-principen Biståndsbeslut Verkställighet Dokumentation Samtycke PuL / SoL-PuL Behandling Personuppgift Informations-säkerhet LSS PDL LEK

Server IKT Trådlös router INTERNET LEVERANTÖREN Inställningar BRUKARE IKT Inställningar Trådlös router INTERNET Server PERSONAL IKT-progam i personalens dator IKT-program i den anhöriges dator ANHÖRIG

Säkerhetsrapporter En intern En publik Granskar våra lösningar Sekretessbelagd En publik Beskrivande bakgrundstext Kravkatalog Frågeunderlag beställare – leverantör Kommer snart att publiceras

Undvik dikena FÖR LÅGA KRAV ↓ Integritetsintrång Olagligt Ge dåligt rykte FÖR HÖGA KRAV ↓ Inte kunna använda Aldrig lära oss Ingen praxis skapas

Välfärdsbredband Kravet att individen själv ska hålla med internet har varit en tröskel Bredband ≠ Internet Använd kabeln in i hemmet för bredbandsbaserade välfärdstjänster Enklare, säkrare, driftsäkrare

Ekonomi Kostnader Kostnadsminskningar Teknik Personal Utbildning Minskade transporter Minskade behov Effektivare insatser

300 eHemtjänstanvändare 20 0 20

300 eHemtjänstanvändare 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr

300 eHemtjänstanvändare +5,2 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Lågt räknat 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Lågt räknat 10,5 Mkr

300 eHemtjänstanvändare +19,7 Mkr Kostnadsminskning Kostnad Sannolikt 20 0 20 Kostnad 5,3 Mkr Kostnadsminskning Sannolikt 25 Mkr

Hur har vi räknat?

Budget tkr 2013 2014 År X (300 användare) Ordinarie kostnader 2 000 3 800 5 300 Införandekostnader 3 300 Totala kostnader Kostnadsminskning 1 060 – 2 500 6 500 – 15 500 10 500 – 25 000 Nettoeffekt Kostnad 2 800 - 4 240 Besparing 2 700 – 11 700 5 200 – 19 700

Utvärdering ALAIKT ACTION-utvärdering Projektutvärdering Att leva och arbeta med IKT Mälardalens högskola ACTION-utvärdering Projektutvärdering

70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet Effektmål Resultat 80 % av brukarna med beviljat IKT-stöd upplever vinster i form av ökad trygghet, delaktighet, självständighet, tillgänglighet, och/eller valfrihet. 91 % 70 % av brukare med IKT-stöd är nöjda med stödet 75 % av inblandad personal upplever att IKT-stödet kompletterar omsorgen på ett bra sätt. 83 % 75 % av de brukare som har kontakt med anhöriga via IKT upplever att IKT förbättrat kontakten 80 %

Vinster för den enskilde Integritet Trygghet Frihet Rättvisa Delaktighet

Personalförsörjningen

Ekonomin 6 Mkr 20 Mkr 20 0 20 Kostnader Personal IKT stöd 20 0 20 Kostnader Personal IKT stöd Hemtjänstpersonal introduktion Teknik användare Teknik hemtjänst Besparing Minskade resor Effektivare insatser Minskade behov

Varför e-hemtjänst? Tre tungt vägande skäl till e-hemtjänst

Facebook: Viktig Vasteras För mer information På bloggen finns mer information, inbjudan och anmälan till vår inspirationsdag om e-hemtjänst den 24/4. FB gilla och följ Västerås stads arbete med välfärdsteknologi för vård och omsorg www.viktigvasteras.com Facebook: Viktig Vasteras

Tack för mig Mats Rundkvist Projektledare Välfärdsteknologi Västerås stad 021-39 01 85 mats.rundkvist@vasteras.se