Utveckling av Kapellbacken 2013/2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11 och Gy 11 - en sammanfattning Välkomna! Lars Thorin Utvecklingsledare.
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Centrala innehåll och kunskapskrav
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Digitala möjligheter i studiehandledning på modersmål
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Centrala innehåll och kunskapskrav
BETYG I ÅRSKURS 6.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Tungelstaskolan f-9 framställt av Ylva, Lotta och Ronny
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
VART SKA VI…?.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Lokal Pedagogisk Planering
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Tema Kär och galen.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
- Introduktion av införande av Lgr 11
Förmågor och centralt innehåll
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Reseproduktion och försäljning
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
BFL Bedömning för lärande
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Lära för livet!.
Mot utanförskap.
Rädda klassrummet.
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Identitet Sömnadsprojekt åk 7 Hösten 2016
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Rädda klassrummet SLÖJD.
Identitet Sömnadsprojekt
Presentationens avskrift:

Utveckling av Kapellbacken 2013/2014 - ett ämnesövergripande arbetsområde för grundskola + gymnasieskola

Syfte Att visa på hur man praktiskt kan arbeta ämnesövergripande med förmågorna i läroplanerna Att ha en verklig mottagare av elevernas arbeten Att utveckla de entreprenöriella förmågorna i Lgr 11 och Gy 2011 Att i samråd med tekniska förvaltningen utveckla området kring kapellbacken Utveckla samarbetet mellan skola - näringsliv

Hur går vi tillväga? En tävling för F-5 och en tävling för 6-9 + gymnasiet Vad bedöms i arbetet Det pedagogiska (planering, undervisning och bedömning) - den pedagogiska planeringen - tydligheten i det som ska bedömas hos eleverna - idé, skiss och skalenlig modell - dokumentationen från arbetet

Hur går vi tillväga? Modellen och praktisk genomförbarhet( bedöms av tekniska och näringslivet ) - Modellens uppbyggnad - Kostnadsberäkningar - Praktisk genomförbarhet

Tidsplan Okt-dec Brainstorm och idéer Jan-Feb Skisser och ritningar Mar-maj Modeller skapas Projektet färdigt maj 2012 Tekniska söker investeringsbudget för att utveckla området under 2013 och 2014

Slutredovisning Alla projekt får en monter i Medborgarhuset I varje monter ställer vi ut modellen och elever får berätta hur de tänker och hur de arbetat Gärna en dator med en presentation rullande från arbetsprocessen En jury bedömer modellerna och bestämmer vinnare Vinnarmodellen kommer att genomföras i praktiken på Kapellbacken

Lite övriga idéer Koppla en intresserad handledare till varje skola, gärna näringslivsrepresentant Projektet får en fiktiv maxbudget för genomförandet

Vilka förmågor tränar vi på detta? Kommunicera i tal och skrift (Sv, Eng och språk) Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap ( Bd ) Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda metoder och strategier ( Ma ) Använda kunskaper i biologi för att granska, söka information och ta ställning till frågor om hållbar utveckling ( Bi )

Vilka förmågor tränar vi på detta? Använda kunskaper i fysik för att söka information, granska och ta ställning till frågor som rör teknik, miljö och samhälle ( Fy ) Göra geografiska analyser om omvärlden och värdera resultat med hjälp av kartor och andra geografiska källor ( Ge ) Reflektera över hur individer och samhällen formas förändras och samverkar ( Sh ) Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv ( Sh )

Vilka förmågor tränar vi i detta? Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet ( Sh, Sv ) Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker ( Sl ) Identifiera tekniska lösningar utifrån ändamålsenlighet och funktion ( Te ) Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Te)

Vad vinner vi på detta arbetssätt? Eleverna får se att kunskaper de får/lär sig i skolan har betydelse i samhället och för deras framtida liv Motivation, lust och engagemang hos eleverna Framtidstro hos ungdomarna i Ånge, vi kan påverka vår livssituation Utveckla skolornas undervisning till att bli mer verklighetsnära och meningsfull Tillämpning av kunskaper i verkliga situationer Utvecklat samarbete mellan lärare i olika ämnen