TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby Socialtjänstens nya verksamhetsstöd 2011-03-15
Innehåll Inledning Vilka krav på teknik ställer verksamhetsstödet? Prisbild
I tjänsten Pulsen Combine finns 3 vyer! Prata mycket om att informationsbehovet ser olika ut beroende på i vilken roll som man uppträder Medborgare Myndighet Utförare/Anordnare
Ansökan Kundval Ansökan Utredning & beslut Verkställande Uppföljning Medborgare Ansökan Kundval Insatser Utredning Beslut Bekräftelse Genomförandeplan Måluppföljning Myndighet Ansökan Utredning & beslut Verkställande Uppföljning Insatser Beställning Bekräftelse Genomförandeplan Måluppföljning Utförare/Anordnare Beställning Planering Insatsrapport Uppföljning
Vad kan Medborgaren göra i tjänsten? Ansöka, lämna information till ansökan Följa status på sitt ärende Få tillgång till information Göra sina val av utförare/anordnare Se sin planering Se vad som är utfört Låta anhöriga se samma information Kommunicera med Myndighet och Utförare/Anordnare
Vad kan Myndigheten göra i tjänsten? Ta emot anmälningar och ansökningar från Medborgare Utreda Fatta beslut Skapa beställning Ange medborgarens utförarval Ta emot beställningsbekräftelse Ta emot genomförandeplan Måluppföljning Ta emot tidrapportering Attestera fakturaunderlag och följa upp utförd insats Skapa avgiftsunderlag till Medborgare på inrapporterad insats Kommunicera med Medborgare och Utförare/Anordnare
Utförare/Anordnare ska använda Pulsen Combine för att: Ta emot beställning Lämna beställningsbekräftelse Upprätta och presentera genomförandeplan på medborgarens och myndighetens sidor Verkställa beslutad insats Tidrapportera utförd insats Lämna uppföljningsunderlag Skapa fakturaunderlag Kommunicera med medborgare och myndighet Lämna information om insatser till brukaren och myndighet Rapportera avvikelser Ingår i kommunens abonnemang (bastjänst)
Systemleverantören Pulsen säljer dessutom följande tilläggstjänster till Utförare/Anordnare: Journalhantering ( SoL, HSL, LSS) Schemaläggning av egen personal Resurs- och besöksplanering Integration med utförarens egna system För vidare information kontakta Pulsen AB Stefan Andersson, växel 033-171800 stefan.andersson@pulsen.se Finansieras av utföraren/an-ordnare
Innehåll Inledning Vilka krav på teknik ställer verksamhetsstödet? Prisbild
Med vilken teknik kan tjänsten nås? Medborgare/ Anhörig Myndigheten E-legitimation ”Tagg” för identifikation Siths-kort Mobil med kamera och internet uppkoppling Utförare/Anordnare Utförare/Anordnare
Vad behöver Medborgare och Utförare/Anordnare för att nå tjänsten? Medborgaren Behöver dator och e-legitimation för att logga in i tjänsten De medborgare som har hemtjänst kommer att ha en tagg i hemmet som ska läsas av vid start och slut för ett besök Utförare/Anordnare Utförare behöver SITHs-kort utfärdat av SLL(ett kort per person som ska logga in i tjänsten via dator) och datorer med kortläsare alternativt en extern kortläsare Den utförare som utför insatser hos Medborgaren i ordinärt boende behöver dessutom: En mobiltelefon med kamera och internetuppkoppling En programvara till mobiltelefonen för att läsa taggar Eller motsvarande tidrapporteringsverktyg
Drift och förvaltning Kommunen kommer att återkomma om: Utbildning/Information Rutiner för inrapportering av personal hos Utförare/Anordnare som ska ha tillgång till tjänsten, vid nyanställning, avslut och förändring Rutiner kring: SITHs-kort taggar registrering av mobilnummer Support och förvaltning
Innehåll Inledning Vilka krav på teknik ställer verksamhetsstödet? Prisbild
Förutsättningar Myndighet Kommunen betalar en abonnemangsavgift för bastjänsten I avgiften ingår att kommunens godkända utförare/anordnare kan använda bastjänsten i Pulsen Combine I bastjänsten finns tillgång till utbildnings- och informationsmaterial
Förutsättningar Utförare/Anordnare Utföraren/Anordnaren finansierar: Egen utrustning (datorer, telefoner, mobilabonnemang mm) Vid val av annan tidsrapporteringsverktyg som t ex mobipen tillkommer integrationskostnader kontakta Pulsen om detta Datatrafik, internetuppkoppling Den tid som används för att utbilda personal, ta del av information och lämna information i tjänsten Personliga STIHs-kort (om utförare/anordnare redan har SITHs-kort utfärdat av SLL så behövs inte ytterligare kort beställas) Utföraren finansierar beställd tilläggsfunktionalitet (se bild 8)
Kostnad för SITHs kort Priset på SITHs kort styrs av SLL IT förvaltnings prislista. SLL utfärdar SITHs-kort Kostnad för SITHs kort 201102, 800 till 1000 kr per kort exkl. moms med Nackas utformning på kort.
Mailadress för kommunikation med projektet Kontaktuppgifter Mailadress för kommunikation med projektet STJ-Combineinfo@nacka.se