2001.09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

v1 Presentationens namn Sid 1 Service i glesbygd - vår utmaning och pågående initiativ.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
TRAVEL PLANplus Arbetsgruppsmöte 28 maj 2009
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Enhetschef Fastighetsutveckling
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Förstudien om utbyggnad av Bredband på landsbygden
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
Hållbar serviceutveckling på landsbygden Bygger på det Regionala Serviceprogrammet Projekttid oktober 2010 – december 2013 •Vidga servicebegreppet •Behov.
Menigo ”Vår kunskap — din framgång”
1.
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Strama Skåne Antibiotika öppen vård Skåne 2010 Förskrivare, typ av antibiotika, antibiotika vid luftvägsinfektion, antibiotika vid urinvägsinfektion, antibiotika.
Skåne län PROGNOS hösten 2011 Arbetsmarknadsutsikter.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Utmaningsdriven innovation
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Hemänglarna 2013.
Vindkraft ONE Nordic koncernen
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
F10 Företagets lönsamhet, finansiering och tillväxt
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Agenda Samhällsekonomisk kalkyl Mälardalens Industrial Technology Center Företagsbesök industrin.
Sveriges 4H – lära genom att göra. Sveriges 4H Internationell organisation: 80 länder 100 år gammal organisation medlemmar i Sverige bred verksamhet.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Analytikerpresentation Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Thore Sahlin Ordförande Svensk Fjärrvärme
1 GfK Consumer TrackingHomogen marknad Fredrik Ydell Maj 2009 Exempel på hur layouten ser ut för undersökningen. De indelningar som ingår i undersökningen.
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Bild 1 Exponeringsbord, 2st 500kr/st. Bild 2 Urnor (120cm höga)4st 1200kr/st eller alla för 4000kr.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
NyföretagarCentrum Resultat 2009 Rådgivning Företagsstarter Nätverk Finansiering.
Idrottsverksamhet 2010 i Motala kommun Omfattning totalt Största idrotterna Största flickidrotterna Största pojkidrotterna Jämställdheten inom olika idrotter.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Pension & omställning 10 februari Informationsmöte scenkonstpensionerna  Inledning  Avvecklingen av Pisa (SPV)  Förhandlingar om nytt system.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
“Bättre vård med facebook” Katrin Moeschlin Charlotta Wolgast Wallman Nov 2011.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Private and Confidential AllTele Presentation Mars 2008 Ola Norberg / VD.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter och medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter:  Fakulteten för.
Insplanet Företagspresentation 2015.
BjH 8 mars BjH 8 mars
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Vad händer i kretsloppet?
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Sid 1 Ledande aktör inom kommunikation och logistik i norra Europa.
Presentationens avskrift:

2001.09

Ledande aktör inom kommunikation och logistik i norra Europa Posten statade 1624 i Danmark och 1636 i Sverige Fusionen 2009 mellan Post Danmark A/S och Posten AB Ledande aktör inom kommunikation och logistik i norra Europa 2001.09

PostNord i siffror 40% av aktierna ägs av den danska staten, 60% av den svenska. Rösterna delas 50/50 42 mdr SEK i nettoomsättning Drygt 40 000 medarbetare 29 miljoner försändelser och 500 000 paket hanteras varje dygn Verksamhet i 12 länder i norra Europa Ägs av Danska staten 40% och Svenska staten 60% med 50/50 fördelning av röster Opererar i 12 europeiska länder Omsätter drygt 41 miljarder sv. kr/år Drygt 40.000 anställda Sid 3 PostNord Företagspresentation 2001.09

Våra affärsområden Breve Danmark Erbjuder fysiska och digitala brev-, direktreklam- och tidningstjänster, facility management-tjänster samt in- och utlämning av paket för den danska privatmarknaden. Meddelande Sverige Erbjuder fysiska och digitala brev-, direktreklam- och tidningstjänster samt in- och utlämning av paket för den svenska privatmarknaden. Informationslogistik Informationslogistik, med Strålfors, utvecklar, producerar och levererar system, tjänster och produkter för effektiv affärskommunikation. Logistik Erbjuder tjänster inom paket, pall och styckegods samt inom bud, express, tredjepartslogistik, systemtransporter och partifrakt, med unik täckning genom sitt distributionsnät i hela regionen. Breve Danmark Privatmarknaden Brev distribution In- och utlämning av paket Både i egen regi och genom ombud Meddelande Sverige Privatmarknaden och kontantbetalande ftg Dirstribution av brev in och utlämning 0-20 kg brev och paket Informationslogistik Tjänster och produkter för effektiv affärskommunikation Logistik Tjänster för paket, pall och styckegods, bud, express, tredjepartlogistik mm i Sverige, Danmark, Norge och Finland 2001.09

Trenden för brevvolymer Volume development, mail and eBoks Globala brevvolymer väntas falla med totalt 44% över en tioårsperiod Sverige och särskilt Danmark leder denna trend Hög digitalisering i samhället Ökande etablerade lösningar för B2B/B2C via internet Sedan 2000, har brevvolymerna sjunkit med 38% i Danmark och 24% i Sverige Paradigmskifte – brevvolymerna faller över hela världen vilket skapar stora utmaningar för postföretagen Ytterligare utmaningar: finansoro och osäker konjunkturutveckling, skärpt konkurrens och nya regleringar PostNord ska leverera enligt avtalet mellan ägarna om mål, syfte och motiv till samgåendet 2001.09

Ett nytt PostNord Start 2012 Mål 2015 Strålfors Strålfors Logistik En omfattande ompositionering av koncernen. Inom affärsområdena: Mail: anpassning och tillväxtinitiativ som stärker kärnaffären Logistik: lönsam tillväxt, organisk och genom förvärv Strålfors: värdemaximering Strålfors Strålfors Logistik Logistik Efter fullt genomförande kommer koncernen att vara ett nytt PostNord med två tydliga samverkande kärnverksamheter: en omfattande logistikverksamhet med en ledande nordisk position, och en dansk/svensk ledande brevverksamhet. PostNord ska vara EN sammanhållen koncern som styrs på ett tydligare sätt Vi kommer att: Ha två tydliga kärnaffärer – mail och logistik Vara en sammanhållen koncern – EN koncern med gemensam styrning Leverera samgåendemotiven – Större koncern för att möta ökade krav från konsumenter och företag samt konkurrens från utländska aktörer. Leverera en brevdistribution till konkurrenskraftiga priser. Vara en attraktiv och långsiktig arbetsgivare. Leverera mot uppsatta avkastningsmål och utnyttja fördelarna av koncernens storlek. Vara börsmässiga – ett företag med en börsmässig styrning som kan börsnoteras om ägarna skulle önska. Leverera hög kvalitet i vårt samhällsuppdrag Vara kostnadseffektiva i alla delar Mail Mail Sid 6 2001.09

Postens Ombudsnät Generation 3 2001.09

Ombudsnätet 2011 – 3,e generationens Ombudsnät 2001 Tillgänglighet 1st generationen 2006 Tydlighet 2a generationen 2011 Enkelhet 3e generationen Postcenter 400 Brev och Paketombud a 1 600 Brevombud 800 Frimärksåterförsäljare 3 500 Företagscenter Privat och Företagsmarknaden Företags-center (350) Företagscenter (300) Postombud (1 600) Frimärksombud (2 500) Franchise-ombud Postombud (1 600) Ombudsnätet firade 10 årsjubileum 2011 Ramavtal skrivs I 5 årsperioder Fokusområden inom varje 5-årsperiod Enklare för kund och Ombud Frimärksombud (2 250) - Med utdelning 150 2001.09 2001.09 8

Metod för utvärdering av befintliga och potentiella Postombud 4 grupper av kriterier Tillgänglighet Retail Kund Ekonomi Butikens läge Butikens öppettider Tillgänglighets-anpassad Lastning & lossning Långsiktiga samarbetspartners Yta för ökade paketvolymer Kundmötet Säkerhet Miljön i butiken Kompetens Kvalitet Bolagsform Försäljning Viktiga kriterier för etablering av Postombud: Läget (där folk rör sig) Öppettider Långsiktighet Kompetens och miljö Stabil ekonomi 2001.09

Verifiering Ombudsutvärdering Alla alternativ, ~3800 butiker Befintligt nät, ~1600 butiker Optimalt nät, ~1600 butiker 1,300 1,200 1,100 1,000 900 800 700 600 500 Som utgångspunkt Postens etableringsstrategi och riktlinjer för etablering gjordes en: Utvärdering av befintliga och potentiella nya Ombud Ca 3.800 butiker 400 Poäng Bedömning > 1000 Väl godkänd 600 - 999 Godkänd med förbättringspotential < 600 Undergodkänd 2001.09

Verifiering Ombudsutvärdering Poäng Bedömning > 1000 Väl godkänd 600 - 999 Godkänd med förbättringspotential < 600 Undergodkänd 2001.09

% Posten fokuserar nu mer på ett närmare samarbete med våra huvudpartners för att förbättra kvalitet och service 2011-2015 2001-2010 Övriga 15% Övriga 29% 71% Vi har 5-åriga samarbetsavtal med ICA COOP Axfood Reitan (frimärksombud) KVI (NKI) höga betyg ombud NPI höga betyg Mystery shopping (höga betyg i kundmötet) 85% Huvudpartners Huvudpartners 2001.09 2001.09 12

Övergripande täckning (Posten) En orsak till kundernas nöjdhet är den ökande bekvämligheten i Postens Ombudsnät Övergripande täckning (Posten) Befolknings-täthet -…också faktum att Postombuden erbjuder ett komplett utbud av postservice - Genomsnittliga öppettider för Postombud är 10 tim per dag, 7 dagar i veckan En av orsakerna till våra kunders nöjdhet är den ökande bekvämligheten av Postens ombudsnät KVI kund värde index (tid NKI) Särskilt Postombuden får höga betyg Tillgängligheten … 2001.09 2001.09 13

Glesbygdsverkets benämningar av befolkningsfördelning i Sverige 2001.09

Riktlinjer vid etableringsbehov av Postombud Posten följer den indelning som Glesbygdsverket har tagit fram gällande befolkningsindelning Ett ombud täcker generellt 4 000 hushåll på en ort Avstånd Tätort, (fler än 1 500 hushåll) 15 min gång, enkel väg 15 min med kommunikation, enkel väg Avvikelse kan förekomma Avstånd Tätort och Tätortsnära , (färre än 1 500 hushåll) Ej längre än 10 km enkel väg Avstånd Glesbygd, Inom 50 km enkel väg Utöver detta servar Posten ca 700 000 antal hushåll genom lantbrevbäring (detta främst i Tätortsnära Glesbygd och Glesbygd) Glesbygdsverkets benämningar av befolkningsfördelning i Sverige 2001.09

Ica Maxi Enköping Postens nya koncept för Postombud (ex förbutik) Kommunikationsytor Frimärksexponering Menyramp 2001.09

Förändringar i Ombudsnätet, Generation 3, 2011 150 nyetableringar av Postombud 300 avvecklingar av Postombud En översyn av aviseringsområden knutna till Postombud Uppgraderat ca 100 st Frimärksombud med utlämning till Postombud Omvandlat ca 40 st Frimärksombud med utlämning till Frimärksombud Inredningsbyten hos ca 600 Postombud 500 nyetableringar av Frimärksombud hos ICA, Coop och Axfood Avvecklat ca 300 st fristående Frimärksombud 2001.09

PTS-rapport nov 2011 Slutsatsen av utredningen är att servicenätet till stora delar uppfyller den samhällsomfattande posttjänsten. För att säkerställa att Postens nät uppfyller användarnas behov finns ett antal viktiga förbättringsområden och utmaningar att bevaka i framtiden Tillgänglighet i avstånd Begränsningar i ombudsnätet pga centrala ramavtal Utsatta riskgrupper I vissa fall försämrad tillgänglighet i avstånd i glesbygd, tätortsnära glesbygd och i vissa tätorter kan innebära hot mot småföretagare på landsbygden Begränsat ombudsnät pga Postens centrala ramavtal hot mot den samhällsomfattande posttjänsten Långa restider vid etablering av Postombud på stora handelsplatser Människor med funktionsnedsättning utgör en riskgrupp 2001.09