Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
Advertisements

PRIVATJURIDIK Köp och andra avtal (kapitel 8, sid )
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Kapitel 13, Likviditet.
Procent Betyder hundradelar.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Föreläsning nr 2 röd kurs
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Socioekonomisk beräkning av förebyggande insatser Bohusgården 7 nov 2011.
Kapitel 21 Periodisering.
Prismodell och samverkansavtal
Produktkalkylering Kap 17 Kalkylering Kap 18 Självkostnadskalkylering
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
DISCO!!!!!!!!!!! Fredagen den 20/5 i Folkets Hus
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Kunskaper och förmågor FEK1
Grunden i kostnads- och intäktsanalysen
Block 4: Att driva företag
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Block 4: Att driva företag
Arbetsmiljö angår alla. Bra för både dig och din verksamhet. Att arbeta tillsammans för att förebygga risker Kampanjen Ett hälsosamt arbetsliv
Kostnads- och intäkts analysens grundbegrepp
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Ämne 1 Ämne 2 Ämne 3 Ämne 4 Ämne 5 Avsluta. Ämne 1 – 100 Frågan Svaret.
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Produktvalsproblem med bidragskalkyl
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Kapitel 12 VALUTAMARKNADEN.
Internationell Ekonomi
Räkna fram resultatet Kapitel 7: Beräkna ekonomin
Better-Living Global Marketing Ltd
Särläkemedel på Läkemedelsförmånsnämnden
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Kalkylering – en snabb översikt
Kapitel 20 Personal och löner.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Procent.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Standardkostnader Thomas Westin Kapitel 18.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
Lösnings förslag KI TÖI (Övning 2 och 3)
Block 6: Bokföring – delar blir helhet
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
BUDGET - EN EKONOMISK PLANERING
FÖRETAG OCH MARKNAD KALKYLER OCH BESLUT.
Kapitel 15 Budgeten.
Dagens Fö Kundorderpunkt (KOP) Nyckeltal i Produktion DuPont KBD MPIAV
Resultatplanering Kap 16 Resultatanalys.
Kapitel 11 - Resultatplanering
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
Procent Betyder hundradelar.
Socialt blandat boende
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Optionskola grundkurs
There is no such thing as a free lunch!
KAPITEL 9 Pris och moms.
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Produkt, pris, plats och påverkan
There is no such thing as a free lunch!
Sveriges bagare och konditorer
Bidragskalkylering.
Presentationens avskrift:

Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag

Företagsekonomi 2 Centralt innehåll Företagens roll och villkor i samhället ur ett historiskt och internationellt perspektiv. I samband med detta behandlas företagens samhällsnytta och samhällsansvar. Grundläggande lagar och andra bestämmelser som styr företagens agerande inom olika områden. Metoder, teorier och modeller som används i företagens interna styrning och planering i form av budgetering och kalkylering.

Bidragskalkyl Beslutar att göra vid vissa tillfällen, t.ex.: Vid prissänkning Vid bedömning av vilka produkter man ska satsa på, dvs. räknar utfall av olika alternativ Vid beräkning av vilka marknadsföringsaktiviteter som ger bäst utdelning

Bidragskalkyl Tar fram intäkter och kostnader som har med beslutet att göra: SÄRINTÄKTER & SÄRKOSTNADER Dvs. tar inte med i beräkningen de intäkter och kostnader som inte direkt på verkas (t.ex. hyra)

Särintäkter -Särkostnader =TÄCKNINGSBIDRAG Täckningsbidraget ska täcka företagets gemensamma kostnader, s.k. SAMKOSTNADER och skapa vinst.

Särintäkt - Särkostnad =Täckningsbidrag Täckningsbidrag -Samkostnader =Resultat

Täckningsgrad Man brukar ofta bestämma sig för en lägsta nivå (på täckningsbidraget), och den uttrycker man oftast i ett procenttal: täckningsgrad Täckningsbidrag x 100 = täckningsgrad i % Särintäkt Kan beräknas för företagets alla produkter eller för endast en produkt

Bidragskalkyl i butiken (1) En rea i en butik handlar om att i första hand få ut ett positivt täckningsbidrag. Ibland tvingas man gå ännu lägre för att allt få ut något bidrag. Det är också vanligt att man har lockvaror för att få fart på försäljningen av andra varor i butiken.

Bidragskalkyl i butiken (2) En klädaffär ska ha rea på en skjorta. De har köpt in den för 130 kr och priset i butiken är 300 kr. Den sänker priset till 200 kr. Bidragskalkyl: Särintäkt 200 kr Särkostnad - 130 kr Täckningsbidrag 70 kr

Bidragskalkyl i butiken (3) Täckningsbidrag 70 kr Vad blir täckningsgraden (TG)? TG = TB / förs.pris per st 70 kr / 200 kr = 35 % TG visar alltså hur stort TB är i % av försäljningspriset/särintäkten

Bidragskalkyl i tjänsteföretaget (1) Resebyråer/flygbolag har ofta sista-minuten-erbjudanden för att fylla upp de sista platserna. Exempel: Ett reseföretag som arrangerar skidresor har tre veckor före resan 10 platser kvar, dvs. de har ledig kapacitet, och bestämmer sig för att sänka priset.

Bidragskalkyl i tjänsteföretaget (2) Ordinarie pris 5 500 kr inkl. rum Kostar 1 000 kr / rum & person oavsett om de utnyttjas. 500 kr tillkommer om de utnyttjas. Sänker priset till 2 800 kr. Särintäkt 2 800 kr Särkostnad - 500 kr Täckningsbidrag 2 300 kr

Bidragskalkyl i tjänsteföretaget (3) Täckningsgraden: TG = TB / förs.pris per styck 2 300 kr / 2 800 kr = ca 82 %

Bidragskalkyl Kan även användas vid jämförelse av alternativ: Vilken produkt ger högst TB? Vara: Skjorta/st Byxa/st Särintäkt 150 kr 300 kr Särkostnad -50 kr -100 kr Täckningsbidrag 100 kr 200 kr forts

Bidragskalkyl forts Vara Skjorta/st Byxa/st Täckningsbidrag 100 kr 200 kr__ Särintäkt 150 kr 300 kr =Täckningsgrad =67% =67%

Ann Wetterström Nacka Enskilda gymnasium 2014 vt