Miljarder möjligheter på en plats! E- Handel Miljarder möjligheter på en plats!
E- handel Ordet e handel kommer av ”elektronisk handel”. På engelska heter det ”e-commerce” eller ”E-business”. Handel via en webbsida till elektroniska transaktioner via Internet.
E- handelns historia E- handeln har funnits ända sedan 1960-talet Föregångaren till våra dagars Internet är, det s.k. ARPANET, och där sägs de första elektroniska transaktionerna har gjorts. 1992 lanserades World Wide Web vilket innebar nya möjligheter för e- handeln och då gick också startskottet för många företag. Men fortfarande var tekniken dålig.
Hur ser då en bra och lättanvänd e- handels sajt ut? Lättnavigerad och ha ren design Bra information om produkter och tjänster Uppgifter om företaget som företagsnamn, adress, tele nr och E-mail Lätt att hitta det du söker Olika leveransalternativ och leveranstiden skall uppges när du handlar Den totala kostnaden skall visas (Frakt, moms, exp.) Kvitto eller en orderbekräftelse (SKALL SPARAS) Köp villkor ( leveranstid, avbeställning, ångerrätt, mm).
KOM IHÅG!!! Dina personuppgifter skall behandlas konfidentiellt. Företaget skall garantera att dina uppgifter inte säljs, hyrs ut eller på något annat sätt används än till det ursprungliga syftet.
Att starta en egen E- butik För att starta en egen E- butik måste man ha fyllt 18 år. En E- butik skall innehålla en varukorg, sökfunktion och produktkatalog. Butiken är upplagd i två olika delar: en butiks del där kunderna handlar utav dig och en administrations del där bara du kommer in med hjälp av användarnamn och lösenord.
Att starta en egen E- butik Du kan välja två olika storlekar på butiken; standard där du kan ha upp till 200 varor och utökad där du kan ha obegränsat med varor. E- butiken har en grunddesign men vill du mixa själv, gör du det via administrations delen. Det finns olika betalningssätt men hur säkert är det att handla på nätet? Kunden kan välja om den vill ha ett nyhetsbrev som sänds ut automatiskt via administrations delen.
Fördelar för säljaren och köparen! Längre räckvidd Internet finns nästan över hela världen Kundkretsen ökar Över Internet går det att få kontakt med flera möjliga köpare. Flexibiliteten blir större Om man vill kan man ändra utseendet på sin butik flera gånger om dagen. Produktkataloger kan produceras och publiceras när som helst, och man kan lättare anpassa sortimentet i butiken för att tillfredsställa kundernas önskemål. Bättre förståelse för kunderna Med e- handel ser man tydligare sådant som hur ofta och hur mycket kunderna handlar, hur de helst betalar, m.m. Tillgängligheten Den största vinsten med e- handel är att man slipper fysiskt flytta sig fram och tillbaka mellan butiker. Istället kan man sitta hemma vid datorn och göra sina inköp. Överblick och prisjämförelser På Internet har man lättare att jämföra olika webbutikernas pris, service och produkternas prestanda. Man får också en bättre överblick över produkten. Priset E- handeln ger oftast lägre priser än den vanliga handeln.