= att visa istället för att berätta Gestalta = att visa istället för att berätta
Man berättar inte att någon är rädd, glad eller ledsen… Man visar i stället hur människor är och beter sig när de är rädda, glada eller ledsna… Man kan beskriva blickar, gester, sätt att röra sig och berätta vad någon säger…
En nervös kille han har svettdroppar i pannan, hans händer skakar och han talar med darrig röst.
En bra författare använder personers ansiktsuttryck, kroppshållning och röst för att få läsaren att förstå hur någon känner sig. Ex Han flåsade fortfarande när han satte sig ner framför datorn. Hjärtat slog dubbelslag och nu behövde han verkligen surfa ett tag för att komma ifrån de otäcka tankarna. (ur Döden på nätet)
Ju fler sinnen en författare använder i sin text, desto lättare är det för dig som läsare att leva dig in i handlingen. Ex: Men i samma ögonblick kände hon en vidrig stank komma ur hans mun. Det luktade dött och ruttet och surt. Och alldeles fruktansvärt. Hon hade aldrig känt något liknande och ryggade tillbaka. (ur Dansa på min grav)
Då hörde vi ett ljud. Det knakade till i närheten av oss Då hörde vi ett ljud. Det knakade till i närheten av oss. Vi stannade båda, vi stelnade mitt i en rörelse. Jag såg på Flottaren, hans ansikte hans ansikte spändes, ögonen blev glasartade. Ett knak till, och jag vred sakta på huvudet. Småfåglarna hade tystnat. Skogen verkade hålla andan. Jag fixerade en gran med blicken, jag tyckte att den rörde sig. Flottaren svettades, små fuktiga droppar rann från hans panna. Min strupe torkade igen, vi insåg båda att vi inte var ensamma där. Jag såg Flottarens ögon vidgas, han stirrade på något bakom mig, och nu kände jag lukten. Den fräna lukten av svavel. Flottaren öppnade munnen, men det blev bara ett kvävt väsande. (ur Björn! Av Bengt Nilsson)
Välj en av känslorna och gestalta den med några meningar hungrig modig kaxig kär ledsen arg tuff stolt feg förälskad uttråkad trött förvånad nervös barnslig töntig tuff klok intresserad mallig
På samma sätt kan man även gestalta en miljö i stället för att bara beskriva. Ex: Klockan var ett på natten. Regnet slog hårt mot taket och stearinljusens lågor fladdrade. (ur Frankenstein)
Hur kan man visa: Vilken tid på dygnet det är? Vilken årstid det är? Vilket väder det är? Vilken tid det är (nutid, på 1500-talet…)? Vilken plats/miljö man befinner sig i? Försök att använda så många sinnen som möjligt
Välj en av miljöerna nedan och gestalta den En regnig novembernatt ute på landet En blåsig höstdag utanför Valstaskolan En solig dag på stranden En kylig morgon i april En morgon i stockholmstrafiken En kall vinternatt
Ett bra sätt kan vara att studera människor eller bilder…
eller att lyssna, lukta, känna, smaka…