L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Beredskap
VA*-utbyggnad – Skättilljunga
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Har du anställda som behöver använda bärbara datorer eller surfplattor för att komma åt affärskritiska program utanför kontoret? Har.
SIDAN 1 Kampanjrådgivning -gallring. Gallringsinventering våren 2012  Inventering av gallringsbeslut 1990 till idag  Fokus på: –Är beslutet.
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
En sammanhållen etableringskedja
TREFPunkt IT och Nätverk på Chalmers Onsdagen den 20 Okt 2004.
Lunds universitet / LDC Lunds universitets egen IT-partner Presenterar nyheter och vad som är på G Jan-Inge Månsson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Ring, ring – med vem ska vi slå en signal? Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC.
Landskrona kommun Peter Bengtsson Elnätschef EL-IT
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Lokal mätning i de nya referenssystemen
VA-PLAN Nynäshamns kommun
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
NETINFO Jens A Andersson, LDC URL
Bredband till Alla i Skåne
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
D-Link - Prestanda och tillförlitlighet i nätverk Magnus Cederäng.
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Folktandvården Norrland
Kinda och Linköping i samarbete med KK-stiftelsen
Informationsmöte Varglyan 26 januari 2013 FIBER I HOTAGSBYGDEN.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
SUNET styrelsesammanträde Framtidsgruppens ställningstagande.
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
1 Framtidens SUNET för framgångsrik forskning, inledning Uppsala 26 april 2004 Bengt Persson.
NETINFO Jonas Olsson, LDC URL
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Fiber i Bråbacka (?)
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
SLU LSF, Beställare Vård 1 34 Miljarder kronor ?.
Nyttan med standardisering
1 Standardiserade Nyttomeddelanden med testbänk nyttomedd_testbaenk_ ppt.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Kommunala friskolor i Linköping
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Gemensam Folktandvård i Norrland?
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
TREFpunk + SUSEC höstmöte Chalmers + GU, Göteborg oktober 2004 Marta Petrides/Lars Rökaeus IT-avdelning GU.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
November 2005, bild 1 LDC på språng Johnny Nilsson Stora IT-dagen 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Telefoni - LU Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Information rörande LUNET NETinfo Magnus Johansson.
Alumnarbetet på LU och LTH
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
GIS i fokus vid sanering av vattennära industrimark
NetInfo , bild 1 Kommunikationsgruppen
LU Desktop.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Telefoni - LU Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
GigaLUNET Presentation NETINFO 23/ Jens Andersson, LDC (Telekomm) Informationsansvarig.
Nätverk Jonas Olsson GigaLUNET
Vi är din IT-avdelning Alla storföretag har IT-avdelning / IT-chef. Mindre företag har inte resurser till samma lösningar. Vi erbjuder småföretag samma.
Presentationens avskrift:

L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R

2 L U N D S U N I V E R S I T E T Pågående infrastrukturprojekt • Nytt campusnät – GigaLunet projektet • Ny växel och telefonisystem – IP-telefoni • Nytt mobiltelefoni avtal – TeliaSonera • Nytt sätt att hantera lokala fastighetsnät – CFL

3 L U N D S U N I V E R S I T E T IT-trender i omvärlden • Mer standardiserade lösningar • IT-avdelningar konsolideras, även över landsgränserna • Automatisk övervakning • Felsökning och felrättning på distans • Industriell drift av hela bas IT-miljön  Bättre samordning av IT ger högre volym, vilket ger förutsättning för högre kvalitet och rationell drift.

4 L U N D S U N I V E R S I T E T Dagens datanät inom LU • Campusnäten är flaskhals end-to-end internationellt • Aktiv utrustning kan ej uppdateras efter 1 juli 2006 • Nätet inbyggt i ett flertal fastigheter • Ad Hoc-bygge • Många inblandade parter ”end-to-end” som agerar självständigt • Tillgänglighet och kvalitet kan ej garanteras

5 L U N D S U N I V E R S I T E T Ny IT-infrastruktur för LU • Byggs för verksamheten – Forskare – Studenter – Lärare – Administration • Möta ökat krav på prestanda och kvalitet • Använd teknik inte frontlinjeteknik (beprövade lösningar) • Inriktning drift och tillgänglighet – Administrativ och organisatorisk uppriktning

6 L U N D S U N I V E R S I T E T campusnätet LU institution Inst. LUNE T Internet: SUNET

7 L U N D S U N I V E R S I T E T LU administrativ applikation Inst. LUNE T halle n

8 L U N D S U N I V E R S I T E T LU IP-telefoni Inst. LUNE T inst

9 L U N D S U N I V E R S I T E T Status GigaLunet projektet • Nytt fibernät förläggs i Lund nu •Etapp 1: Huvudnoder Margaretavägen 1A – Sölvegatan 18 - klart 25/ •Etapp 2: UB1-Sandgatan – Winstrupsgatan- Bredgatan- Paradiset – UB1 - klart 03/ •Etapp 3: AF - Kiliansgatan - Magle L/S - Ö.Vallgatan – Biskopshuset. - klart 31/ •Etapp 4: Hypoff - Finngatan - Helgonav. - Professorsg. - Tornavägen.- klart 07/ •Etapp 5: Universitetsområdet. Tornavägen - hanskfabriken - Sölvegatan.- klart 21/ • Aktiv utrusning konfigureras nu – klart 15/ • LDC ansluts först för verifiering – klart 15/ • CRC ansluts vid årsskiftet – klart 15/1 -06 • 80 fastigheter skall anslutas januari – juni 2006 • Nätet helt färdigställt – klart 30/6 -06  Nätet kommer att vara klart i tid  Kritiskt att klarlägga anslutningen av samtliga fastigheter

10 L U N D S U N I V E R S I T E T Dagens situation för lokala fastighetsnät inom LU • Mycket varierande kvalitet på lokala fastighetsnäten • Dåliga lokala fastighetsnät stör ut andra delar av nätet • Flera driftorganisationer underhåller nätet • Nät underhålls av enskilda personer • Teletrafik kan inte garanteras på nuvarande datanäten • Blandad utrustning omöjliggöra effektiv övervakning

11 L U N D S U N I V E R S I T E T CFL – Centralt Funktionsansvar för Lokala nät • Centralt ansvar för – funktion – tillgänglighet – nödvändiga nättjänster • Kommer att användas både för data och telefoni • Överlämningspunkt: – uttag vid arbetsplats

12 L U N D S U N I V E R S I T E T Garanterad prestanda och tillgänglighet vid alla arbetsplatser

13 L U N D S U N I V E R S I T E T Varför CFL? • Garantera lika höga kvalitet i alla lokala fastighetsnät • Garantera en hög tillgänglighet i alla uttag • Åstadkomma större flexibilitet vid omflyttning inom LU:s lokaler • Öka IT-säkerheten för hela LU • Kostnadseffektiva inköp och drift vid högre volymer • Eliminera sårbarhet pga att enskilda personer sköter näten • Lägga grunden för campustäckande trådlösa nätverk

14 L U N D S U N I V E R S I T E T Rektors beslut (7/4 2005) • Centralt ansvar för kvalitet på och tillgänglighet till data- och telekommunikation på alla arbetsplatser • Centralt drivna lokalnät avgiftsbeläggs • LU-gemensam nyttjanderätt till lokala fastighetsnät • Tillgång till lokaler för att säkerställa IT- infrastrukturen • Strategin är att alla lokalnät övergår till centralt ansvar

15 L U N D S U N I V E R S I T E T Garanterade servicenivåer för CFL • Garanterad tillgänglighet 99,95%, dvs <67 min avbrott/år • Reparation startar inom max 15 minuter • Reparationen är klar inom max 90 minuter * • Support och reparationstid är 8:00 till 17:00 helgfri vardag Dessa villkor är en del av avtalen för CFL-drift * Gäller i 95% av fallen

16 L U N D S U N I V E R S I T E T Prismodell för CFL • Grundavgift per fysiskt uttag • Tilläggsavgiften per aktivt uttag Grundavgift: projektering, installation, testning, dokumentation och övervakningssystem. Tilläggsavgift: övervakning, säkerhet, patching av SW, HelpDesk, underhåll, felsökning, reparation och dokumentation. • Kontinuerlig separat uppföljning av verkliga kostnader • Öppen redovisning av ovanstående kostnader • Årlig revidering av avgifter baserat på utfall

17 L U N D S U N I V E R S I T E T Troliga förändringar och förenklingar av villkor • Initialt är grundavgiften 0:-/månad per fysiskt uttag • Återstående avskrivningar hanteras som hittills • Grundavgiften ökar successivt med investeringar i lokala näten • Beräknad livslängd utsträcks till 10 år  30% lägre kostnad • Hanteringen av aktiva uttag förenklas, ev alla aktiva • Organisera beredskap utanför servicetiden • Organiserat samarbete med lokala IT-tekniker på plats • Speciella regler för lab och datorsalar • Speciell anslutning för större serverparker

18 L U N D S U N I V E R S I T E T

19 L U N D S U N I V E R S I T E T CFL införande projekt CFL-driftSLA-avtal Projektering • Kvalitet • Omfattning • Struktur • Avskrivningskostnad Nätinstallation Inventering av nätet Presentation Förhandling Förbered övertagande Kund / IT-enheten / LDC IT-enheten LDC Extern leverantör • Preliminär offert • Generell prisbild • Generellt SLA-avtal • Nätdokumentation • Nätkonfiguration • …. • ….. • Avtal Kund-IT-enheten • Slutgiltigt pris • Regelbunden driftrapport • Uppföljningsmöten Fas 1: Information Fas 2: Övertagande Fas 3: Drift Fas 2b: Installation