Gösta Petri B2 – Consumer contract and marketing law Health and Consumers Directorate General, European Commission Förslag till Direktiv om konsumenträttigheter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Europaparlamentet och rådets förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen och dess tillämpningsförordning (EG) nr 987/2009.
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
Europeiska kommissionens förslag till:
Myndighets-presentation
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Distributionsavtal Seminarium BRG
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Konsumentköplagen.
Vad gör EU för e-handelns utveckling? Olivier Linden, Kommerskollegium Distanshandelsdagen – 18 november 2010.
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
Nordisk slutkundsmarknad
Konsumenttjänstlagen
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
MERVÄRDESBESKATTNING AV AFFÄRSVERKSAMHET INOM OCH UTOM EU.
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
Konsumentkreditlagen
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
En JoKhaMoshyamexandra Presentation
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Budget och buffert Det här är en typbudget från Swedbanks Institut för Privatekonomi. Den kan vara en vägledning för att ta reda på ungefär vad som är.
Konsumenttjänstlagen
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
Utbildning och information som konsumentskydd Ingrid Bonde, generaldirektör Finansinspektionen 23 november 2007.
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Köparens främsta förpliktelse: Betala §§
Vad kostar lånet?. Fula knep Varför betala i dag - när man kan betala i morgon?
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
i rätt tid och på rätt sätt
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Tjänst & Upplåtelse Tjänster: - Många olika typer. Omöjligt tillskapa en och samma lag för materiella arbetsbeting (t ex städning) och immateriella tjänster.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Stefan Larsson beredningsjurist Stockholm
PBL - översynen PBL kom 1987 Ändrat finansieringssystem 1993 Förändring av risk och roller Idag marknadsorientering Förändra PBL !
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Gilla Din Ekonomi - Skola. INFORMATÖRSUTBILDNING FI:s huvudsakliga mål  Bidra till ett stabilt och finansiellt system med ett högt skydd för konsumenter.
Momsbeskattning Skatteförvaltningen. Innehåll Vad är moms Vem är momsskyldig För vilken verksamhet ska man betala moms Hur mycket moms ska man betala.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Granskning av kort med kontaktlös betalfunktion
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Geografi / samhällskunskap
Direktupphandling av varor och tjänster
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Regulations Contactless Forum
Regulations Contactless Forum
Att sluta avtal.
Direktupphandling av varor och tjänster
Regulations Contactless Forum
Direktupphandling av varor och tjänster
Presentationens avskrift:

Gösta Petri B2 – Consumer contract and marketing law Health and Consumers Directorate General, European Commission Förslag till Direktiv om konsumenträttigheter Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Konsumenterna drar inte nytta av den inre marknaden Praktiska hinder (språk, geografiskt läge, regelverk) Uppsplittrad konsumentlagstiftning → Företagare avstår från gränsöverskridande handel (Rom I). → Konsumenter har lågt förtroende för att handla av näringsidkare i andra länder. Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Varför denna uppsplittring? Minimiharmonisering Luckor och överlappning i lagstiftningen Lagstiftningen omodern Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Avsikten med översynen av EU:s konsumentlagstiftning Minska näringsidkares motstånd mot att sälja till konsumenter i andra länder Öka konsumenternas förtroende för att handla på den inre marknaden Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Vad omfattas av översynen? Direktivet om konsumentköp (99/44) Direktivet om oskäliga villkor i konsumentavtal (93/13) Distansavtalsdirektivet (97/7) Direktivet om konsumentskydd då avtal ingås utanför fasta affärslokaler (85/577) Timeshare (94/47) Paketresedirektivet (90/314) Prismärkningsdirektivet (98/6) Förbudsföreläggandedirektivet (98/27) Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Vad omfattar översynen? Direktivet om konsumentköp Direktivet om oskäliga villkor i konsumentavtal Distansavtalsdir. Direktivet om konsumentskydd då avtal ingås utanför fasta affärslokaler Timeshare Paketresedirektivet Prismärkningsdir. Förbudsföreläggande direktivet Unit B2 – Consumer contract and marketing law Direktivet om konsumenträttigheter

6 alternativ analyserade i konsekvensbedömningen Ingen förändring Alternativa lösningar till lagstiftning (självreglering, informationskampanjer) Lagstiftningsalternativ (få frågor) Lagstiftningsalternativ (medel) Lagstiftningsalternativ (fler frågor) Medelalternativ + Inre marknadsklausul → Full harmonisering, de mest centrala frågorna (medelalternativet) Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Resultat av konsekvensbedömningen Kostnad för distansförsäljare som säljer i ett land, men vill börja sälja i alla medlemsländer: Nu: euro Med Direktivet: euro Motsvarande kostnad för hemförsäljare: Nu: euro Med Direktivet: euro Vinnare: De som säljer på 1-2 marknader och vill expandera. Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Direktivets innehåll Alla konsumentavtal: allmänna informationskrav och regler on oskäliga avtalsvillkor Full harmonisering Särskilda regler för distansavtal och hemförsäljning Finansiella tjänster/Paketresor/Timeshare: delvis tillämpning Konsumentköpsregler: Endast varor ”Mjukvara”/nedladdningar

Definitioner Konsument/näringsidkare Distansavtal: ej längre krav på organiserat system – även tillfällig distanshandel omfattas Avtal utanför fasta affärslokaler / hemförsäljningsavtal: Innefattar även avtal som slutit i affärslokal men förhandlats utanför Fasta affärslokaler innefattar lokaler som används säsongsvis samt marknads- och mässtånd, men inte tillfälligt hyrda lokaler (t.ex. hotell, konferenscenter etc). Varaktigt medium (Durable medium) – t.ex , pdf-fil Auktion Unit B2 – Consumer contract and marketing law

Allmänna informationskrav Allmänna regler för alla konsumentavtal (“om det inte redan framgår av sammanhanget”) – t.ex pris, produktegenskaper etc. Särskilda informationsbestämmelser för distansavtal och försäljning utanför fasta affärslokaler Handel över mobiltelefon och på TV Mellanhänder Rättsföljd vid bristande information om extra avgifter: konsumenten ej betalningsskyldig for avgiften

Formregler Hemförsäljningsavtal: beställningsformulär Distansavtal:orderbekräftelse

Ångerrätt 14 dagars ångerrätt: från mottagande / underskrift formulär 3 månader om utebliven information om ångerrätten Utövande av ångerrätten Ny standardblankett – ej obligatorisk – varaktigt medium Näringsidkarens och konsumentens skyldigheter Undantag

Ångerrätt: effekt Näringsidkaren skall återbetala inom 30 dagar, dock inte förrän konsumenten skickat tillbaka varan Konsumenten skall skicka tillbaka varan inom 14 dagar från ångerrättens utövande Konsumenten betalar endast för tillbakasändandet Konsumenten ansvarar för värdeminskning pga användande utöver vad som krävs för att kontrollera funktion etc. Inget ansvar för tjänster som utförs under ångerfristen

Konsumenträttigheter i köpeavtal Leveranstid 30 dagar om ej annat avtalats. Förkortad tid för återbetalning vid dröjsmål (7 dagar). Riskens övergår när konsumenten tar varan i besittning – undantag om konsumenten inte avhämtat varan. Felaktiga varor: rätt att häva köpet om felet återkommit mer än en gång

Avtalsvillkor Klart, begripligt språk. Läsbart. Avtalsvillkoren ska vara tillgängliga. ”Opt-in”: Inga “förkryssade” rutor. Ej betalningsskyldig för produkt utöver huvudsakliga avtals- förpliktelsen som inte godkänts. ”Svart lista” – oskäliga villkor ”Grå lista” – presumeras oskäliga

Vad händer nu? Information av kommissionären på konkurrenskraftsrådet i december Diskussioner i rådsarbetsgruppen Europaparlamentet (börjar i januari) Fransk ordförandeskapskonferens Unit B2 – Consumer contract and marketing law