Användarföreningsmöte 8 maj 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Säkerställd intern styrning och kontroll
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Översikt över reglering & aktörer på värdepappersmarknaden
Varför är det viktigt att mäta?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
ISEC Services Roadmap Presenterat av: Christian Nyberg Carl-Fredrik Svensson.
MiFID 2 _______________
Page 1 GADD Software en introduktion Publik version, September 2013, gaddsoftware.com.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Att söka och förvalta kunskap
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Fund.
Komplett bokningssystem i Windows-miljö.
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Insamling med betalnummer Roberth Nilsson 2 september 2013.
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Affärsintegration och Asset Management
Aktuellt om Leader 2007 – 2013 (2015) Nyköping 14 maj 2013 Jordbruksverket.
En introduktion till SEB Way
Energikartläggning i stora företag
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Fjärde järnvägspaketet
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
GNS järnväg Håkan Sjöström
Agenda Om finanskrisen och utvecklingen på värdepappersmarknaden inklusive dess infrastruktur – Kerstin af Jochnick    Europa Parlamentet.
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
MOM - HUR DU FÅR FULL KONTROLL MED PROAKTIV ÖVERVAKNING Nicklas Axelsson Konsult Qbranch.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Medlemsmöte
Identitetshantering i praktiken
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Fonder och fondsparande. Vad är en fond? En fond är en samling (portfölj) värdepapper utgivna av olika företag. Den som investerar i en fond äger en andel.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Tillsammans räddar vi liv
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Rapportmallar Presenterat av: Fabian Lindegren Johan Andersson.
Fonder och fondsparande. Vad är en fond? En fond är en samling (portfölj) värdepapper utgivna av olika företag. Den som investerar i en fond äger en andel.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Säkerhetschef/informationssäkerhetschef
A Federation-Ninja’s warstories from the field…
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
Offentlig sektors ramavtal för ärendehanteringssystem
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
ISEC Support Ett bolag – En support. Fyra blir en! Fonda IT Secura Services ISEC SUPPORT.
HVB Barn och Unga 2013.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Dataskydd En prioriterad fråga.
När systemen aldrig någonsin får stanna
Krav på kvantitativ rapportering av tjänstepensionsinformation
Presentationens avskrift:

Användarföreningsmöte 8 maj 2014 Välkomna alla kunder ’’och nya kunder

Agenda ISEC introduktion ISEC hemsidan Kaffe Produkt- och tjänstenyheter Support & Processer Kontaktvägar AIFMD och ändringar i regelverket 2014-2015 Bloomberg, Secura Extractor Avslutning

SECURA Systems Services Storlek Fokus Synergier Mail adresser WWW

Secura Fund Fonda fakturor kommer nu från ISEC Systems istället

Om ISEC Group ISEC Group AB erbjuder tjänster och systemlösningar för kapitalförvaltare och fondbolag. Våra kunder finns i Sverige, Norge, Luxemburg och England Över 60 kunder Över 390 miljarder SEK och 275 fonder administreras i våra system

CSR – Corporate Social Responsibility Hjärtan 340 st tråd planerats

ISECs Vision: The innovative supplier of asset management services and software to the financial industry.

Övergripande strategi Kunderna ska uppfatta vårt erbjudande som innovativt och tryggt Våra kunder ska uppleva oss och vår service som marknadens bästa ISEC ska attrahera, utveckla och behålla rätt medarbetare Vårt 100% fokus är att leverera tjänster och system för bank och finansbranchen

Innovation! Innovation is important Value Added I don’t want us to only sell resurses and solutions under the management from the customer. I want us to act as an strageic partner with a value added for the customer. That is both fun and a good way to be more important for the customer.

Innovation is important Value Added I don’t want us to only sell resurses and solutions under the management from the customer. I want us to act as an strageic partner with a value added for the customer. That is both fun and a good way to be more important for the customer.

Långa relationer 1 månad - 1 år 1 - 10+ år För- studie Implementation Going live Underhåll, support och tjänst

Idea Operation Design Implementation

SECURA Pakteringa några standard Fonda och Secura i samma DB Kvalite och test – förstärkt test team och processer/rutiner

Tjänst– och produktutbud

Förstudier Projektledning Rutiner & processer Anpassningar/ändringar Migrering / konvertering Utbildning Kopplingar mm

Account Manager

Nytt gemensamt telefonnummer för ISEC: 08 – 50 93 13 00 från och med den 22 maj

Hemsidan Presenterat av: Christian Nyberg

Ny hemsida www.isec.com

V14 Presenterat av: Patrik Säwensten Mikael Sandvall

SECURA V14 Kvalité och prestanda Secura Front - Hantering kunder Flexibelt regelverk företagshändelser Beräkning avgifter Skatt Secura Fund

Generering av rapporter Portföljstruktur Kvalité och prestanda Fokus på kvalité Utökad test Dedikerad tid Prestanda Generering av rapporter Portföljstruktur Loggning av rapporter Rapport på flera aggregerade portföljer Portföljstrukturen Hantering av arbetsminne

secura front Hantering delportföljer Kunder Andelsklasser

Mer Flexibelt regelverk för corporate actions Marknadsplats VP-typ Generella klassificieringar Avräkning av derivat separeras från övriga företagshändelser; Det blir möjligt att styra vilket valutakonto hamnar clearingavgifter på (ny kryssruta); Nya inställningar: marknadsplats, instrument klassificeringsgrupp och värdepapperstyp på underliggande instrument samt motpart på transaktioner.

avgifter Val för finanstyp, valutakonto, moms

Nya skatteblanketter K18B – redovisning utdelning KU-rapportering 2014 Skatteblanketter 2014 Nya skatteblanketter K18B – redovisning utdelning K18B- kupongskatt på utdelningar på svenska värdepapper för utländska kunder

Secura fund Kalendrar Autogiro Kundbild Kundgrupper Notor Saldobesked/Årsbesked M.m.

Roadmap Presenterat av: Patrik Säwensten

Secura roadmap Secura Fund Rapportmallar Risk Bokföring Kommande regelverk Performance contribution Kundportal Teknik

Genomgång av användargränssnitt Gemensam NAV-sättning Gemensam WEB Securafund Secura Fonda Gemensam databas Genomgång av användargränssnitt Gemensam NAV-sättning Gemensam WEB Rapportering FI

rapportmallar Anpassningsbara rapporter Informationsinnehåll Diagram Egen logotype, sidhuvud och sidfot

Fördefinierade scenarion Kombinerade stresstester Secura RiskStudio Fördefinierade scenarion Kombinerade stresstester Stresstester på likviditet 9/11 Black Monday, Utflöden i fonden

Bokföring Anpassningsbar resultat- och balansräkning Värderingsprinciper Tydligare avstämning

Rapportering av tillgångar till amerikanska skatteverket Kommande regelverk FATCA Rapportering av tillgångar till amerikanska skatteverket AIFMD Ny rapportering till finansinspektionen AIF rapportern per den sista september. FI kommer ge information om hur rapporteringen ska se ut inom någon månad. Strategier, innehav, exponeringar

Performance contribution Kedjad avkastning Performancebidrag ner till värdepappersnivå Valfria perioder Jämförelse mot index Valutabidrag

Uppdaterad kundportal Gemensam för tillgångssidan och andelssidan Konfigurerbar efter era önskemål

teknik Stöd för 64 bitars operativsystem och hårdvara Utökade api:er för systemintegrationer

ISEC Services Presenterat av: Martin Sjöberg

Agenda Vad är ISEC Services? Aktuellt just nu Tjänst riskkontroll

Tjänst– och produktutbud

Secura Cloud ”Secura Cloud” är en ”Secura Platform” lösning som till ett minimum inkluderar följande tjänster; Secura installeras och driftas av ISEC Kund får tillgång till Secura med en säker uppkoppling via internet Säkerhetskopiering av databas till reservdriftsplats i separat datahall Driftövervakning 24/7/365 Driftsäkerhet om 99,9 % En central reglering av användarnas rättigheter i nätverket (via Active Directory) baserat på deras yrkesroll SECURA Fond

ISEC Services Outsourcing av en eller flera av följande administrationsfunktioner; Riskanalys: Bokslut och rapportering: Back-office: Pre- och Post trade compliance enligt fondreglementet Risksimulering & stresstester Myndighetsrapportering Bokslut för fonder Skatterapportering Myndighetsrapportering KYC och AML NAV MiFID och riskrapportering Instruktioner till depåbank och mäklare Kundrapportering Administration av värdepappersdata

ISEC Hotel Ny lagstiftning 22:a juli 2013 (AIFMD) för förvaltare av alternativa investeringsfonder som bl.a. medför att vp-bolag som förvaltar specialfonder inte kan fortsätta. ISEC ser ett behov att betjäna sina nordiska kunder och erbjuda dem ett bra alternativ. ISEC utökar därför med fondbolagstillstånd (fondhotell). Detta möjliggör bl.a. att förvaltare av specialfonder kan fortsätta sin verksamhet utan att söka nytt tillstånd och fokusera på förvaltning.

ISEC Hotel En tjänst för förvaltare och värdepappersbolag. ISEC bär det fulla legala ansvaret för fonden och ansvarar för drift, utför riskkontroll samt följer upp förvaltningen. Detta för både AIFM och UCITS fonder.  Vi förväntar oss att få tillstånd från Finansinspektionen under maj 2014. I dagsläget har vi 3 kunder inbokade på hotellet. Vill du veta mer om ISEC Hotel? Prata med Anders Lindegren

Agenda Vad är ISEC Services? Aktuellt just nu Tjänst riskkontroll

ISEC Services: aktuellt just nu Kontinuerligt arbete för ökad säkerhet och effektivitet Systemutveckling, integrationer Bloomberg som primär kurskälla Audit av verksamhetsprocesserna enligt ISAE3402 Utveckling av organisationen och arbetssättet Ökad kompetens Tillväxt Fokus på avvikelser Bredda vårt erbjudande inom tillståndspliktiga områden Riskkontroll ISEC Services Hotel Reuters för validering. Systemutveckling med hjälp av bl.a. en incidentloggsdatabas.

Agenda Vad är ISEC Services? Aktuellt just nu Tjänst riskkontroll

Vad sker på risksidan? AIFM-direktivet Lagrum LAIF (SFS 2013:561) samt FFFS 2013:10 Vilka: Specialfonder, hedgefonder, riskkapitalfonder, fastighetsfonder Syfte: Bättre övervakning, enhetliga regler, möjlighet till marknadsföring i hela unionen Innehåll: Riskhantering, likviditetshantering, värdering av tillgångar, Intressekonflikteter och ersättningspolicy. Oberoende tillståndspliktig riskkontroll Omfattande rapporteringskrav -FI arbetar med utformningen -Första rapporteringstillfälle troligtvis per 2014-09-30 enligt FI

Vad gör ISEC ? Tillstånd AIF förvaltning Organisation a) Riskkontroll är oberoende från övriga funktioner i organisationen b) Förstärkt bemanning Identifiera nödvändig systemutveckling a) Rapportering b) Likviditetskontroll c) Stresstester, exceptionella marknadsförhållanden Bloomberg Kurskontroll Värdepappersklassificering

Projektkontoret Presenterat av: Christian Nyberg

Projektkontoret – Vad är det? ISEC´s “konsulter” Ett fysiskt rum på Riddargatan 19, 2tr där ovannämnda huserar

Projektkontoret – Vilka är det? I dagsläget har vi fem anställda inom ramen för Projektkontoret; Harald Ekedahl Simon Carlstedt Mikael Sandvall Suzanne Blomendal Fabian Lindegren

Projektkontoret – Vad gör de? 1. Implementeringsstöd av SECURA och SECURA Fund (Fonda) 2. Utredningar och analyser för att förbättra kunders arbetsflöden 3. Genomför utbildningar och demonstrationer (bl.a. av nya systemreleaser) 4. …

Projektkontoret Projektkontor Ledning Compliance Utvecklare Administration Försäljning Support Risk Legal

Projektkontoret – Hur gör jag? Prata med din kundansvarige! Diskutera med kundansvarig vilket stöd som önskas Boka när i tiden som projektet skall genomföras Vet du inte vem som är din kundansvarige? Prata med Carin eller Christian.

IT & Support Supporten - Ny organisation ! Förändringar i stödprocessen Support Supportläget Nyheter på IT-sidan

Ny supportorganisation Förstärkning på medarbetarsidan Indelning i 1st, 2nd och 3rd line support Målet är att alla ärenden skall inkomma via Customer Service oavsett typ av ärende Gemensamt support telefonnummer: 08 – 50 93 13 20 fr.o.m. 14-05-22.

Förändringar i supportprocessen I 1st line är allt ”Incident management” ITIL används konsekvent som standard för uppbyggnad av supportprocessen Tydlig uppdelning mellan förvaltningsärenden och support Supporten går in som acceptanstestare Uttalat ansvar för leveranser till kund

Läget per 2014-05-07 Antal öppna ärenden i systemet Andel kritiska ärenden Andel ärenden med hög prio Andel ärenden med normal prio Andel skönhetsfel o.d. Antal ärenden som väntar på svar från ISEC Antal ärenden som väntar på svar från kund Andel ärenden är : Frågor och konfigurationsärenden Rapporterade buggar Önskemål om ändringar 2013-05-10 572 st 0% 29% 65% 5% 282 st 290 st 18% 40% 42% 2014-05-07 637 st 0% 30% 65% 5% 288 st 349 st 14% 42% 44% 2% 20%

Nyheter på IT-sidan Fortsatt utbyggnad av kapacitet och redundans i STO-HBY Ny sekundär driftsajt STO-STA Ny medarbetare Koncerngemensam infrastruktur; telefoni, domän isec.com etc. Uppgradering och utbyggnad Lasernet

Account Management (AM) Förra årets användarmöte nyanställd AM Presenterat av: Carin Enhager

För er som inte vet, Carin Enhager Nyanställd för ett år sedan Bygga upp Account managementrollen

Varför AM? Vi vill vårda och ta hand om våra kunder och växa tillsammans med er.

Tydligare, tidsbesparande och kvalitetshöjande Mål: Vi tror att tidsbesparingar, effektivitet och hög kvalité uppnås enklast om både kunder och medarbetare, fokuserar på det man är bäst på. AM – operativ mellan kund och ISEC Ni har en kontaktperson rörande allt utom support. AM har ett helhetsansvar. Vet vem på ISEC som är bäst på vad, sätter upp möten, håller samman och återkopplar till kund.

Vad gör AM? Informerar Samordnar Mötesformer Offert och faktura Eskalerade supportärenden Vad gör AM förutom att vara kontaktperson mellan kund och ISEC? Informerar om kommande releaser och roadmap & vad som händer på ISEC Samordna utredningar och konsulthjälp, utvecklingsbehov? Mötesformer; förvaltning, strategisk uppstart supportmöten Fakturafrågor Kontaktperson vid behov att eskalera supportärenden

Hur? Ambition – alla kunder ska ha en AM under 2014 Kontrollerad utrullning Utrullning påbörjad under 2013 Ambition, alla kunder AM under 2014 Vi växer

Vilka är AM nu? Carin Enhager Christian Nyberg Mario Elsayeh Christian, Mario & Carin AM Tätt samarbete med övriga Anders, Bashir, Carl-Fredrik, Bo, Fabian, Mikael, Niklaus, Patrik, Roland, Simon och Vilho

Ändringar i regelverket för fondförvaltare 2014-2016 Björn Wendleby 8 maj 2014

Regelverket för förvaltare av värdepappersfonder (UCITS) Lagen (2004:46) om värdepappersfonder Föreskrifter – FFFS 2013:9 m.fl. Lag och föreskrifter implementerar UCITS I-IV Två EU-förordningar, 583/2010 och 584/2010. Dessa har direkt effekt i Sverige. ESMA:s guidelines Vägledning på www.fi.se Självreglering Nyheter 2015-2016: UCITS V och (kanske) VI - håll även utkik efter nya ESMA guidelines 8 maj 2014

Regelverket för AIF-förvaltare – minst lika omfattande Nivå 1: Direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder (AIFMD) Nivå 2: EU-förordningen om förvaltare av alternativa investeringsfonder Svensk lag: lagen (2013: 561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder Föreskrifter från Finansinspektionen (FFFS 2013:10) samt vägledning Riktlinjer från ESMA (nyckelbegrepp/ersättningspolicy) Finns även en EU-förordning avseende riskkapitalfonder (nr 345/2013) Regelverket i sig en nyhet, men viktigt att följa uttalanden/Q & A etc. från ESMA och nationella myndigheter om hur regelverket ska tolkas Ingivna ansökningar har hittills fått en väldigt detaljrik prövning av FI (särskilt fokus på risk- och värderingsfrågor samt bolagens organisation) 8 maj 2014

EMIR – transaktionsrapporteringen följs av central motpartsclearing Några andra nyheter EMIR – transaktionsrapporteringen följs av central motpartsclearing MiFID II – hur påverkas distributionsavtalen? Nya föreskrifter från FI avseende operativa risker – risk för att kraven även kommer att tillämpas avseende fondbolag Nya sanktionsregler för styrelsemedlemmar i kreditinstitut och värdepappersbolag – snart även hos fondbolag? FATCA – ja, man bör registrera sig hos IRS Kompromissförslag om Europeiska Långsiktiga Investeringsfonder (ELTIF) 8 maj 2014

Tack för visat intresse! Björn Wendleby Advokat, Partner Stockholm Email: bjorn.wendleby@magnussonlaw.com Telephone: +46 8 463 75 00 Mobile: +46 70 325 23 29 8 maj 2014

SECURA Extractor - Bloomberg Port case study Presenterat av: Christian Nyberg Fabian Lindegren

Agenda SECURA Extractor (Christian) Bloomberg Port case study (Fabian)

SECURA Extractor – Vad är det? SECURA Extractor är en separat executable (SECURAExtractor.exe) Används för att hämta information ut ur SECURA (batch-orienterat) Grund för (Icke-realtids) integration mellan SECURA och tredjepartssystem

SECURA Extractor – Features Kan schemaläggas och därmed köras automatiskt Kan köras manuellt Kan t ex skapa rapporter i Excel, csv, XML Dessa kan levereras via FTP/SFTP/MAIL/MSSQL eller filsystem Status om automatiska körningar kan levereras via mejl eller Windows event log

SECURA Extractor – Vad kan exporteras? Standardexporter exempelvis export till Bloomberg Port; - Positioner - kassa Kundunika exporter, exempelvis; - Positioner - Transaktioner - integrationer med andra system (rapportering)

Agenda SECURA Extractor (Christian) Bloomberg Port case study (Fabian)

SECURA Extractor – Bloomberg Port Manual finns på hemsidan;

SECURA Extractor - Bloomberg Port