Hur vi hjälper kunden till rätt beslut Säljteknik Hur vi hjälper kunden till rätt beslut 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
För att vi skall lyssna dubbelt så mycket som vi pratar………… Vi har 2 öron och 1 mun För att vi skall lyssna dubbelt så mycket som vi pratar………… 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Vad söker kunden? Ett värde Funktion Status Mm Se till att hjälpa kunden hitta rätt produkt Visa värdet för kunden 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Marknadsföring - Försäljning Viktigt att tänka på försäljningen redan vid MF Vilka värden säljer vi våran produkt på Vilka vill ha produkten Och vid rätt tidpunkt 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Varför köper kunden Maslows behovstrappa 5. Självförverkligande 4. Uppskattning/erkännande 3. Social tillhörighet 2. Trygghet o säkerhet 1. Fysiskt välbefinnande 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Behovstrappan i praktiken Rangordnade behov för att gå till frisören Goda råd vid val av frisyr Behaglig belysning Trevligt småprat Skicklig läggning Bra tidningar 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
En bra säljare Vad innebär det? 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Viktigt för att bli en bra säljare Tycka om kunden Vara kunnig Tro på dig själv Tro på dina produkter Tala sanning och håll alla löften 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Skapa förväntningar hos kunden Var intresserad av kunden o kundens problem Ett genuint intresse skapar förtroende Visa hur produkten löser kundens problem Avge löften om vad produkten gör…. Om du kan hålla dem Lyssna på kunden. Var lyhörd börja sälja först när kunden är komfortabel i ditt sällskap 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Förbered dig väl Koll på kunden Koll på konkurrenter Kläder Färdsätt Första intrycket Tre frågor om kundens problem 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Privatkunder Köpvalen styr mycket av känslor Vad styr våra egna val vid köp av underkläder, soffa 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Företagskunder Köpbesluten är mer rationella ofta är trygghet väldigt avgörande 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Kundmöte o säljpresentation Visa alltid på länk ex sågs på fest, rekommenderad osv Unik presentation o inledning inför varje besök hitta en koppling till kunden Fråga om kundens situation Få kunden delaktig i pres. Frågor, kalkyler, titta på bilder/varor osv Skapa kontakt Se på kunden, delaktigheten, ändra efter kundens synpunkter 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Sälpres. forts Kroppsspråket Invändningar Klädsel o uppträdande Pace Talet 20% -rösten 40% - kroppsspråket 50% Invändningar Kunden har inte alltid rätt – men kunden har alltid rätt till trevligt bemötande Kunden har aldrig fel – men du har andra erfarenheter Konkurrenter är inte dåliga, men andra kunder har valt dina produkter pga… 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Kundtyper Snobben Familjefadern Efterföljaren Faktabitaren 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Avslut Se till att kunden har Ett behov Förtroende för dig Råd Kunskap om produkten Viljan 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Avslutsmetoder Rakt Sekundärt Nu eller aldrig Ja-kedjan Prova Listning Referenser Dolda felet Rådgöra 2011 - Jonas Augustsson - induv.se
Efter avslut 2011 - Jonas Augustsson - induv.se