Björn Borg – en stark spelare

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
M A K E Y O U R N E T W O R K S M A R T E R Förbättrat Resultat & Tillväxt Inom Video Summering av år 2004 Ray Mauritsson, CEO.
Advertisements

• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
KILA – FLATÖ DIKNINGSFÖRETAG 2004 SAMFÄLLIGHETSFÖRENINGS
Bona tar fram det bästa i varje trägolv.
AXIS Communications - a world of intelligent networks Bolagsstämma 2002.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Delårsrapport januari-mars 2011
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Projektföljeforskning
Q1 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Björn Borg – starkare än någonsin WBM AB Nils Vinberg 7 september 2005.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Analytikerpresentation Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
RALS 2007 – Lite siffror mars anställda 50,2 % kvinnor 49,8 % män.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Bokslutskommuniké 2011 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Q2 Rapport 2015 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Presentationens avskrift:

Björn Borg – en stark spelare Senaste bilderna läggs in Björn Borg – en stark spelare 23 maj 2007 Nils Vinberg, VD

Produkter och marknader Varumärkesförsäljning* totalt ca 1 624 MSEK (Första kvartalet 2007 - 513 MSEK (293) Produktområde Land Övriga 3% (5) Glasögon & parfym 5% (5) Kläder 80% (68) Väskor 6% (10) Sverige 28% (37) Norge 13% (12) Skor 9% (17) Danmark 15% (12) Holland 41% (33) *Försäljning av Björn Borg-produkter till konsument, inkl moms, baserad på rapporterad grossistförsäljning

Björn Borg i korthet Starkt varumärke Svenskt varumärkesbolag med helägt internationellt varumärke Marknadsledare på huvudmarknaderna Egen kontroll och effektivt nätverk Affärsmodell som möjliggör tillväxt med begränsad risk och kapitalinsats Nätverk med produktspecialister och distributörer 26 Björn Borg koncept butiker, varav 16 franchisade Tillväxt under lönsamhet Omsättning 2006 cirka 325 MSEK (184), +77% Rörelseresultat 82 MSEK (31), +162% Varumärkesförsäljning 1 400 MSEK, +88%

Köp av varumärket Full äganderätt – alla produkter, hela världen Köpeskilling 124 MSEK Tilläggsköpeskilling 10 år 1,5 – 2,0 % av Brandsales Garanterat minimum 7,8 MSEK per år

Steg för steg mot vår vision ”Vår vision är att befästa varumärket Björn Borg som ett globalt etablerat modevarumärke”

Arvet

Varumärkets utgångspunkt Sporty Sport finns naturligt i varumärket i och med kopplingen till Björns aktiva karriär. Vi gör en tydlig avgränsning mellan funktionell sport och sportinfluerat mode.

Varumärkets utgångspunkt Stylish Vårt varumärke agerar på modearenan. Björn Borg har dessutom bidragit till att göra vår huvudproduktgrupp (herrunderkläder) till en viktig modeaccessoar.

Varumärkets utgångspunkt Sexy I och med att underkläder varit drivande i byggandet av varumärket har kommunikationen kännetecknats av en lättklädd/sexig image. Tilltalet har alltid varit kreativt och konceptuellt.

Varumärkets utgångspunkt Comfortable Kvalitet, passform och komfort är viktigt då Björn Borg i huvudsak producerar ”every day clothing”.

Varumärket

Positionering – övre mellanprissegmentet Gant Ralph Lauren (Max Mara) Hugo Boss Emporio Armani Calvin Klein DKNY Prada Gucci Donna Karen Georgio Armani Burberry BJÖRN BORG Peak Performance Benetton InWear/Martinique Polo Sport Esprit Diesel Filippa K Tiger Puma Fred Perry J. Lindeberg Supermarkets H&M The Gap Lindex Vero Moda H&M H&M Vero Moda H&M FASHION ORIENTATION & CONTENT Late adopters 24% Trend followers 55% Trend-setters 16% Innovators 5%

Varumärket Björn Borg Konsekvent varumärkes-byggande Kampanjer med unik särprägel Ökad internationell närvaro Positiv respons på insatserna under året

Björn Borg själv skapar PR

Nytt butikskoncept

Effektiva kanaler

Affärsmodellen

Affärsmodell för tillväxt Brand Management Produkt-bolag Konsu-ment Distributörer Detaljister Utveckling Positionering Exploatering varumärke Affärskedjor Varuhus Butiker Produkter Sortiment Distribution Lager Produktion Björn Borg-koncernen Fristående bolag i Nätverket

Flera intäktsströmmar

Q1 2007

Intensiv start på 2007 Fortsatt stark tillväxt för varumärket Ökad försäljning i konceptbutikerna Breddad distribution i England och Tyskland Två nya konceptbutiker, ytterligare tre öppnar under året Notering på Stockholmsbörsen

Selfridges mars 2007

Koncernens utveckling Q1 2007 Varumärkesförsäljningen ökade med 75% Nettoomsättning tillväxt 60% Bruttovinstmarginal på drygt 50% Stark rörelsemarginal på 26,5% Resultatet per aktie ökade med 102%

Stark omsättningstillväxt och...

…stark resultattillväxt

Framtiden

Nya mål Finansiella mål Operationella mål Omsättningstillväxt på minst 20% årligen under 2007–2009 Rörelsemarginal om minst 15% årligen under 2007–2009 Soliditet ej under 40% Operationella mål Etablera varumärket Björn Borg på 3–5 nya marknader under 2007–2009

Björn Borg 2007 Utveckla de nyetablerade marknaderna – tillväxt med breddad distribution Minst två nya marknader Produktbreddning med nya kategorier Fortsatt utveckling av konceptbutikerna Ökad internationell exponering av varumärket Med varumärket i egna händer

Tack!