Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HÄR BOR JAG Skogstrollen vt 2013
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Samtala om böcker.
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Ringa video- samtal med datorn
Swedex Muntligt test A2 40 poäng.
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
Mål och betygskriterier
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
HÖRA LÄSA MÅL KURS C SKRIVA PRATA.
hälsa presentera sig göra idag göra idag välja I N L E D G & A V S U T
Intervju inför ViV-projektet.
Kommunikation.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Tillfälle 2: Juridisk argumentation och juridisk stilistik
Att vägleda på Mässan Lite om:  förutsättningar  möjligheter  krav  begränsningar  lärdomar.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Teckenspråk Ett eget språk.
Att samtala med ungdomar om tobak
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Workshop inför Projektet
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Personligt Brev ”Berätta om dig själv!”.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kommunikation och information för personer med funktionshinder
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
Snabbkurs: Meritförteckning och ansökan
Projekt ”TAKK för Språket”
Dagordning Träff med lärledare och skolledare Avesta
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Teknik på Ä L G E N S Förskola 2010.
Kommunikationspass Jag heter
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
AKK – Alternativ och Kompletterande Kommunikation för blivande speciallärare Gunilla Thunberg DART – västra Sveriges kommunikations- och dataresurscenter.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Det var en gång Berätta Sagan om den lilla lilla gumman.
Hur du kan lära bättre!.
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Lära för livet!.
Biblioteksbesök Låna skönlitteratur.
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel Nätverksträff Äppelhyllor Stockholm nov 2009 Föreläsare: Margareta Carlsson leg logoped KOM-X Landstinget Gävleborg Margareta.carlsson@lg.se

Dagens innehåll Kortare presentation av vad AKK innebär Film – intervju med blissande biblioteksbesökare Utifrån filmen- Hur bemöta personer som nyttjar AKK

Samtal med person som saknar tal vad innebär det? Vi kan samtala både på ett djupare plan, men också lite ytligare ” snack” för att skapa kontakt. Att inte kunna tala utestänger en person från mycken social kontakt. Svårt att kommentera i rätt ögonblick ex ” just det, vad kul, precis etc. Svårt ställa frågor

Samtal fortsättning Dessa delar mycket viktiga för att vi ska kittas samman. Vi kan tala ca 100-200 ord / minut. Våra brukare kanske 2-3 ord/ minut Obalans i samtalet. Blir ofta hänvisade till JA resp NEJ svar Svårt att själv initiera samtal

AKK kan vara ett sätt att underlätta kommunikationen mellan talande och icke-talande

Vad innebär AKK ? AKK är Alternativ och/ eller Kompletterande Kommunikation mellan människor som ersätter tal/ språk. ( AKK i teori och praktik. Heister- Trygg)

AKK fortsättning AKK innefattar: Brukaren-personen som nyttjar kommunikationshjälpmedel Redskapen- kommunikationssätt och hjälpmedel Omgivningen

BRO-modell BRUKARE REDSKAP OMGIVNING Hjälpmedels- oberoende Kommunikationssätt Hjälpmedels beroende B B R O Hjälpmedel Kommunikations-karta Kommunikations-pärm Ögonpeksram Samtalsapparat Kommunikations- dator R O Skiss Akk teori och praktik Heister-Trygg

Alternativa Kommunikationssätt Manuella/ Kroppsliga- hjälpmedelsoberoende Naturliga reaktioner Signaler Gester Tecken som AKK- TAKK Teckenspråk- eget språk ej ett alternativt kommunikationssätt.

Alternativa kommunikationssätt forts. Grafiska/ Visuella- hjälpmedelsberoende Föremål Fotografier Bilder ex. PCS, Nilbild, Pictogram Bliss Ord och fraser Bokstäver

Bilder

Bliss- vad är det ? Bliss är ett symbolsystem som uppfanns av Charles Bliss. C.Bliss var kemist och mycket intresserad av symboler och formler bl.a det kinesiska tecknen. Bliss hade en vision om ett slags intenationellt skrifligt esperanto.

Bliss

Bliss

Hjälpmedel för kommunikation

Styrsätt Joystick Scanning Pannpinne Peklampa Ögonpekning Huvudmus Ögonstyrning

Många ”AKK-brukare”saknar erfarenhet av böcker Om man har ett rörelsehinder ej hämtat böcker, bläddrat, pekat på bilder. Om man ej kan tala,ej initierat kommunikation,ej fått respons,utbyggnad av språket i samspel kring en bok Bristande ordkunskap Bristande erfarenheter Viktigt locka till att upptäcka litteratur

Libraries for all Communication accessibility in London public libriaries. Tracy Sheperd and Stacy Mc Dougall 2005

Rita och skriv alternativ Vill du läsa en bok om: Jakt/ fiske Äventyr Kärlek Annat Skriv ned det för hand i anslutning till din fråga

AKK är självklart mycket användbart även för invandrare som ännu ej behärskar svenska språket

Vad tyckte du om boken? Ge alternativ: Bra Så där Vet inte Dåligt eller…. Rita upp en skala 1……………………………..5 Dåligt Toppen bra

Miljö aspekter Höjd på hyllorna Ev bildkoda information Ev ha en blisskarta på väggen

Hur kan vi bemöta personer som nyttjar AKK Prata med brukaren ej assistenten Fråga om brukaren har en kommunikationskarta eller pratapparat om den inte finns framme. Erbjud era informationskartor för att underlätta samtalet Peka förklara och invänta svar.

Hur bemöta forts. Bättre osäker än ointresserad ! Använd gärna papper och penna vid samtalet Rita eller skriv upp olika alternativ så kan personen lättare välja Visa intresse för deras kommunikation Bättre osäker än ointresserad !