FLASH – Lektion 5 Mahmud Al Hakim 1Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010
Agenda Interaktivitet 2Copyright, Mahmud Al Hakim, 2010
Interaktivitet I interaktiva filmer styr användaren filmen genom att t.ex. klicka på knappar för att få ett objekt i filmen att bete sig på ett visst sätt, fylla i ett formulär, hoppa mellan olika bildrutor med mera. Copyright, Mahmud Al Hakim, 20103
Åtgärder och Beteenden En åtgärd i Flash är en samling instruktioner som startar då en viss händelse inträffar. Klickar exempelvis användaren på en knapp (händelse) hörs fågelkvitter (åtgärd) i filmen. Du använder panelerna Beteenden och Åtgärder för att ange åtgärder för t.ex. En knapp eller bildruta. Copyright, Mahmud Al Hakim, 20104
ActionScript ActionScript är skriptspråk i Flash som du använder för att lägga till interaktivitet i filmer. Med detta språk får du tillgång till olika åtgärder, operatorer och objekt som du sätter samman till skript som talar om för filmen vad som ska göras. Du kan ange att händelser som musklickningar och tangentnedtryckningar ska aktivera dessa skript. Copyright, Mahmud Al Hakim, 20105