Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Patient- och anhörig perspektiv på heldygnsvården, avdelning 1
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Socialdepartementet Vårdkvalitet ur ett patientperspektiv SSN 23 november 2010.
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Från idé till verklighet!
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Solgårdens verksamhetsmål MILJÖ  Solgårdens anställda ska prioritera ett miljömål för året; Solgårdens miljöplan 2013  Samtliga anställda kan och ska.
Två företag i samarbete Erfarenheter och effekter i Praktikertjänst AB
Ett arbete med att etablera
Landstingsplan Landstinget i Kalmar län.
Vårdval Halland Plus HSS KM1.
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Balanserade Styrkort Västra Götalandsregionen,
Handlingsprogram för God Vård
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Division Opererande specialiteter. Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad.
Hur står sig sjukvården i Östergötland? Nationell jämförelse mellan landsting 2007 Presskonferens 8 okt 2007.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Välkommen till Ledardagen!
Ett balanserat styrkort
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Värdegrunden som hävstång
Landstinget Kronoberg
Detta är God Vård.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Går det att styra sjukvård?
Ett aktivt medarbetarskap
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Målbild 2012 Mariestad
Strategiska perspektiv på verksamheten
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
OP/IVA. Respekt Samarbete Trivsel Delaktighet Ledarskap Medarbetarundersökning.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Per-Åke Pettersson Taxi Östersund AB en del i Biogaspuzzlet.
Gemensamma mål för samverkan Strategigrupp äldrevård Samverkansrutiner - primärvård, sjukhus och kommun Habo kommunMullsjö kommun.
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Finansiell samordning
Ledningssystem på 60 minuter
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
Patientens bästa väg genom vården Verksamheternas professioner har överenskommelser om evidensbaserad praktik och relevanta arbetssätt Bilaga till Verksamhetsplan.
Effekt ResultatPrestation Aktivitet Patienterna har en god hälsorelaterad livssituation Patientens bästa väg genom vården - Verksamheternas professioner.
Vårdval Gotland Hälso- och sjukvårdsförvaltningen Vårdval Gotland steg för steg.
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Workshop Länshandikappråd Tillgänglighetsråd region Norrbotten
Att styra och leda ett lärosäte
Omställningen av hälso- och sjukvården
Jämlik psykiatrisk vård
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Riksföreningen för anestesi och intensivvård
Timrå – en stark kommun i en växande region
Presentationens avskrift:

Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av Praktikertjänst och ett medarbetarkonsortium. Nacka Närsjukhus Proxima bedriver specialistsjukvård i närsjukvården. Specialistmottagningar inom: allergologi, diabetologi, kardiologi, neurologi, dermatologi, gastroenterologi, gynekologi, urologi, kirurgi, ortopedi, ögon-, Öron-näs-hals- samt smärtverksamhet. Operationsverksamhet inom: Gynekologi, kirurgi, ortopedi, urologi, öron-näs-halssjukdomar samt medicinsk plastikkirurgi. Närakut Ca 73 000 besök/operationer per år. ca 330 besök och 30-35 operationer per dag Ca 120 medarbetare

Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger invånarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten.

Alla vill ha Proxima Vård Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare.

Införandeprocess av styrkort Styrelse Styrelsen/ledningsgruppen utarbetar strategier Ledningsnivå Utarbetar affärsidé och vision, strategiska mål Planerade seminarier för medarbetarna utbildning och workshops Mottagningsnivå Kvalitetsgrupper bildades 3-5 personer per enhet Utarbetade nyckeltal och resultat Fastställer utarbetat styrkort Skapa handlingsplan och ansvarsområden Implementering Styrelsen Styrkortet beslutas i styrelsen = verksamhetsplan

Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Mått och resultat Patient / kund Process Medarbetare Ekonomi Förnyelse Samhälle Helhetssyn på människan Uppskattade ledare Tydlig organisationsstruktur Arbetstillfredsställelse Ekonomi i balans Ligga steget före Miljökrav Stärka samarbetet i Östersjöregionen Känna till patient/kund förväntningar God tillgänglighet Professionellt omhändertagande Tydlig extern kommunikation Engagerat ledarskap Verksamhetsutveckling Medvetenhet om vision och mål Bra samverkan med andra vårdgivare Medarbetarutveckling Incitament Stimulera friskvård Bra ekonomisk uppföljning Kostnadsmedvetenhet Ständigt utveckla kompetensen Medicinska register Omvärldsbevakning Miljömedvetenhet Bistånd Engagemang Patientenkät 1v/4/år =>95 % nöjd kundindex Telefon 1v/4/år = >75% nöjd kundindex Väntetid operation = <6 v Patientbesök Nacka/Värmdö = >80% Annons NVP = 11 annonser Beställare/Distriktsläkarenkät = 1/år Ledarskapsseminarium = 4/år Alla delaktiga i Växtkraft Mål 3 = 2003 Proxima Akademi / Öppet hus = 2/år APT = 7/år Medarbetarsamtal = Minst 1/år Belöningssystem = Bonus > 1,04 % Sjukskrivningstal = < 3,5 %/år Intäkt / kostnad = > 1,044 % DU 90% = 10 % lägre läkemedelskostnader Kompetensutveckling = 900 tkr/år Korrigerade köksregistreringar = < 15 % Kompetensutvecklingsplan = 1/enhet Nationella register = Medverka i 3 register Postoperativ infektionsregistrering = 2003 Omvärldsbevakning = 4/år Kemikalierond / Skyddsrond = 1/år Revidera systematisk arbetsmiljö = 1/år Bistånd = 25 öre / Patientbesök Vänsjukhus i Östersjöregionen = 2003

Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Mått och resultat Patient / kund Helhetssyn på människan Känna till patient/kund förväntningar God tillgänglighet Professionellt omhändertagande Tydlig extern kommunikation Patientenkät 1v/4/år =>95 % nöjd kund Telefon 1v/4/år = >75% nöjd kundindex Väntetid operation = <6 v Patientbesök Nacka/Värmdö = >80% Annons NVP = 11 annonser Beställare/Distriktsläkarenkät = 1/år

Styrkort Affärsidé Vision Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort