Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av Praktikertjänst och ett medarbetarkonsortium. Nacka Närsjukhus Proxima bedriver specialistsjukvård i närsjukvården. Specialistmottagningar inom: allergologi, diabetologi, kardiologi, neurologi, dermatologi, gastroenterologi, gynekologi, urologi, kirurgi, ortopedi, ögon-, Öron-näs-hals- samt smärtverksamhet. Operationsverksamhet inom: Gynekologi, kirurgi, ortopedi, urologi, öron-näs-halssjukdomar samt medicinsk plastikkirurgi. Närakut Ca 73 000 besök/operationer per år. ca 330 besök och 30-35 operationer per dag Ca 120 medarbetare
Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger invånarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten.
Alla vill ha Proxima Vård Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare.
Införandeprocess av styrkort Styrelse Styrelsen/ledningsgruppen utarbetar strategier Ledningsnivå Utarbetar affärsidé och vision, strategiska mål Planerade seminarier för medarbetarna utbildning och workshops Mottagningsnivå Kvalitetsgrupper bildades 3-5 personer per enhet Utarbetade nyckeltal och resultat Fastställer utarbetat styrkort Skapa handlingsplan och ansvarsområden Implementering Styrelsen Styrkortet beslutas i styrelsen = verksamhetsplan
Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Mått och resultat Patient / kund Process Medarbetare Ekonomi Förnyelse Samhälle Helhetssyn på människan Uppskattade ledare Tydlig organisationsstruktur Arbetstillfredsställelse Ekonomi i balans Ligga steget före Miljökrav Stärka samarbetet i Östersjöregionen Känna till patient/kund förväntningar God tillgänglighet Professionellt omhändertagande Tydlig extern kommunikation Engagerat ledarskap Verksamhetsutveckling Medvetenhet om vision och mål Bra samverkan med andra vårdgivare Medarbetarutveckling Incitament Stimulera friskvård Bra ekonomisk uppföljning Kostnadsmedvetenhet Ständigt utveckla kompetensen Medicinska register Omvärldsbevakning Miljömedvetenhet Bistånd Engagemang Patientenkät 1v/4/år =>95 % nöjd kundindex Telefon 1v/4/år = >75% nöjd kundindex Väntetid operation = <6 v Patientbesök Nacka/Värmdö = >80% Annons NVP = 11 annonser Beställare/Distriktsläkarenkät = 1/år Ledarskapsseminarium = 4/år Alla delaktiga i Växtkraft Mål 3 = 2003 Proxima Akademi / Öppet hus = 2/år APT = 7/år Medarbetarsamtal = Minst 1/år Belöningssystem = Bonus > 1,04 % Sjukskrivningstal = < 3,5 %/år Intäkt / kostnad = > 1,044 % DU 90% = 10 % lägre läkemedelskostnader Kompetensutveckling = 900 tkr/år Korrigerade köksregistreringar = < 15 % Kompetensutvecklingsplan = 1/enhet Nationella register = Medverka i 3 register Postoperativ infektionsregistrering = 2003 Omvärldsbevakning = 4/år Kemikalierond / Skyddsrond = 1/år Revidera systematisk arbetsmiljö = 1/år Bistånd = 25 öre / Patientbesök Vänsjukhus i Östersjöregionen = 2003
Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Affärsidé Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort Perspektiv Strategiska mål Framgångsfaktorer Mått och resultat Patient / kund Helhetssyn på människan Känna till patient/kund förväntningar God tillgänglighet Professionellt omhändertagande Tydlig extern kommunikation Patientenkät 1v/4/år =>95 % nöjd kund Telefon 1v/4/år = >75% nöjd kundindex Väntetid operation = <6 v Patientbesök Nacka/Värmdö = >80% Annons NVP = 11 annonser Beställare/Distriktsläkarenkät = 1/år
Styrkort Affärsidé Vision Producent av specialistsjukvård i närsjukvården Proxima Vård ger medborgarna trygghet i form av lättillgänglig och kvalificerad sjukvård – alltid med ett respektfullt bemötande. Beställaren får den mest flexibla, kostnadseffektiva och kvalitetsmedvetna vården genom hög kompetens inom medicin och omvårdnad, nytänkande, samt god samverkan med andra vårdgivare. Våra medarbetare ges stora möjligheter att påverka och kontinuerligt förbättra verksamheten. Vision Alla vill ha Proxima Vård År 2007 har Nacka och Värmdöområdet de kortaste väntetiderna och lägsta sjukskrivningstalen i landet. När det gäller specialistvård nära patienterna är Nacka Närsjukhus Proxima det exempel som oftast lyfts fram som föredöme. Höga krav på kompetens, kvalitet och professionellt bemötande kombineras med ekonomi i balans. Få andra vårdgivare har lika nöjda patienter, remittenter, beställare och medarbetare. Styrkort