FIRST LEGO League, Skandinavia

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Material för projektarbetet
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Fyra ingenjörer tävlar mot fyra 9:e klassare
Gymnasiearbetet p..
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Diskussionsfrågor för gymnasiearbetet – yrkesprogram
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Välkommen till Forskarhjälpen 2013! Medicinjakten Guldjakten Soljakten.
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
PROJEKTARBETE – PA1201 (100p) Introduktion Arbetsprocessen Loggbok
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Dagordning föräldraråd 2/6
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Mari Elfving Lindeskolan i Lindesberg
FIRST LEGO LEAGUE HVEM STÅR BAK? Stiftelsens FIRST Scandinavia står bakom FIRST LEGO League turneringarna i Skandinavien. "Stiftelsens uppdrag är.
FIRST LEGO League FIRST LEGO League - information.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
TIDSSCHEMA PROCESSER OCH ÅTGÄRDER UTVECKLANDE AV LÄRMILJÖER  I lärande utnyttjar man systematiskt autentiska miljöer och resurser – Det omkringliggande.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
FIRST LEGO League 2015 Östersund FIRST LEGO League - Information.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Krav på förändringar Utifrån –samhället –näringslivet Inifrån –egna krav på förändringar –nya läroplaner –nya avtal Skola 2000 Mattsson konsulter AB.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05
Aktiviteter och upplevelser
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Marknadsföring och försäljning
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Världs-om-spännande kunskapstävling!
Matematiklyftet
STUDENTREKRYTERING.
FIRST LEGO LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan starten år 2000 har FIRST Scandinavia haft som målsättning att ge barn och ungdomar goda inlärningsupplevelser.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2016 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Jr. FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
Jr.FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 PRESENTATÖR, DATUM. Sedan projektet startades år 2000 har FIRST Scandinavia haft som mål att ge barn och ungdomar ett roligt.
Digitalt laborativt centrum Högskolan i Halmstad
Computational thinking progression F-9
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
En spännande kunskaps- och tekniktävling för barn och unga
En spännande kunskaps- och tekniktävling för barn och unga
Dialog för naturvård Claes Svedlindh Naturvårdsverket
FIRST LEGO League 2018 Östersund
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
- en spännande kunskaps- och tekniktävling för barn och unga
Presentationens avskrift:

FIRST LEGO League, Skandinavia Stiftelsen FIRST Scandinavia står bakom FIRST LEGO League-turneringarna i Skandinavien ”Stiftelsens mål är att stimulera barns intresse för naturvetenskapeliga och tekniska/matematiska ämnen genom engagerande projekt där barnen själva är drivkraft”

FIRST LEGO League, projektet FIRST LEGO League är en teknologi- och kunskapsturnering för barn och ungdomar i åldern 10-16 år. Projektet har 3 delmål:

FIRST LEGO League, Skandinavien är ett ämnesövergripande projekt med tonvikt på naturorienterande ämnen, matematik och svenska har som målgrupp barn och ungdomar i åldern 10-16 år pågår från 17 september till 12 november avslutas med en turnering 12 november i 40 städer i Skandinavien

Varför FIRST LEGO League ? Vi vill med projektet: ge barn och ungdomar god erfarenhet av teknologi och projektarbete möjliggöra ett arbetssätt som lämpar sig för anpassad undervisning - bidra till att öka intresset för naturvetenskap och teknik bidra till ökad rekrytering till naturvetenskaplig utbildning   Framtidens arbetsgivare behöver ny kompetens!

Varför FIRST LEGO League ? Utmana barn och unga genom autentiska problemställningar Lagen stöter på många av de förutsättningar som gäller i det verkliga arbetslivet resurserna är begränsade de vet inte hur konkurrenterna arbetar de måste uppfinna/utforma/utveckla prototyp måste tas fram redesign och omarbetning I slutändan ska lagen leverera en produkt på utsatt tid

Forskningsuppgiften Göra bakgrundstudier om årets tema Definiera ett problem och hitta lösningar Komma på fiffiga lösningar Förbereda en presentation av forskningsuppgiften Projektinlämning

Teknikuppgiften Utveckla och bygga en robot Programmera roboten Välja funktionella verktyg, motorer och sensorer Välja strategi; varje match är 2,5 min Förbereda en teknisk presentation Projektinlämning

Marknadsföring Marknadsföra projektet och lagets lösning före turneringsdagen eller Ta fram en plan för markedsföring efter turneringsdagen Planera och utforma ett bildspel som presenterar laget Hitta på hejaramsor, sånger, kläder och annat som synliggör laget på turneringsdagen Förbereda en digital presentation Projektinlämning

Exempel på en robotbana

Arbetsprocessen Arbetsprocessen i projektet liknar den man möter i arbetslivet Värdera resultat utifrån uppställda mål och planeringar Samarbete Arbetsfördelning, att dra nytta av vars och ens starka sidor Stöd och hjälp inom laget Självständighet Dokumentera processen i projektinlämningen Ett bra resultat i FLL är ofta beroende av ett samarbete mellan olika personer med olika egenskaper

Priser Priserna avspeglar de värderingar som är grunden för FLL ------------------------------------------------------------------ FIRST LEGO League CHAMPIONS – priset Robottävlingen 1:a pris Robottävlingen 2:a pris Forskningspriset (1:a och 2:a plats) Teknikpriset (1:a och 2:a plats) Profileringspriset (1:a och 2:a plats) ------------------------------------------------------------------ Samarbetspriset VINNARE AV TURNERINGEN

FIRST LEGO League i skolan FIRST LEGO League och läroplanen FLL kan förankras: i strävansmålen i Lpo94 i många av kursplanemålen i kursplanens uppnåendemål i olika ämnen Hvilke fag kan FLL forankres i: Hovedfag: Naturfag og matematikk er de hovedfagene som man knytter det opp mot, men kan legges inn i de fleste fag. Naturfag: Kompetanse i : Naturvitenskapelige tekster, metoder, teknologiske løsninger Forskerspiren: Formulere spørsmål Forklare Trekke ut informasjon Publisere resultater Bruke digitale hjelpemidler Teknologi og design Matematikk: Den praktiske delen passer innenfor: Geometri Måling

FIRST LEGO League i skolan Skolornas utvecklingsarbete och satsningsområden Obs: tilrettelagt foreløpig kun for norsk skole. FIRST LEGO League i skolan Hvilke fag kan FLL forankres i: Hovedfag: Naturfag og matematikk er de hovedfagene som man knytter det opp mot, men kan legges inn i de fleste fag. Naturfag: Kompetanse i : Naturvitenskapelige tekster, metoder, teknologiske løsninger Forskerspiren: Formulere spørsmål Forklare Trekke ut informasjon Publisere resultater Bruke digitale hjelpemidler Teknologi og design Matematikk: Den praktiske delen passer innenfor: Geometri Måling

FIRST LEGO League för alla Här finns det plats för... teknologen programmeraren forskaren utredaren underhållaren konstnären teoretikern och projektledaren

Arbetsfördelning Olika sätt att organisera Hela klassen deltar En grupp av eleverna deltar En grupp sammansatt av elever från olika klasser Ett fritidsprojekt FLL som en del av ordinarie undervisning FLL organieras utanför ordinarie undervisning

Arbetsfördelning Jobbansökan Ett förslag är att låta eleverna ”söka” olika arbetsuppgifter: Robotbygge och programmering Bygga robotbana Forskningsdel Profilering och marknadsföring Foto Projektinlämning

Skolan-hem: samarbete Föräldrarnas uppgift Bidra med ämneskunskaper Ansvara för någon av grupperna Arrangera egna FLL-kvällar Uppgifter på tävlingsdagen (t.ex. tidtagare) Sponsorer

Tävlingsdagen Lördag 12 november 2011 Turneringar genomförs i 40 städer i Skandinavien

Tävlingsdagen Turneringen webb-sänds i många städer Adressen finns på www.hjernekraft.org

Tävlingsdagen Tävlingsområdet öppnas, lagen registrerar sig när de kommer Presentationen ska göras i ordning Öppningsceremoni Robotkörningar, bildspel och teknisk presentation, presentation av forskningsuppgiften inför domare efter uppsatt tidsplan Prisutdelning Avslutningsceremoni

Tävlingsdagen Tävla med sina robotar på robotbanor

Tävlingsdagen Presentation av forskningsuppgiften inför domarpanelen

Tävlingsdagen Teknisk presentation inför domarpanel

Tävlingsdagen Presentation och profilering av laget på tävlingsdagen

FIRST LEGO League Skandinavisk final 3 december på Gjøvik, Norge Laget består här av totalt 10 deltagare och 2 handledare

En bra plattform för samarbete

FLL och näringslivet Samarbete med näringslivet En del av lagets uppgifter i FLL är att ta kontakt med lokala företag och skaffa samarbetspartners som kan bidra både faktamässigt, ekonomiskt och på andra sätt. De som är domare i FLL kommer från näringslivet och utbildningsinstitutioner.

www.hjernekraft.org På vår hemsida www.hjernekraft.org finns all information. Från www.hjernekraft.org kan du också ladda ner den användbara ”Handbok för lagledare” och ”FLL i skolan” som beskriver vad FLL är.