Skapar starka affärskoncept

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SCANDIC KÖPER RICA FAKTAUNDERLAG 11 FEBRUARI 2014.
Advertisements

Axis AB Välkomna till ordinarie bolagsstämma 23/
Förutsättningar försäljning av sedelproduktion i Tumba Bruk
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
• VD kommentar • Finansiell information • Verksamhet och marknad • Framtiden • Frågor- och svar 2 Agenda.
Hitta kursvinnare Marknadens vassaste beslutsstöd Günther Mårder &
Bolagsstämma 7 maj Stämmans öppnande 2 Val av ordförande vid stämman.
Q1 Rapport 2010 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
En hälsosam teknikkonsult med stark tillväxt
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Välkommen till Bevola Bevola har marknadens bredaste produktplattform för påbyggnad av lastbilar, släp och trailers. Våra lösningar skapas genom egna produkter,
Delårsrapport januari-mars 2011
Björn Borg – en stark spelare
EN PRESENTATION.
Modul-System We make your van work smarter. Våra kunder.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Cryptzone Group AB (publ) En ny vinkel för IT-säkerhet November 2010 Peter Davin, VD.
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Working Bee Onsdagen den 11 mars 2009 Henry Backlund.
Presentation av Capona
Välkommen till The Empire AB
Din partner i hela affärsprocessen
Ateadagen 2006 Välkommen!. Vad driver omvandlingen av IT-branschen? Färre och större aktörer.
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
NetJobs Group AB (publ) Vision och strategi Finansiell plan och finansiella mål 2013.
Presentation General Mills Nordic July General Mills Total omsättning Fiscal Year F10 (till April 2010) ca 14,8 Mrd US $ Representation i mer än.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Q3 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Ett ledande tekniskt handelsbolag Välkommen till Ahlsell.
Ung Privatekonomi Lektion 6 - Analysera.
Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Vindico Security AB (publ) Vi förenar nytta med säkerhet.
Mobillån i Sverige Myter och verklighet. Snap shot Grundades 20 mars anställda varav 7 timanställda Affärsidé: Att ge svenska folket möjlighet.
Knowledge at work Danske Invest. 2 Knowledge at work 2 Danske Invest Ett av Europas första fondbolag Dotterbolag till Danske Bank Ca 250 fonder 50 mdr.
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
GETINGE En växande medicinteknisk koncern med fokus på heltäckande lösningar för infektionsbekämpning, kirurgi och vård av äldre och rörelsehindrade KunderAkutsjukvård.
Q2 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Hösten 2011 Nortech Telecom
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona presentation.
VD Ulf Wahlstedt, 5 september Fortsatt ökad vinst och omsättning Första halvåret 2007 Omsättningen ökade med 64 procent till 244,4 MSEK (148,7)
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Capona.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Q4 Rapport 2014 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Lektion 4 – Handla Ung Privatekonomi. Aktiemarknadens uppgift Aktiemarknadens syften delas in i tre huvudkategorier: Samhälle.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Presentation Q Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Välkommen till Studsviks bolagsstämma 2002.
V Ä R D E S K A P A N D E V Ä R D S K A P Presentation av.
GfK. Growth from knowledge
Q3-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Våra drivkrafter Åldrande och aktivare befolkning Livsstils- relaterade problem Ökat intresse och ansvar för hälsa och välbefinnande.
Q2-rapport 2009 Stockholm Jan Bengtsson VD Uniflex.
Q3 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Bokslutskommuniké 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Remium Kapitalmarknadsdag 27 maj 2009, Morgan Jallinder VD.
PQA Presentation SECO TOOLS MSEK i försäljning Ca anställda. Mer än 35 egna säljbolag. Tillsammans med distributörer och.
Q2 Rapport 2012 Stockholm Jan Bengtsson Uniflex.
Kort ekonomisk historia. Vad krävs för att en vara ska tillverkas?
Jollyroom Nordens största utbud till gravid, barn & baby 0-12 år.
Q Report Jan Wahlström CEO.
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Jan Bengtsson VD, Uniflex
Christian Berner Tech Trade
Presentationens avskrift:

Skapar starka affärskoncept THE EMPIRE AB Skapar starka affärskoncept Remium 2007-03-14

The Empire’s affärsidé Empire´s affärsidé är att skapa värde för aktieägarna dels genom att investera i och utveckla existerande produktsortiment och marknader, dels genom att förvärva tillväxtföretag med huvudinriktning på konsument och företagsprodukter. Vi är ett management och investerings alt. riskkapitalbolag Med fokus på norden och baltikum Vi erbjuder ett styrverktyg för långsiktig tillväxt Dra ner affärsidé till två måningar och inte i punktform Ny bild ”Beskrivning” som vi plockar input ifrån gamla affärsídén Vi är experter Titta på Segulahs presentation Lyfta hit nätverksbilden - Vi har ett omfattande nätverk av kvalificerade rådgivare med finansiell och industriell kompetens. Personer i nätverket kan även användas i frågor som rör den operativa verksamheten.

Övergripande mål Att genom start-ups och förvärv bygga upp en företagsgrupp inom retail, med hel- eller majoritetsägda dotterbolag. Att växa snabbt, men samtidigt hålla en soliditet på minimum 30% Att nå en vinstmarginal på 10% i investeringarna. Att vara en väl ansedd aktör på den nordiska marknaden. Att bygga upp en stark export av varumärket C3 Att uppfattas som ett innovativt och trendkänsligt företag.

Historik 2003 Hela rörelsen med anläggningar, licenser, orderstock, kundfodringar och arbetsgivar-ansvar såldes i en inkråmsaffär med Metallcenter i Malmö AB Samtidigt såldes inkråmet i The Empires finska dotterbolag OY Etamet. 1999 Delades skultuna Messingsbruk ut till The Empires aktieägare samt att samtliga svenska dotterbolag fusionerades in i The Empire AB. Etamet Oy kvarstod som finskt dotterbolag. 1995 The Empires aktie, EMP B, noterades på Stockholmsbörsens OTC lista (senast O-listan). Introduktionskursen var 35 SEK 2006 Gerby Produkter AB, som har egna varumärken och ett flertal agenturer , förvärvades 1998 Mönsteråslack avvecklades. 1985 1990 2010 1995 2000 2005 1983 The Empire grundades. Detta bolag ersattes år 2000 med ett annat bolag, som antog firman "The Empire AB (publ)” 1997 The Empire utvecklades till en koncern med åtta företag som nådde upp till ett leverans- värde av 288 MSEK i slutet av 90-talet. 2000 Uppgörelse träffades med Ledstiernan. Aktieägarna i det bolag som då hade firman The Empire, erhöll aktier i ett nytt bolag (dit verksamheten överfördes), som antog firman The Empire AB (publ). Aktieägarna behöll även sina aktier i det tidigare The Empire, som bytte firma till Ledstiernan AB. 2004 Soda-Club Scandinavia AB, som har generalagenturen för SodaStream, förvärvades "genom apportemission". Därmed togs första steget i uppbyggandet av ett nytt Empire.

Våra egna varumärken Inom Koncernen Marknadsledande för Perkolatorer i Norden. Marknadsledande tillsammans med Saeco inom helautomatiska kaffemaskiner i Sverige.

Våra varumärken som vi representerar inom koncernen Marknads ledande Inom hårvård Marknads ledande Inom sodastream

Våra varumärken som vi representerar inom koncernen

Våra varumärken som vi representerar inom koncernen Marknadsledande tillsammans med C3 inom helautomatiska kaffemaskiner i Sverige.

Försäljning per varumärke

Kort om Vi fått vår första order av hushållsprodukter från Ryssland Vi har börjat bygga nya distributionskanaler i Ungern, Polen och Tjeckien. Efter förlikning löste Gerby en gammal affärstvist i England. Januari har utvecklats betydlig bättre än budget Tillsammans med Gerbys ledning har vi, hittat ett flertal områden, där vi nu kan förbättra lönsamheten. Åtgärdsprogram för att förbättra marginaler samt dra ned kostnader inletts i januari Vi har infört ett nytt ekonomisystem för ökad kontroll November 06 var den bästa försäljningsmånaden i Gerbys historia

SWEDEN Small Domestic Appliances, Nordic (3) Sales Value EUR, Sales Units SWEDEN MAT PHILIPS BRAUN GERBY GROUP OBH NORDICA BSH GROUP SEB GROUP 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 2005 2006 40000 35000 TRAD.STEAM IRON IRONING SYSTEM 30000 FILTERCOFFEE ESPRESSO PERCULATOR 25000 KETTLES TOASTERS FOODPREPARATION 20000 MENS SHAVER LADYSHAVER 15000 EPILATOR HAIR DRYERS HAIR STYLERS 10000 HAIRCLIPPERS TOOTHBRUSHES 5000 21,9 25,7 23,7 26,3 9,1 26,4 23,2 24,6 21,8 0,2 9,8 9,6 11 10,7 18,8 12,2 9,9 11,8 6,7 7,2 10,4 9,5 -2 2,8 4,4 2,4 4,2 1,7 Sales Units % Sales Value EUR % Sales value EUR +/- % © 2007 by GfK Marketing Services Nordic

Kort om Försäljningen av Sodastream i Sverige Q4 och har utvecklas mycket bättre än förväntat. Försäljningen av såväl nya maskiner som gaspatroner samt smaker visar alla samma positiva utveckling ICA Maxi, NetOnNet samt Media Markt är nya stora kunder under 2006. COOP ny kund 2007 30 Miljoner kolsyrad dryck tillverkas nu i SodaStream maskiner per år. Januari och februari har utvecklats betydlig bättre än förväntat

NYA PRODUKTER

Marknader C3 Egen Distribution JAPAN Planerad Egen Distribution 2007-2008 Via extern Distributör Förhandling med extern Distributör

The Empire Bolag

The Empire Personal

Resultaträkning 2006

Balansräkning Immateriella tillgångar består av agenturavtal, varumärken samt goodwill. Gerbys varulager. I likvida medel ingår spärrade bankmedel om 6,5 MSEK som garanti för pensionsskulder hos FPG. Övriga avsättningar består bland annat av en latentskatteskuld om 7,5 MSEK som uppstod i samband med förvärvet av Gerby.

Nyckeltal

Agenda för 2007 Utveckla förvärvade bolag Stärka positionen i detaljhandeln Resultatutveckling Organisk tillväxt på 25-30% Utöka Exporten Etablering i Finland Nya Produkter Förvärv Omstrukturera Norge Etablera C3 Telecom i Sverige Bygga en stark svensk försäljning och export av varumärket C3

Styrelsen Ian Wachtmeister – Ordförande. Styrelseledamot Chaparral Steel Co (USA) Ulf Christensen Johan Kalling – VD Hans Risberg – Styrelseledamot RNB Ulrika Frisén Björk Hans Langenskiöld Marianne Östlund Johan Ulf Ulrika Ian Marianne Hans R Hans L