Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…"— Presentationens avskrift:

1 Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…

2 Swedish Space Corporation Affärsidé SSD Vår affärsidé är att skapa rymdprojekt och bygga rymdsystem med; –högt kunskapsinnehåll –hög och unik användarnytta –lönsamhet både för oss och kunderna Dessa system levererar vi till alla typer av användare av rymdsystem …och vi är alla gröna små söta RymdTeletabisar

3 Swedish Space Corporation Space Systems resa Vi har bevisat att vi kan rymdsystem! Freja, Astrid 1 & 2, Odin, SMART-1, MASER, MAXUS, TSU mm. Vi har massor av spännande utmaningar på G! PRISMA, SMART-OLEV, Small GEO, PROBA, SVEA, STEAM, PREMIER, Månstugan mm. Vi kan Rymd-Europa men… Över 95% av omsättningen kommer från Rymdstyrelsen och ESA (fortsatt vår viktiga ”basplatta”) Vi är pga. detta mycket sårbara och har svårt att växa ytterligare  Vi måste minska beroendet av Rymdstyrelsens pengapung

4 Swedish Space Corporation Är man ett pungdjur… … så äter man pengar!

5 Swedish Space Corporation Rymdstyrelsens pung Rymdbolaget Space Systems Division European Space Agency (ESA) Övriga svenska pungdjur Övrig svensk rymdindustri

6 Swedish Space Corporation Vi måste ge oss ut och leta efter nya pengapungar! Telekom Försvaret Vår ”baspung”: Rymdstyrelsen Jord- observation Asien Nya geografiska USA Mellanöstern Sydamerika OLEV Small GEO Svea STEAM Galileo Navigation I N N O V A T I V A O C H U N I K A P R O D U K T E R

7 Swedish Space Corporation Innovativa och unika produkter - nödvändigt för tillväxt och lönsamhet För att komma åt nya pengapungar –En sån har vi redan… –Det kan vi köpa billigare och bättre från andra… –Vad har jag för nytta av det då… För att kunna ta betalt för kundnytta i stället för ”havda kostnader” ECAPS, NanoSpace och OLEV är bra exempel av idag – MERA AV SÅNT! Här kommer några andra exempel från innovativt näringsliv borta i öster…

8 Swedish Space Corporation

9 Mål år 2012 Utveckling, produktion & leveranser Vi har minst sex samtidiga satellitprojekt i våra orderböcker. Vi deltar i snitt i två sondraketskott per år Vi omsätter 500 MSEK och en vinst om ca 25 MSEK. 100 MSEK omsättning kommer från andra än ESA och RS. Vi har utvecklat och kommersialiserat två nya innovativa produkter

10 Swedish Space Corporation Mål år 2012 Marknadsmål Vi har serieleveranser av minst en produkt på systemnivå Vi levererar till minst två nya marknader utanför Europa Vi är världsledande leverantör av minst två unika produkter

11 Swedish Space Corporation Mål år 2012 Personal och organisation Vi är totalt ca. 170 anställda varav 10 % utomlands Vi har flerdubblat resurserna för affärsutveckling och försäljning Vi har två nya dotterbolag sprungna ur divisionens generering av innovativa och unika produkter Vi har fasta partnerskap eller äger bolag på tre nya geografiska marknader

12 Swedish Space Corporation Slut på presentationen! Dags för frågor!

13 Swedish Space Corporation Innovation of the year: THE BABY MOP


Ladda ner ppt "Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…"

Liknande presentationer


Google-annonser