VAD VET NI OM MÖJLIGHETERNA FÖR HANDIKAPPADE ATT ARBETA MED DATORER?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Klicka på ”Verktyg” i menyn, välj ”Alternativ”..
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Taltidningen 2.0 På god väg mot inkluderande dagstidningar
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
SNAPCHAT Grundare Evan Spiegel.
Anpassning i Windows och Word utan hjälpmedel med tangentbordet
Inkludering av barn med hörselnedsättning i förskolan.
Ringa video- samtal med datorn
Spelstrategi.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Kreativitet och tillgänglighet Funkas Tillgänglighetsdagar 18 april 2012 Bodil Jönsson, prof em, Certec, Lunds Universitet.
Att kläcka och vaska idéer
Uppgiften i PowerPoint
Dator.
Välkommen till kattens magiska värld
Välkommen till internet för nybörjare
PowerPoint 2007 Lathund.
På kik kommunicerar man genom att chatta och skicka bilder till varandra gratis var man än befinner sig förutsatt att man har internet. Har man en video.
”Internet anpassa” bilder
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Utlandsstudier för I:are
Sammanfattning Vi gjorde ett studiebesök i Kista Service Hus. Två pensionärer pratade om problem i deras vardagsliv. Utifrån det tänker vi skapa en digital.
Logga för konferensen 2010 i Örebro. UT Loggans delar:
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
ERGONOMI Vad är det?.
Att hålla en presentation
©storm.
Programmeringsteknik K och Media
Säkerhet i praktiken – med Windows Server 2003 och XP! Marcus Thorén, MCT, MCSE+Security Security Consultant Nexus Security Consultants Technology Nexus.
Digitala bilder. Elektroniska bilder VH Digitala bilder Datorskärmen visar bild m.h.a. pixlar.
Stöd för haptisk hårdvara i en spelmotor
En PowerPoint om PowerPoint
Hjälpmedel I datorn. Anpassningar  Tangentbordet  Musen  Bildskärmen.
Vad är du för typ av person?
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Välkommen till Del 1.
Powerpoint …är ett program som du använder till att: …är bra till att
Våra sinnen!.
Mahmud Al Hakim 2  Mål för kursen  Kursplanering  Kurslitteratur  Betygsättning  Grunder om databaser  Tabeller.
Haptik Jonas Moll Doktorand MDI-gruppen, CSC. Känselsinnet Ett system (sematosensoriska systemet) som består av tre komponenter – Taktil perception (Punktberöring,
Datorns historia Vad är en dator? Kan vi kalla en kulram för en dator?
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Nervsystemet.
Idrottspsykologi.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Uppgift 5 Tekniska rapporten En beskrivning av ett uppdrag ni har gjort i er grupp. Du ska bifoga en programmeringshandledning som visar hur man programmerar.
Varma och kalla färger What's Hot, What's Not.
Toppen – vi använder hela kroppen! Några exempel på bilder och aktiviteter från föreläsningen vid Matematikbiennetten i Malmö den 7 mars 2009 Taluppfattning:
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Kemi finns överallt runtomkring oss.
3D Rerun.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Datorns historia.
Punktskrift.
Kvalitet genom specialisering
Kvalitet genom specialisering
Välkommen till kattens magiska värld
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Programmera dina klasskamrater
Komma igång med Scratch
Kvalitet genom specialisering
Presentationens avskrift:

VAD VET NI OM MÖJLIGHETERNA FÖR HANDIKAPPADE ATT ARBETA MED DATORER?

Vi visste ingenting…

…förrän vi hörde om: ”Det haptiska gränssnittet” (känselgränssnitt för interaktion mellan dator och människa). hap-tic (hap'tik) adj. [Gr. haptein, to touch + ic] of or having to do with the sense of touch; tactile - Webster's New World Dictionary, Second College Edition

HAPTIK vs. GRAFIK Med haptik istället för grafik är tanken att handikappade (synskadade och blinda) användare, genom känselsinnet skall kunna skapa sig en inre bild av programmets grafik. ”Man skall kunna känna programmen”

NÅGRA DATORVERKTYG MED HAPTISKT GRÄNSSNITT •Känselbaserat tangentbord (punktskrift). •Fantomaten ….. fortsättning följer…..

VET NI VAD DET HÄR ÄR?

DET ÄR INTE •D•De tre vise männen •T•Tripp, Trapp, Trull o ch definitivt inte •D•De tre bockarna Bruse

THE PHANToM •En uppfinning från MIT (Massachussete Institute of Technology). •Ett verktyg för datorinteraktion m h a känsel och rörelser. •Ett känselgränssnitt mellan människa och dator.

SÅ FUNGERAR THE PHANToM •Längst ut på robotarmen sitter en hylsa som man kan sätta sitt pekfinger i. •Roboten talar om för användaren vad som händer genom att röra sig och hålla emot på olika sätt och med olika styrka. •Vad fingret får uppleva styrs av vad som finns programmerat i en persondator.

KONCEPTET ”FANTOMATEN” The PHANToM + Handikappanpassad programvara. + Tankar och idéer om hur det skall användas. = ”FANTOMATEN”

”FANTOMATENS” HISTORIA •1994 upptäckte Karin Jönsson och Ulf Larsson the PHANToM på MIT (Massachussets Institute of Technology). •De såg omedelbart att the PHANToM skulle kunna utgöra ett viktigt hjälpmedel för handikappade. •Dock saknades handikappanpassad programvara, men…

…då kom till räddning …

…och började utveckla sådan programvara. skapades 1987 och är en avdelning inom Institutionen för designvetenskap, vid Lunds tekniska högskola.

Några av Certecs programvaror •Måla-med-färg-program för synskadade. •Program för att göra matematik mer lättförståeligt. •Datorspel Dessa fungerar på följande sätt…

Måla-med-färg-program •M•Man väljer färg från en palett och målar med den på duken. •J•Ju hårdare man trycker, desto tjockare blir linjen. •V•Varje färg har en associerad struktur som man känner med Fantomaten. •P•Presentationen av bilden sker både på skärmen och med the PHANToM •N•När man målar känner man hela tiden strukturen som bildas. •M•Man kan också känna på hela bilden genom att byta läge i programmet.

Matematik •G•Genom detta program kan blinda människor lära sig tolka ekvationer som kurvor och få matematiken sensualiserad istället för visualiserad. •P•Programmet gör att man kan känna kurvor eller ytor. •E•Ekvationerna programmeras in i datorn och styr vad fingret ska känna.

Datorspel •I•I spelet ”Ubåtar” är fingret en helikopter som skall hitta och sänka ubåtarna med sjunkbomber. •M•Man kan lägga sitt finger mot vattenytan och känna vågorna som rör sig upp och ner. •V•Vattnet känns annorlunda om man släppt en bomb. Får man in en träff känns det också på ett speciellt sätt. •S•Spelet använder flera kommunikationskanaler (the PHANToM + bildskärmen + tangentbordet och ljudeffekter). •D•Dock ges alltid tillräcklig information via känseln.

OCH NU ÄR DET