Carwinism | Audi
Innehåll Inkastare Uppdrag Problem Lösning Genomförande Genomslag Resultat Slutsatser
Inkastare
70
90
Hantverk Geni Koncept Relationell estetik
Uppdrag
Skapa publicitet kring 100- årsjubileumet och markera Audis primära konkurrensfördelar – teknik och innovation, i såväl motor- som livsstils- och affärspress, för att optimera täckning i primär målgrupp.
Problem
Jubileum är alltid interna Att företag fyller jämnt har sällan mer än intern betydelse. När Audis jubileum sammanfaller med den värsta krisen för svensk fordonsindustri någonsin, med 10 000-tals människors jobb i fara, krävs ett hyfsat (mer)nyhetsvärde för att kunna konkurrera om det mediala utrymmet.
Skryt – inte journalisternas favorit Det är alltid svårt att trovärdiggöra sina egna fördelar om man själv står som avsändare. Och i motormedier är det i princip ett måste att antingen ha en produktnyhet eller tredjepartsvaliderad nyhet som ett NCAP-test eller avgasvärdesmätning från Vägverket för att nå in på redaktionell plats.
Bara motormedia skriver om bilar För att optimera täckning i den primära målgruppen – Audi-ägare, behövde vi dessutom inte bara nå in i motorsidorna utan även i affärs- och livsstilspress. Utmaningen i att få livsstilsmedier som aldrig skriver djuplodande om bilar var uppenbar.
Lösning
Carwinism Insikt: Samma år som Audi firar 100 år, firar Charles Darwin 200 år och bilindustrin genomgår sin värsta kris någonsin. Idé: Slå ihop Audis och Darwins födelsedagar, lansera Carwinism och skriv bilens evolutionsteori.
Strategi Nyhetsvärdighet genom att utnyttja två av 2009:s mest relevanta sammanhang, bilkrisen och Darwins evolutionsteori. Trovärdighet genom tredjepartsvalidering. Mottagarrelevans för många olika mediesegment genom att erbjuda skräddarsytt innehåll. Avsändarrelevans genom att ta utgångspunkt i Audis position Vorsprung Durch Technik Var uppseendeväckande genom att gå emot traditionell skrytsam tonalitet inom bilkampanjande och visa empati istället.
Genomförande
Från pliktskyldigt pressrum till aktiv nyhetsmotor
Rekrytering av externa skribenter Harry Frank – ordförande Kungl. Vetenskapsakademien Clotaire Rapaille - världskänd marknadsföringskonsult för Fortune 100-företagen som bl a jobbat för GM Kåre Rumar – världsledande forskare Inom trafiksäkerhet och mörkerseende Anders Sandberg - doktor och framtidsforskare vid Oxford Universitetet Henrik Otto, Chefsdesigner Electrolux, tidigare designchef Volvo Personvagnar.
Realtidsregi
URL till IRL INNEHÅLL Världsledande ljus- och mörkerkörningsforskare skriver spaning om mörkerkörning PUBLICITET OCH NYHETSBREV Publicitet på bl a MSN.se, Nordic Audi och Teknikens värld. Samt utskick till samtliga Audi-ägare ÅTERFÖRSÄLJARNA Mörkerkörning i Audis nya anläggning ute i Smista med föreläsning om mörkerkörning. Kunder och media inbjudna
Genomslag
E-post: annons@alltommotor.se. Catrine Lindén, kundansvarig Tel: +46 (0)8 738 16 42 Mobil: +46 (0)70 420 08 51 E-post: catrine.linden@alltommotor.se Niclas Kruse, kundansvarig Tel: +46 (0)8 738 16 44 Mobil: +46 (0)70 420 08 32 E-post: niclas.kruse@alltommotor.se Carl Aspenberg, vd Tel: +46 (0)8 738 16 50 Mobil: +46 (0)70 593 99 93 E-post: carl.aspenberg@alltommotor.se
Motor- media Facebook ÅF Bloggar och forum Livsstils- media Nyhets- brev Affärs- press
Film
Resultat Räckvidd: 15 miljoner (mål 5 miljoner) TT plockar 5 ggr från en kampanjsajt(!) Uppskattat medievärde: 3.000.000 SEK 40% av genomslaget i icke motormedia (mål 25%) Över 40 provkörningar kan direkt kopplas till kampanjen Shortlist Europas bästa kampanjer alla kategorier 2009 Guld Cannes Lions 2010
Insikter Etablera kommunikativ plattform med stark kontext Förena digitala plattformar med traditionell PR Driva kampanjen aktivt i realtid Specialanpassa innehållet till mediet/målgruppen Använd en trovärdig tredjepart