Carwinism | Audi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Motorstadion i Lidköping en idrottsplattform som specialanpassats för personer med funktionsnedsättning. Vi vill erbjuda funktionshindrade en fin upplevelse.
Advertisements

SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Goda affärer på förnybar energi
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Beredningen för integration och mångfald
DITT BOENDE.
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Tio handfasta argument
> Bilder > Gamla bilder
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Internationell media Lotte Billing, International Media Officer, Lunds Universitet.
Docent Peter Parnes Luleå tekniska universitet Medieteknik 17 februari, 2005 teknik medie Mänsklig kommunikation.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Bakgrund Det brinner i mer än ett hem om dagen i Västerbotten, och det vill vi ändra på! Vi ville ändra västerbottningarnas inställning till brand från.
Välkommen till Vision! September 2010 September 2011 Beslut Namnsajt 26/10 11:16:29 Fokusgrupper och tester Design Produktion Juridik.
Med Göteborg innerstad i fokus. Vilka är Nova Digital Media Nova Digital Media är ett bolag som erbjuder digital annonsering på skärmar som är utsatta.
Att ta tempen på den unga målgruppen
FiND iT our mission is you. L I V E En ny digital distributionsform av föreläsningar som inspirerar människor att utvecklas mot sin fulla potential.
MICROSOFT BUSINESS ACADEMY Konsten att ”leverera…” GREAT communications nordic AB Stefan Pihl
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Hälsa i ett globalt perspektiv.
Hälsa i ett globalt perspektiv. Varje land har sin egen hälsopolitik och varje land måste vara aktiva internationellt och ha en egen hälsopolitik som hanterar.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är bloggar? Trendbaren Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar ©2005.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Förberedelser inför mötet med kommunen Ha ett internt möte - föreningens styrelse, konsulent/verksamhetschef och andra nyckelpersoner före uppvaktningen/mötet.
Underleverantör väljer framtid Mälardalen Industrial Technology Center
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Case: Spotless Comeback. Bakgrund Hösten 2009 skulle det helt nya varumärke Spotless lanseras - ett komplett system av produkter som både behandlar och.
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Nordens största privatekonomiska sajt sidvisningar unika besökare i veckan.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor
Anders Gezelius Projektledare.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Från fruktad till folkkär Springtimes arbete med att flytta världens snabbaste växande sport från debatt- till sportsidorna.
E-utbildning Fackförbundet ST Marknadsföringsplan E-utbildning på
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Europa 2020 Sabine Mayer. Utmaningar Ekonomiska krisen Arbetslöshet Fattigdom Högutbildade kvinnor måste välja mellan jobb och familj Lågt barnafödande.
Datorer gör bilarna säkrare Mathias Bylund Johan Svensson.
 Vi hjälper företag att hitta nya kunder!  E-post, banners och mobilannonsering.  Öppnade Mest erfarenhet i Sverige på e- postannonsering. 
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
Utan spaning ingen aning
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Klarar du en kris?.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Patrik Lindfors kommunikationsdirektör Finsk-svenska handelskammaren
LIF e-hälsa 2019 Hur bidrar Sveriges forskande läke­medels­industri till visionen ”Sverige bäst i världen 2025”? Urval hemsidan.
Presentationens avskrift:

Carwinism | Audi

Innehåll Inkastare Uppdrag Problem Lösning Genomförande Genomslag Resultat Slutsatser

Inkastare

70

90

Hantverk Geni Koncept Relationell estetik

Uppdrag

Skapa publicitet kring 100- årsjubileumet och markera Audis primära konkurrensfördelar – teknik och innovation, i såväl motor- som livsstils- och affärspress, för att optimera täckning i primär målgrupp.

Problem

Jubileum är alltid interna Att företag fyller jämnt har sällan mer än intern betydelse. När Audis jubileum sammanfaller med den värsta krisen för svensk fordonsindustri någonsin, med 10 000-tals människors jobb i fara, krävs ett hyfsat (mer)nyhetsvärde för att kunna konkurrera om det mediala utrymmet.

Skryt – inte journalisternas favorit Det är alltid svårt att trovärdiggöra sina egna fördelar om man själv står som avsändare. Och i motormedier är det i princip ett måste att antingen ha en produktnyhet eller tredjepartsvaliderad nyhet som ett NCAP-test eller avgasvärdesmätning från Vägverket för att nå in på redaktionell plats.

Bara motormedia skriver om bilar För att optimera täckning i den primära målgruppen – Audi-ägare, behövde vi dessutom inte bara nå in i motorsidorna utan även i affärs- och livsstilspress. Utmaningen i att få livsstilsmedier som aldrig skriver djuplodande om bilar var uppenbar.

Lösning

Carwinism Insikt: Samma år som Audi firar 100 år, firar Charles Darwin 200 år och bilindustrin genomgår sin värsta kris någonsin. Idé: Slå ihop Audis och Darwins födelsedagar, lansera Carwinism och skriv bilens evolutionsteori.

Strategi Nyhetsvärdighet genom att utnyttja två av 2009:s mest relevanta sammanhang, bilkrisen och Darwins evolutionsteori. Trovärdighet genom tredjepartsvalidering. Mottagarrelevans för många olika mediesegment genom att erbjuda skräddarsytt innehåll. Avsändarrelevans genom att ta utgångspunkt i Audis position Vorsprung Durch Technik Var uppseendeväckande genom att gå emot traditionell skrytsam tonalitet inom bilkampanjande och visa empati istället.

Genomförande

Från pliktskyldigt pressrum till aktiv nyhetsmotor

Rekrytering av externa skribenter Harry Frank – ordförande Kungl. Vetenskapsakademien Clotaire Rapaille - världskänd marknadsföringskonsult för Fortune 100-företagen som bl a jobbat för GM Kåre Rumar – världsledande forskare Inom trafiksäkerhet och mörkerseende Anders Sandberg - doktor och framtidsforskare vid Oxford Universitetet Henrik Otto, Chefsdesigner Electrolux, tidigare designchef Volvo Personvagnar.

Realtidsregi

URL till IRL INNEHÅLL Världsledande ljus- och mörkerkörningsforskare skriver spaning om mörkerkörning PUBLICITET OCH NYHETSBREV Publicitet på bl a MSN.se, Nordic Audi och Teknikens värld. Samt utskick till samtliga Audi-ägare ÅTERFÖRSÄLJARNA Mörkerkörning i Audis nya anläggning ute i Smista med föreläsning om mörkerkörning. Kunder och media inbjudna

Genomslag

E-post: annons@alltommotor.se.   Catrine Lindén, kundansvarig Tel: +46 (0)8 738 16 42 Mobil: +46 (0)70 420 08 51 E-post: catrine.linden@alltommotor.se Niclas Kruse, kundansvarig Tel: +46 (0)8 738 16 44 Mobil: +46 (0)70 420 08 32 E-post: niclas.kruse@alltommotor.se Carl Aspenberg, vd Tel: +46 (0)8 738 16 50 Mobil: +46 (0)70 593 99 93 E-post: carl.aspenberg@alltommotor.se

Motor- media Facebook ÅF Bloggar och forum Livsstils- media Nyhets- brev Affärs- press

Film

Resultat Räckvidd: 15 miljoner (mål 5 miljoner) TT plockar 5 ggr från en kampanjsajt(!) Uppskattat medievärde: 3.000.000 SEK 40% av genomslaget i icke motormedia (mål 25%) Över 40 provkörningar kan direkt kopplas till kampanjen Shortlist Europas bästa kampanjer alla kategorier 2009 Guld Cannes Lions 2010

Insikter Etablera kommunikativ plattform med stark kontext Förena digitala plattformar med traditionell PR Driva kampanjen aktivt i realtid Specialanpassa innehållet till mediet/målgruppen Använd en trovärdig tredjepart