Reseproduktion och försäljning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stockholm Selections Stockholms Södra Skärgård
Advertisements

Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Centrala innehåll och kunskapskrav
BYARÅD Vad behöver vi verka för i respektive byar och gemensamt för alla byar?
Reseproduktion och försäljning
DemoskopPanelen 2013.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Presentation av resmål
Konferens och evenemang
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Geografisk information
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Vår plats/andra platser
Turismen växer fram kapitel 2
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Världens största näring
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
Aktiviteter och upplevelser
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Behov av guider och reseledare
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Resmål och resvägar Val av transport.
REGION OCH MILJÖ.
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Affärsidé - företagets vägvisare
Förutsättningar för turism
BYARÅD Vad behöver vi verka för i respektive byar och gemensamt för alla byar?
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Turismens historia kapitel 2.
Resmål och resvägar Hållbar turism.
Enkel turismkunskap.
Förslag till planering kapitel 12
Ekoturism i Thailand Nawarat Wichien. Thailand Att besöka Thailand är mycket mer än sol, bad och shopping Har mycket varierad miljö. Eko-aktiviteter omfattar.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Tjeckien.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Reseproduktion och försäljning
Ostindiefararen – Vänern Tour 2015
Val av transport till resmålet.
Resvägen som attraktion
Aktiviteter och upplevelser Resmål och destinationer.
Aktiviteter och upplevelser
Träningsläger i Frankrike? Diskussionsunderlag - redovisning enkäten - diskussion
Marknadsföring och försäljning
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Vårt behov av att resa Fundera över och lista orsaker till varför vi vill resa/Varför vi reser?
Turistbyråservice Sverige som resmål.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Kungsvägen blomstrar åter
I städer, på landsbygder och allt däremellan
Ulf Tynelius.
Samrådsförslag.
Bostäder anpassade för äldre?
Seminarium Affärsidé & Budget
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vad innebär regionbildningen?
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

Reseproduktion och försäljning Utveckling av resmål

Förutsättningar för turism För att en ort eller region ska utvecklas till ett populärt resmål måste följande grundförutsättningar finnas: Attraktioner – anledningen till att turister kommer till området, till exempel shopping, möjligheter till friluftsaktiviteter eller attraktivt näringsliv (göra) Serviceutbud – till exempel retauranger, möjligheter till boende och affärer (bo, äta) Kommunikationer – vägar, järnvägs- flyg- eller båtförbindelser (resa) Informationsmöjligheter – bokningscentraler, försäljningskontor, turistbyråer (sälja)

Turistattraktion Turistattraktionen är en av hörnstenarna inom turismindustrin och är oftast den viktigaste anledningen till att man besöker en viss plats Attraktionen syftar till att ge en upplevelse och kan vara förknippad med en individ, aktivitet, byggnad eller naturresurs Turistattraktionerna kan vara naturliga eller skapade av människan En del attraktioner är skapade enbart för att locka till sig turister En del andra attraktioner har ursprungligen inte haft någon relation till turismen men med tiden omvandlats till turistattraktioner

Symbolers betydelse En symbol kan också vara en turistattraktion Vi förknippar gärna vissa symboler med bestämda platser, till exempel ett land, en region, en stad eller en del av en stad: Polkagris – Gränna Frihetsgudinnan – New York Elvis Presley – Memphis Sumobrottare – Japan Kängurun – Australien Dalahästen – Sverige Mardi Gras – New Orleans

Gradering av turistattraktioner För att ha något mått på attraktionsförmågan kan man dela in turistattraktioner i tre klasser: Primärattraktionen är så betydelsefull att turisten väljer detta resmål just för att kunna besöka denna attraktion Liseberg Sekundärattraktionen kan ha viss betydelse vid val av resmål men är inte huvudorsaken till resan Älvsborgs fästning Tertiärattraktionen är ofta inte känd på förhand utan upptäcks av turisten på resmålet Restauranger och vackra vyer

Bedömning av restauranger Vid bedömning av restauranger används en typ av gradering som finns beskriven i den franska restaurangguiden Le Guide Rouge (Guide Michelin) Beroende på hur bra restaurangen/attraktionen är, betygsätts den som: Värd en resa Värd en omväg Värd ett besök Samma typ av gradering kan användas för turistattraktioner

Lokalisering av en destination Olika typer av lokalisering är viktigt för att en viss plats eller region utvecklas till ett turistmål: Marknadsorienterad lokalisering innebär att man bygger ut turismen inom befolkningstäta områden eller där det redan finns en marknad för turism Resursorienterad lokalisering innebär att attraktionen i sig är avgörande för att turismen ska utvecklas i området Nätverksorienterad lokalisering innebär att man bygger flera attraktioner i anslutning till varandra

Att skapa en turistprodukt Om man betraktar turism som en produkt kan man konstatera att produkten består av delarna resa, bo, äta och göra Varje del av produkten bidrar till den totala produktens kvalitet och säljbarhet Delarna utvecklas i ett geografiskt område och är beroende av områdets geografiska förutsättningar: Naturens betydelse Kulturens betydelse Näringslivets betydelse De naturliga och kulturella förutsättningarna tillsammans med näringslivets struktur ger olika områden olika karaktär

Turistproduktens olika delar

Göra – den viktigaste delen För att lättare kunna analysera olika attraktioner delar man in dem efter hur de kan upplevas: Se-upplevelsen – innebär främst sightseeing där man visuellt kan njuta av sevärdheter Vara-upplevelsen – innebär att man befinner sig i en viss miljö vid en viss tidpunkt Göra-upplevelsen – innebär att attraktionen är knuten till en specifik aktivitet Lära-aktivitet – innebär att det centrala i aktiviteten är att lära sig något nytt

Se-upplevelsen

Vara-upplevelsen

Göra-upplevelsen

Lära-upplevelsen

Paketering De olika delarna i en turistproduktion kan paketeras för att underlätta marknadsföring och försäljning Transport, boende, servering och aktiviteter kombineras då till ett säljbart och attraktivt paket Det finns flera platser i världen med anläggningar som anses vara kompletta turistområden med attraktioner som skapats utifrån grundresurserna samt de olika upplevelserna För dessa anläggningar är extremt god service det absolut viktigaste Olika attraktioner och aktiviteter är anpassade till turister i olika åldrar med olika önskemål och intressen Disney Company är ett bra exempel på helhetstänkande vid sina anläggningar

Tokyo Disney Resort

Utvecklingen av resmål Det finns en rad faktorer som påverkar turismutvecklingen Resenärer ställer allt högre krav Detta gör att kvalitet, säkerhet och tillförlitligheten på destinationen får en större betydelse Detta gäller även informationen om vad som erbjuds i olika researrangemang I kampen om turisterna är det även viktigt att utveckla resmålen genom att erbjuda flexibla lösningar som är anpassade till individuella önskemål Efterfrågan ökar på nya, okända eller unika resmål och intresset för oförstörd natur och miljö i mindre kända regioner är stort