Känner du igen nedanstående – läs då vidare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Provsvar om hudcancer blev liggande i fyra månader
Advertisements

Brukarnas perspektiv: KUNSKAP/INFORMATION
Amsys 2020 RR Det nya Rakelklara utalarmeringssystemet Morgondagens teknik, redan idag!
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Svenska Volkswagen Finans
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Varför är det viktigt att mäta?
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Kanske Gud vill att vi ska träffa några människor som är fel för oss innan vi träffar den som är rätt, så att vi är medvetna om hur tacksamma vi ska vara.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Socialstyrelsen.se/patientsakerhet Fallstudie nr. 22 | Artikelnr | ISSN Patient tog sitt liv under vård på sjukhus En man med självmordstankar.
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Problemsnack eller bygga lösningar.
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Vad innebär val av vårdenhet?
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Kort information om lasarettets brandskydds- & säkerhetsarbete,
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
Konsten att spelleda Att skapa ett scenario. Du är nu redo börja skapa! Vi ska nu skapa var sitt scenario som du kan använda dig av antingen som ett enstaka.
Landstinget i Östergötland
AU Digital samverkan LO Process
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Vad gör man vid skada/olycka?
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Lifecare Mobil Hemtjänst
Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening
Patientsäkerhetsronder
Bättre liv för våra äldre
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Utbildning brandskyddsombud vår 2011
Kan patienter ta ansvar för e-tjänster som erbjuds?
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Utgångspunkter: - 15 procent av befolkningen känner sig otrygga att vara ute själva.* - Var 10:e kvinna undviker att gå ut ensam på kvällen* - Vi låter.
Agneta Törnquist Äldreforskardagen den 21 mars 2012
Projekt och Arkitektur
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Annika Samsioe. 130 milj. barn föds i världen varje år 10% behöver ngn form av hjälpåtgärd 3% (~ 4 milj.) föds med asfyxi som behöver aktiva åtgärder.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Helsingborgs brandförsvar
Fredrik Rask Verksamheten för Rakel och Ledningssystem
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Synpunkter, klagomål och beröm
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Möjligheter och konsekvenser Jonas Mellin. Framtiden (allmänt) Framtiden (allmänt) –Teknikhistoriskt perspektiv, en brasklapp –Vad som skymtar i framtiden.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Funktion och utseende. Utseende undersida Montera GSM kort.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Har jag gjort allt jag ska?...
Mail med länk.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Känner du igen nedanstående – läs då vidare. [ INTRO ] LIVET HJÄRTSTOPP ANSVARET ERFARENHETER I PRAKTIKEN LAKS KONTAKT INTRO När varje sekund räknas Vid ett hjärtstopp bör larmet till hjärtteamet skickas och tas emot med bara några få sekunders väntetid. Det finns ingen tid till att ringa flera gånger på t.ex. en anestesiläkare som sitter upptagen i telefon och som kanske inte ens har tagit emot larmet. Sjukhusens nuvarande larmprocess består ofta av dokument med korrigeringar, gula lappar och manuella rutiner. Med Ascoms akutlarm kan både säkerheten och effektiviteten förbättras. Systemet ser till att kommunikationen vid kritiska situationer flyter effektivt och går direkt till de personer som ingår i hjärtstoppteamet. Känner du igen nedanstående – läs då vidare. Extra bemanning i televäxeln för att hantera larm vid hjärtstopp Ingen garanti för att det skickade larmet har mottagits Förlopp och ansvar finns inte dokumenterat om något skulle gå fel Presentation Name Month Year

Så räddas liv med automatisk larmberedskap INTRO [ LIVET ] HJÄRTSTOPP ANSVARET ERFARENHETER I PRAKTIKEN LAKS KONTAKT LIVET När beredskapen fungerar – varje gång Vid ett hjärtstopp är det oftast avdelningen där patienten befinner sig som larmar televäxeln och som i sin tur skickar en sökning vidare till hjärtteamet. Samtliga personer i hjärtteamet måste då ringa tillbaka till växeln för att kvittera och få reda på vilken avdelning som larmet avser. Här försvinner många viktiga sekunder. Det bör inte finnas den minsta tvekan om att rätt personer har emottagit larmet. Kvittering av larm är därför en av de viktigaste delarna i Ascoms akutlarm. Kvitterar inte en person i teamet sänds larmet vidare – helt automatiskt, snabbt och effektivt. Så räddas liv med automatisk larmberedskap Tiden mellan larm och åtgärd minskas betydligt Stöd till befintliga rutiner Säkerställer processen Minskad risk för missuppfattningar och oklarheter Säkerställan om att rätt information nått fram till rätt person Minimerar risken för handhavandefel vid utställande Statistik ger möjlighet till analys för utveckling av förbättrade rutiner Presentation Name Month Year

För varje minut Inom 4-6 minuter Efter 10 minuter INTRO LIVET [ HJÄRTSTOPP ] ANSVARET ERFARENHETER I PRAKTIKEN LAKS KONTAKT HJÄRTSTOPP Större chans att överleva Konsekvensen av att komma försent till ett hjärtsstopp är ödediger. I värsta fall dör patienten, i annat fall är konsekvenserna svåra att leva med. Det är sekunder och minuter som avgör vilka skador och men patienten får och därmed hur stora resurser som behöver sättas in på rehabilitering. Sekunderna efter ett hjärtstopp Ascoms akutlarm gör tiden från hjärtstopp till återupplivning kort och effektiv. Vid hjärtstopp trycker personal på larmknappen för hjärtlarmet som är placerad centralt på avdelningen eller i patientrummet. Larmknappen är förprogrammerad och säkerställer att larmet skickas direkt till hjärtteamet som tar emot larmet via sin telefon eller personsökare. På mindre än 30 sekunder är teamet på väg. Larm skickas automatiskt Om någon inom hjärtteamet inte svarar inom ett visst angivet tidsintervall skickas larmet automatiskt vidare. Alla händelser loggas i systemet. För varje minut Minskas chansen att överleva med 7-10% Inom 4-6 minuter Hjärnskador och permanent död börjar inträffa Efter 10 minuter Få upplivningsförsök lyckas Presentation Name Month Year

Ökar förtroendet för processen Ökar förtroendet bland de anställda INTRO LIVET HJÄRTSTOPP [ ANSVARET ] ERFARENHETER I PRAKTIKEN LAKS KONTAKT ANSVARET Är ansvaret tydligt? Möjligheten att kunna dokumentera förloppet från det att larmet aktiverats till att återupplivning lyckats eller ej, är ett viktigt verktyg för både personal och ledning. Antingen om hjärstoppet medför stora skador eller att patienten avlider kan den sparade informationen ge anhöriga besked om att personalen gjorde allt de kunde. Dokumentationen ger en bra och utförlig information om händelseförloppet och är en viktig del när det skall lämnas över ett tungt budskap – även för de anhöriga. Fördelarna med dokumentation: Ökar förtroendet för processen Ökar förtroendet bland de anställda Förbättrar processen Ger patienter och vårdgivare en mer utförlig information Presentation Name Month Year

INTRO LIVET HJÄRTSTOPP ANSVARET [ ERFARENHETER ] I PRAKTIKEN LAKS KONTAKT ERFARENHETER Vad säger användarna? Ascoms akutlarm finns idag tillgängligt på flera sjukhus. Förutom ökad patientsäkerhet och effektivare förlopp vid hjärtsstopp innebär det även en kostnadsbesparing för sjukhuset, exempelvis på bemanningssidan. Vid snabbare återupplivning minskar skadorna på patienten och därmed vårdtid samt tid för rehabilitering. Ascoms akutlarm finns installerat på Alingsås Lasarett, KSS-Kärnsjukhuset i Skövde och Landstinget i Östergötland. Kontakta oss för information. Danska sjukhus med Ascoms akutlarm: Herlev Hospital, Vejle Sygehus, Ge Sygehus, Fredericia Sygehus, Kolding Hospital, Horsens Sygehus, Århus University Hospital, Risskov, Glostrup Hospital, Roskilde Sygehus, Køge sjukhus, Bornholms Hospital, Vendsyssel Hospital i Hjørring Presentation Name Month Year

Här får du en inblick i hur larmet fungerar i praktiken: INTRO LIVET HJÄRTSTOPP ANSVARET ERFARENHETER [ I PRAKTIKEN ] LAKS KONTAKT I PRAKTIKEN Hur larmet fungerar i praktiken Hjärtstillestånd är en av de mest kritiska akutsituationer som kan uppstå. Tiden från att hjärtstoppet registreras till att återupplivning startas kan vara skillnaden mellan liv och död. Ascoms akutlarm säkerställer omedelbar leverans av larmet till hjärtteamet, som snabbt är på plats hos patienten.Det ökar chansen för framgångsrik återupplivning. Här får du en inblick i hur larmet fungerar i praktiken: Effektiv koordination Vid hjärtstopp ger sjuksköterskan Lena behandling till patienten. Samtidigt aktiverar Betina akutlarmet och påbörjar återupplivning. Larmet skickas automatiskt till hjärtteamets mobila enheter med information om hjärtstopp och vad patienten befinner sig. Hjärtteamet kvitterar larmet via sina trådlösa enheter (telefon eller personsökare). Det går även att bygga lösningen så att Lena kan se att samtliga i hjärtteamet har mottagit samt kvitterat larmen på centrala larmknappen. Återupplivning här och nu Jimmy finner en livlös person i kaffeterian och ger konstgjord andning omedelbart. Annie, som är köksassistent ringer och larmar till växeln från sin telefon. Härifrån aktiveras larmet direkt från växelns PC till hjärtteamet med information om var patienten befinner sig. På några sekunder emotar hjärtteamet larmet via sin telefon eller personsökare varpå larmet kvitteras. Om någon i teamet inte svarar på larmet inom 30 sekunder går det vidare till nästa person i kedjan. Annie får meddelande i sin telefon att teamet är på väg Presentation Name Month Year

Enkel uppdatering av förfarandet och instruktioner INTRO LIVET HJÄRTSTOPP ANSVARET ERFARENHETER I PRAKTIKEN [ LAKS ] KONTAKT LAKS Minimal risk för fel Ascom Larm och Katastrofstöd, LAKS, är ett avancerat verktyg som är enkelt att använda vid akuta situationer. Processen är automatisk och styrs så att information skickas automatiskt och oberoende av vem som har jour. Det innebär till exempel att dubbelbemanning i utalarmering av hjärtlarm inte längre är nödvändig. Enkel uppdatering av förfarandet och instruktioner Enkelt handhavande – kortare upplärningstid Lätt att testa systemet dagligen Centraliserad övervakning / hantering av larm Automatisering av utalarmering Stödjer befintliga rutiner inom sjukhuset Anpassningsbart till arbetsflöden som redan finns Ett system – många funktioner Ascoms akutlarm (LAKS) kan samla större delen av sjukhusets larm i ett system: akut Sectio, trauma, akuta, telemetri, brand, stöld, dödsfall, larm från hissar och teknisk utrustning som till exempel problem med pumpar, kyl-och ventilationssystem. Läs mer Ascom Larm och Katastrofstöd (LAKS) produktblad (pdf) >> Presentation Name Month Year

INTRO LIVET HJÄRTSTOPP ANSVARET ERFARENHETER I PRAKTIKEN LAKS [ KONTAKT ] KONTAKT Ascoms akutlarm kan anpassas till varje sjukhus så det fungerar till de förhållanden som finns på den enskilda arbetsplatsen. Nästa steg för dig kan vara ett informellt möte där du beskriver de utmaningar, krav och behov som finns hos er – och vi visar dig möjligheterna i praktiken. Kontakta mig >> Presentation Name Month Year