LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – september 2012

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
NUAK Förnyad förvaltning
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Projektbeskrivning för Affärschansprojekt VILNIUS 2007.
Uppföljning och utvärdering arbetsmarknadsinsatser
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
- Ett kvalitetssäkringsinstrument. Varför då då? Ökad internationalisering Högre krav på transparens Autonomisering – uttalat ansvar Gemensam standard.
LDC - NETinfomöte Lunds universitet / Förnyad webbnärvaro Huvudprojektet Förnyad webbnärvaro Huvud- projekt.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
i kommuner, landsting/regioner
Projekt eHälsa – Status maj 2013
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
1 Läns- regionförbunden 16 mars 2010 Plattform för evidensbaserad praktik inom socialtjänsten.
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
Kvalitetsutveckling och organisation vid LTU
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Samarbete med seniororganisationer Mål: Att få Esther delaktig i sin vård. Att sprida information om nätverket till seniororganisationerna.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Arbetsordning, LTH.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Välkommen till temagrupp Skapa och utveckla kulturella mötesplatser! Det här vill vi utveckla tillsammans! 2 maj 2012 Första året.
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
TILLSAMMANS FÖR ETT FOSSILOBEROENDE VÄSTRA GÖTALAND
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Landsbygdsnätverket Medlemmarnas nätverk med stadig tillströmning (läget sept 2015) 78 organisationer och myndigheter 58 av dem som är aktiva i grupper.
Framtidskartläggning
Landsbygdsnätverket En mötesplats där erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Med avstamp i forskning mot evidensbaserad praktik Magnus Zingmark Leg arbetsterapeut Medicine doktor FoU-ansvarig Östersunds kommun.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Uppstart arbetsgrupper
Undervisning i förskolan 12 oktober mars 2017
Programutvärderingen
Att planera och följa upp verksamhet inom
Förstudie Friluftslivets år 2020
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Välkommen till Regional Handledarkonferens 29 nov 2018
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Kunskapsguiden Ny webbutbildning om läkemedelsbehandling av äldre
Förbundsdirektörens rapport
Uppstart Status quo september 2018
Projekt bäckenrehabilitering 2019
Presentationens avskrift:

LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – september 2012 Detta har hänt våren 2012: Förstudie – Utveckling av applikation för studieresultatuppföljning. Leverans till IT-beredning v. 37 Fem statistiska indikatorer i ny Fronterrum. Uttag mars 2012 Workshop ” Att arbeta för bättre genomströmning - inspiration och goda exempel”, mars 2012 Uppföljningsmöte med studievägledarna maj 2012 Grafisk modell utvecklad Information och lägesrapport till XFN utbildningsutskottet, FFN och TFN Medverkan i europeisk workshop om genomströmning, UiB

Avvikelser från projektplan LTU-modellen för ökad genomströmning - Verktyg för studentuppföljning Slutrapport – September 2012 Delprojektets syfte: ta fram anpassade lösningar för en smidig studentuppföljning, utifrån våra utbildningars förutsättningar. Resultat och förslag TUSS, en tillämpning från HiS, som är utvecklad från Ladok, införskaffas och anpassas till LTUs behov. Resultat överlämnad till IT-beredning, med kravspecifikation på uppföljningssystemet. Avvikelser från projektplan Stor försening. Inget beslut finns ännu om erfarenheter från TUSS kommer att tas tillvara och tillämpningen utvecklas vid LTU. Nytt IT-projekt under förstudie. Svårigheter att implementera TUSS (egen utveckling av Webladok) talar för utveckling av eget system.

Avvikelser från projektplan LTU-modellen för ökad genomströmning - Nyckeltal Slutrapport – september 2012 Delprojektets syfte: ta fram lämpliga nyckeltal som kan användas för uppföljning och prognos på programnivå. Resultat och förslag Fem statistiska indikatorer är utvecklade och definierade Poängproduktion/termin/program Resultat på kurs, årskurs 1 Registreringar till senare del Studieuppehåll Brutto studietid till examen Uttag av statistik görs centralt 2 gånger/år. Publiceras i Fronter. Primär målgrupp HUL och UL. Indikatorerna är ett stöd till uppföljning av genomströmning inom program och specifika årskullar. Avvikelser från projektplan - Indikatorerna kan inte i dagens utformning användas för prognos.

LTU-modellen för ökad genomströmning - Goda exempel Slutrapport – September 2012 Delprojektets syfte: Goda exempel på stöd- och uppföljningsåtgärder samlas in från verksamheten och publiceras på hemsidan. Resultat och förslag Workshop för insamling av goda exempel, mars 2010 och mars 2012. Ny webbsida med information om LTU-modellen och goda exempel. Systematisk insamling av goda exempel: - Workshop anordnas en gång per år, i mars. - Koordinator initierar arbetet varje år och planerar workshop i samarbete med en grupp bestående av Huvudutbildningsledarna (HUL) eller utsedd representant, från varje institution. - Arbetsgruppen väljer årets tema. - HUL ansvarar för att sprida information om kommande workshop till sin institution. - Under workshop samlas in goda exempel, som så snart som möjligt läggs ut på webben. Koordinatorn ansvarar. Arbetsgruppen med HUL ser över de goda exemplen som publiceras, årligen. - HUL ansvarar för att sprida och bearbeta information inom sin institution, efter workshop, inför kommande studiestart.

LTU-modellen för ökad genomströmning - Organisation och ansvarsfördelning Slutrapport – september 2012 Delprojektets syfte: processbeskrivning för varje aktivitet som hör till stöd- och uppföljningsmodellen. Resultat och förslag: - Uppdaterad aktivitetslista Specifikation av ansvarsfördelning för varje aktivitet. Utveckling av vissa aktiviteter; borttagning av mindre relevanta eller tidskrävande moment. Identifiering av behov av att utveckla visa aktiviteter. - Övergripande ansvar - Övergripande ansvar för modellen: Rektor - Ansvar för genomförandet och för uppföljning av aktivitet framgår av aktivitetslistan. - En koordinator/funktion samlar in uppföljningsresultat och nya förslag, initierar utvecklingsarbete vid behov och reviderar modellen. Styrgrupp?

Möjligheter och vidareberedning LTU-modellen för ökad genomströmning - Nyckeltal Slutrapport – september 2012 Möjligheter och vidareberedning Möjlighet att aggregera statistik och vidareutveckla lämpliga nyckeltal till universitetsnivå bör undersökas. Det kan ge tillgång till information som är användbar för prognos. Även nämnder har uttryckt intresse av att få tillgång till statistiken som stöd i årliga utvärdering av utbildningar. Indikatorerna bör testas och i vissa fall utvecklas vidare. Personlista ska komplettera examensstatistik Institutionerna uppmanas att kontrollera eventuella dolda fel i resultat (ex: Resultat på kurs) Behövs utbildning för användarna av statistik?

Möjligheter och vidareberedning LTU-modellen för ökad genomströmning - Organisation och ansvarsfördelning samt goda exempel Slutrapport – september 2012 Möjligheter och vidareberedning Ny grafisk representation av modellen framtagen. Behöver informationen spridas i annan form än via webben och workshop? Hur uppföljning av aktiviteter ska göras måste undersökas vidare. Uppföljning är första steg före utveckling. Delprojekt 2, 3 och 4 visar på behov av koordinering. Form?

Pedagogical Idea – Study Groups LTU-model to improve Student Retention Introduction Period First year Second year Early Warning System Follow-up (monitoring) Follow-up Information Peer Introduction Social Skills (Stress managing,…) Student Services Career Guidance (Mentoring program, ”Branding you”…) Compass Academic Skills (Intro to HE, Language Lab) Study Technique Programme activities/belonging to a group Academic peer mentors Pedagogical Idea – Study Groups Teacher Support Student Housing, Social Activities, Sports

LTU-modellen för ökad genomströmning 2012 Erfarenheter och avslutande reflexioner Engagemang och förståelse för genomströmningsfrågor har ökat. Fokus- och arbetsgrupper med deltagare från olika yrkesgrupper främjar erfarenhetsutbyte och stimulerar nya idéer (små grupper). Lyckad implementering kräver bättre systematik i informationsspridning och regelbundna uppföljningsrutiner. ”Modelltänket” är relativt unikt. Effekten förstärkt av integrationen i uppföljnings- och styrningssystemet.