Program Anledningar till att det finns underliggande besparingspotentialer vid inköp Hur man identifierar besparingspotentialer Utveckling av en sourcingstrategi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till information om SRY utbildning.
Advertisements

Marknadsekonomi eller planekonomi?
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
1. Varför finns det pengar?
Kapitel 5 Att köpa företagstjänster
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Volymlicenser för småföretag
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
Jan-Eric Nilsson Offentlig upphandling från forskningens horisont - här med fokus på kvalité.
Öppna kranarna till geodatasamverkan!
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Affärside Fallskyddspecialisterna är ett komplett fallskyddsföretag vilket innebär att vi förutom försäljning av fallskyddsprodukter och räddningssystem.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Lönsamhet i produktionsförbättringar
OPEN INNOVATION Hur man organiserar och lyckas med ett Open Innovation-projekt.
Kapitel 7 Marknadsstrukturer och leverantörsanalys
Affärsintegration och Asset Management
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Fjärde järnvägspaketet
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Kapitel 4 Inköp och facilities management (FM)
Affärsidé - företagets vägvisare
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Inköpsrutiner.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
marknadsförarens verktygslåda
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Välfärdsteknologi.
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Företag.
Ditt kompletta kontorsvaruhus. Grundat 1978 som Sveriges första kompletta kontorsvaruhus. Vår affärsidé är att till ortens företag, industri och institutioner.
Hållbarhetsportalen är webbaserad, vilket möjliggör enkel, gemensam och kontinuerlig uppföljning av mål i Kalmar län. Inga installationer krävs.
Partnerskap Laboratoriemedicin Gävleborg. Hur föddes idén om partnerskap? Vår verksamhetschef Joachim Lindgren var i England på studiebesök inför en upphandling.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Välkommen som nyanställd till oss!. Våra kärnvärden Varför kärnvärden Historik.
DE NYA AFFÄRSRELATIONERNA – FRÅN PRODUKT- TILL FUNKTIONSERBJUDANDEN Av Staffan Brege Daniel Kindström Per-Olof Brehmer Grupp 9 Pernilla Johansson Anna.
Funderar ni på att lägga ut inköpsfunktionen? Outsourcing av inköpsfunktioner är ett utmärkt sätt att gå från reaktivt till proaktivt inköp.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Allmänt Peter Bloom e-post tfn Bidrag kan beviljas till företag, oavsett företagsform, som bedriver verksamhet på.
56. Goda affärer – 7 konkreta tips – Handlar inköp i offentlig sektor om att följa en lag eller att skapa goda affärer? KOMMEK 18/
Introduktion till The Rational IT Model
Hvitfeldtska gymnasiet - en del av Göteborgs Stad
Konsten att göra bra inköp
Sälja en produkt eller tjänst
EU-krav och vinster med att ha ISO 50001
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Seminarium Affärsidé & Budget
Trpt ledn sept 09/B Sigvald
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Lanpro Internetwork AB
Inköpsanalys – att nå inköpsmognad
MER PANG FÖR PENGARNA! SOI – MITT 2018.
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Presentationens avskrift:

Kapitel 10 Kategoristyrd sourcing: en väg till bättre leverantörsresultat

Program Anledningar till att det finns underliggande besparingspotentialer vid inköp Hur man identifierar besparingspotentialer Utveckling av en sourcingstrategi Planering av kategoristyrd sourcing Hur man får bättre resultat från leverantörer Myten om partnerskap Slutsatser

Besparingspotentialer i inköp (1) Företagsomspännande program fokuserade på kostnadssänkningar verkar vara framgångsrika. Anledningar till slappa materialkostnader och priser: Traditionellt inköp (Inköpare involveras sent, om de överhuvudtaget blir inblandade i inköpsbeslutsprocessen; företaget gör affärer med en fast grupp av kända leverantörer) Kontinuerlig upphandling inom en fast grupp av leverantörer Inköpare konkurrensutsätter ett begränsat antal leverantörer genom att spela ut dem mot varandra.

Besparingspotentialer i inköp (2) Prisökningar för automatiskt över till nästa led Överspecificering Tekniska krav (definierade av FoU-avdelningar) som inte är nödvändiga läggs ut på leverantörerna. Leverantörskarteller på (internationella) leverantörs-marknader Trots de avtal som slutits på EU-nivå är karteller vanliga i de flesta europeiska länderna. I många branscher finns endast ett begränsat antal spelare, vilket möjliggör tysta överenskommelser. Leverantörers kundrelationsprogram Relationsprogram omfattar förmåner (fringisar) till kunder för att skapa en förmånligare position hos de beslutsfattande personerna.

Identifiera kostnadsbesparings-potentialer Starta med analys av företagets inköpsspend med hjälp av en spendkub Kategoriträd baserat på direkta och indirekta spendkategorier Spendkategori: En grupp likartade produkter och tjänster som köps från leverantörer och används för att tillfredsställa interna och externa kunders behov

Exempel på ett kategoriträd för icke-produktionsrelaterad spend IT-infrastruktur Stordator Servrar Intel-servrar Annan hårdvara Mjukvara till databas Applikationer Mellanprogramvara Säkerhetsprogram Datorer Skärmar Skrivare Andra tillbehör Outsourcade datortjänster Telekomhårdvara (röst) Telekomtillbehör (röst) Telekomhårdvara (informationsöverföring) Telekomtillbehör (informationsöverföring) Mobila telekomtjänster Professionella tjänster Ekonomiska tjänster Informationstjänster Juridiska tjänster Managementkonsult-tjänster Andra professionella tjänster Kontorsbyggnader Säkerhetstjänster Byggnadstjänster Tekniska installationer Inredning Kontorsmöbler Cateringutrustning Flyttjänster Parkeringstjänster Hyra av byggnader Energi Inredningstjänster Kontorsmaterial Förbrukningsmaterial Papper Kopieringstjänster Annan kontorsutrustning Humankapital Böcker och tidningar Bidrag Fortbildning Kläder Medicinska tjänster Utrustning för anställda Resor Hotell och konferenser Representationskostnader Rekryteringstjänster Transport till förskola Bilhyror (privata) Bränsle (privat) Tillfällig personal Marknadsföring, kommunikation Reklamtrycksaker Interna trycksaker Media/kommunikation Reklamgåvor Försäljnings-/reklamevents Fotografitjänster Översättningstjänster Marknadsundersökningar Reklamskyltar Sponsorer Fastighetstjänster Avfallshantering Varu- och dryckesautomater Catering Växttjänster Lokalvård Transport och logistik Kurirtjänster Lagringstjänster Arkiveringstjänster Förpackningar Fordon Bränsle (affärsrelaterat) Posthanteringsutrustning Värdetransporter Posttjänster Kassaskåp Industrirelaterat Råmaterial Förpackningar IT-kontrakt Tillmötesgående leverantörer Återförsäljare Icke tillmötesgående leverantörer Övrigt Interna fakturor Okända leverantörer Icke-inköpsrelaterad spend Moms Leverantörer

Identifiera kostnadsbesparings-potentialer Kostnadsbesparingar kan bero på: Kundanpassade versus standardspecifikationer Modulärt köp versus komponentköp Köpar-leverantörsberoende Antal leverantörer inblandade i sista upphandlingen Sista upphandlingens omfattning Typ och ålder på avtal Skillnaden mellan marknadspris och tillverkningskostnaden Nivån på inköpsfunktionens inblandning

Utveckla en sourcingstrategi Leverantörsrelationer Frågeställningar för sourcingstrategin: Globala eller lokala inköp: Internationell leverantörs-inriktning nödvändig eller räcker det lokal eller nationell? En- eller flerleverantörsval: Köp produkten av en eller fler leverantörer? Partnerskap eller konkurrensutsatta anbud? Köp från leverantör med vilken en partnerrelation är att föredra eller håll leverantören på avstånd?

Utveckla en sourcingstrategi Leverantörsrelationer Frågeställningar för avtalsstrategin: Köpa på långtidsavtal eller korta spotköp. Ska hela inköpsvolymen täckas av ett ramavtal eller ska varje delmängd köpas som ett leveransavtal? Prisavtal eller prestationsavtal. Enbart ett prisavtal eller ett detaljerat servicenivåavtal (SLA) för rättidighet, tester, underhåll etc?

Planering för kategoristyrd sourcing Den kategoristyrda inköpsplaneringen ger strategier för varje viktig inköpskategori Innehåll: Affärsstrategi och frågeställningar kring affärerna Analys av historiska data Kundkrav och inköpsprocess Syften med sourcingstrategin Sourcingstrategi per inköpskategori Planering av aktiviteter Organisation och sammansättning av teamet

Hur man får bättre leverantörsresultat På väg mot prestationsbaserade relationer. En stegvis metodik: Etablera bästa möjliga (juridiska) avtal, en genomgående analys av nuvarande avtalsupplägg med existerande leverantörer. Syfte: att ingå ett prestationsbaserat avtal. Välj bästa leverantör, analys av (internationell) leverantörsmarknad, undersökande av den internationella konkurrensen. Syfte: Välja bästa leverantör inom respektive kategori. Skaffa bästa lösning från bästa leverantör, fokusera på ständiga förbättringar med leverantören baserat på de totala ägandekostnaderna.

Myten om partnerskap Philips är ett av de första europeiska företagen som fokuserat på partnerskap, och de introducerade begreppet ‘co-makership’. Syftet med den här typen av samarbete är att åstadkomma förbättringar i: Kostnader Logistik Kvalitet Produktutveckling

Myten om partnerskap Ellram och Hendrick (1993): En partner är definierad som en firma med vilket ditt företag har en pågående köpar-säljar-relation, som innefattar åtagande under en längre tid. Ömsesidigt delar man information, risker och vinster som uppstår inom ramen för relationen. Deras forskning visar att: Mindre än 1% av leverantörsrelationer kan betraktas som partnerskapsrelationer. Dock är dessa leverantörer ansvariga för 12 % av den sammanlagda inköpsvolymen!

Myten om partnerskap En studie från DTI (1994) drar slutsatsen att ‘vid framtagande av nya avtal med leverantörer verkar de flesta fordonstillverkare vara mer intresserade av retoriska knep än den faktiska verkligheten’ Detta kommer inte som en överraskning. Samarbete med leverantörer kräver internt teamarbete mellan alla discipliner fast företag fortfarande arbetar funktionsvis. Utveckling av partnerskap med leverantörer tar tid. Vägen är lång och svår. Det finns inga lätta sätt eller genvägar.

Prioriterad leverantör Myten om partnerskap Aspekter Leverantör Prioriterad leverantör Leveranspartner Designpartner Relations-egenskaper operativ taktisk strategisk Tidshorisont från beställning till beställning 1 år 1-3 år 1-5 år Kvalitet enligt tillverkarens önskemål kvalitetskontroll utförs av tillverkaren kvalitetskontroll utförs av tillverkaren och leverantören Leverantören utför slutlig kontroll Kvalitetskontroll utförs av leverantören (processkvalitet) Tidig leverantörs-involvering i designdesign Kvalitetskontroll utförs av leverantören (konstr.kvalitet Logistik beställningar årsavtal + avropsbeställningar Tillverkaren schemalägger regelbundet sina materialbehov EDI Kontrakt årsavtal (1 år) årsavtal (>1 år) kvalitetsavtal Konstruktionskontrakt Produktansvar Pris/kostnad pris pris+ rabatt pris + mål för kostnads-reducering Pris baserat på öppna böcker Ständiga förbättringar

Myten om partnerskap “Partnerskap är resultatet av uppdragsgivares kontinuerliga ansträngningar att förbättra resultat i relationen med leverantörer, snarare än en teknik som antas och införs på kort tid”

Slutsatser Effektiv leverantörsstyrning är ytterligare en hörnpelare i en framgångsrik affärsstrategi. Det internationella konkurrensfältet tvingar tillverkare att ständigt söka sätt att förbättra sitt kunderbjudande. Grundvalarna för kategoristyrda sourcingplaner är en sund spendanalys. Inköpsspenden kategoriseras i homogen produktkategorier med hjälp av ett kategoriträd. Vägen till partnerskap är lång och svår. Det finns inga enkla vägar eller genvägar till framgång.