Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
2 år med etableringslots
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Aktivare och nöjdare klienter – men inte snabbare till jobb: om de privata komplementen till Arbetsförmedlingen Martin Lundin IFAU – Institutet för arbetsmarknads-
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Hur länge har vi haft vi regler?
Arbetsmarknadsprognos våren 2010 Angeles Bermudez-Svankvist 9 juni 2010.
Arbetsintegrerande sociala företag är företag som driver näringsverksamhet (producerar och säljer varor och/eller tjänster): med övergripande ändamål.
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Träning ger färdighet!.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
LOV -möjlighet att välja Myndighetsutövarens informationsroll  Objektiv informatör  Informera om vad LOV innebär  Genomgång av valbara företag –  kundvalskatalog.
SATSA PÅ ENTREPRENADJOBB! - där finns pengar att tjäna!
Fjärde järnvägspaketet
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Arbetsmarknadsutsikter till slutet av 2014 Dalarnas län Analysavdelningen Jan Sundqvist.
Arbetsmarknadsrapport 2013
Reformer i arbetslöshetsförsäkringen 1 september 2013
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
IT-UPPHANDLING Föredrag vid SFMI:s konferens den 4 november 2014
Om utformningen av statlig tillsyn
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Mål- och resultatstyrning
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Systematisk uppföljning UIV
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
De nya affärsrelationerna
Konferens 4S-ledningsnät
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lag om valfrihetssystem – LOV Leena Ekberg. Lag om valfrihetssystem – LOV Syftet  Brukaren i fokus  Maktförskjutning från politiken till invånaren 
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Hur jobbar vi fram en MARKNADSPLAN? SPF-KURS Rune Kjernald.
NEA Seminarium 7 december 2004
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Li Jansson, Almega Utbildningsföretagen Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Tillsammans skapar vi en Inkluderande arbetsmarknad
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
En ny väg till jobb för ungdomar
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Valfrihetssystem – en möjlighet för dig?
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vi förenklar era affärer - Det här är UpphandlingsCenter
Presentationens avskrift:

Kompletterande aktörer – utmaningar och erfarenheter Yvonne Thorsen, Avdelningen Förmedlingstjänster yvonne.thorsen@arbetsformedlingen.se

Vad är kompletterande aktörer? Aktiviteter inom Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för unga Etableringslots Jobbcoachning (avslutas vid årsskiftet) Rehabiliteringstjänster Antal leverantörer: omkring 900 personer Antal deltagare till och med september 2013: ca 131 000 personer Andel av de inskrivna som är hos en kompletterande aktör: 12 % Kostnader under 2013: 1,5 miljarder Andra avtal med privata aktörer: Arbetsmarknadsutbildning och förberedande utbildning, starta eget-konsulter, samt olika typer av handledararvoden (t.ex. inom sysselsättningsfasen)

Utmaningar- hur utmärker sig arbetsförmedlingstjänster? Komplexiteten, inget facit, fällor, ingen enkel lösning. Storskalighet – avtalen berör upp till 50 000 deltagare årligen. Volymer skiftar kraftigt över tid och är svåra att beräkna på förhand. Låga investeringskostnader för att etablera sig ger stor konkurrens Ingen tydlig yrkesroll, jämfört med t.ex. tandläkare. Saknas lagstiftning som styr utförande av tjänsterna, ingen annan tillsynsmyndighet. Lägre intresse för val av leverantör jämfört med t.ex. skola eller äldreboende. Nöjda deltagare är inte en garanti för en bra tjänst

Vad ger en bra tjänst? Hårda kvalitetsvärden Mjuka kvalitetsvärden Personalens formella kompetens, personaltäthet, metoder och rutiner, typ av aktiviteter etc. Möjligt att ställa krav på i avtal och att följa upp på ett enhetligt sätt. Svårt att veta vilka hårda värden som ger en kvalitativ tjänst. Mjuka kvalitetsvärden Personalens engagemang, bemötande, aktiviteter med individanpassat innehåll, företagets värdegrund etc. Svåra att ställa krav på i avtal och följa upp på ett objektivt sätt, beror på deltagarens upplevelser av leverantören och tjänsten. Mycket viktiga i arbetsförmedlingstjänster.

Valet av upphandlingsform har stor betydelse Lagen om offentlig upphandling (LOU) Flera leverantörer lämnar anbud och vinnare utses + Antalet leverantörer kan begränsas - Risk för prispress eller orimliga kvalitetskrav för att utse vinnare - Överprövning skapar långa upphandlingstider och osäkerhet - Svårt att få fram mjuka kvalitetsvärden Lagen om valfrihetssystem (LOV) Alla leverantörer som uppfyller grundkraven kontrakteras och deltagaren väljer bland dessa + Lättare att få fram mjuka kvalitetsvärden + Ger större möjlighet för mindre leverantörer att etablera sig + Möjligt med ratingsystem men det kräver stort antal deltagare per leverantör - Svårt att få en marknad i balans, ej tillåtet att sätta tak för antal leverantörer. - Risk för otillbörlig marknadsföring

Detaljstyrning eller resultatstyrning? Kvaliteten säkras genom omfattande och detaljerade krav i avtalet + ”Man vet vad man får”, enhetlighet och förutsägbarhet - Minskar möjliga effektivitetsvinster med att upphandla - Kostsamt att följa upp detaljerade krav på innehåll Resultatstyrning Resultatet som önskas preciseras – inte hur det ska åstadkommas + Fokus på resultat kan ge högre effektivitet +/-Innovation – både i positiv och negativ riktning - Svårt att hitta bra resultatmått och verifiera att resultatet är uppnått - Risk för fusk och oegentligheter, cream-skimming och parking.

Kan det finnas vinster med kompletterande aktörer som inte kan mätas i effektivitetsstudier? Nöjdhet och motivation kan öka när den arbetssökande får välja Möjligt att köpa in specialistkompetens Ett mer varierat utbud av aktiviteter för arbetssökande Ökad kapacitet Kan sätta press på den offentliga arbetsförmedlingen att prestera bättre resultat

Utmaningarna ställer stora krav på Arbetsförmedlingen Utformningen av avtal Tjänsterna ska fungera för tiotusentals deltagare, 7000 arbetsförmedlare och tusentals anställda hos leverantörer Uppföljning Introduktion och dialog, klagomålshantering, uppföljning av resultat och kvalitet av 900 leverantörer Systemutveckling Informationsutbyte mellan arbetsförmedlare och leverantörer, ekonomihantering, uppföljning och statistikinhämtning, allt ska ske med höga krav på skydd för den personliga integriteten

Vad händer framöver? Uppföljningen av kompletterande aktörer förändras och utökas under 2014 Upphandling av en ny tjänst under 2014 där vi ser över möjligheterna att: - Öka graden av resultatstyrning och införa rating - Säga upp leverantörer som har få deltagare eller presterar dåligt Att få tjänster som fungerar optimalt kommer att ta tid. Det beror på att; Trial and error tar tid Ont om goda exempel Uppbyggnad av IT-system Marknaden behöver mogna och stabiliseras Förändringar i lagstiftningen kan behövas