Kvalitetsdriven verksamhetsutveckling med patientperspektivet i centrum Projektgrupp Reumatologi Öppenvård: Annika Alveflo annika.alveflo@vgregion.se Boel Mörck Ann-Marie Nilsson Christopher Schaufelberger Mirjam Stenström Barbro Théen Mattsson
Precisa mål
Vilka är våra patienter? I Sverige finns ca 1 miljon reumatiker 200 000 med inflammatorisk sjukdom Reumatologi SU har 7000 patienter 50 % behandlas med potent antireumatisk / immuno-modulerande terapi (Preparat) 17000 läk.besök/år + 18000 sjukvårdande behandlingar + 2200 slutenvårdsbesök Medelålder 53 år, 75%<65år
Syfte:Nöjda patienter Medicinsk kvalitet Tillgänglighet Patientsäkerhet Bemötande
Tillgänglighet för nybesök
Tillgänglighet för återbesök
Öppen mottagning Patienten får höra av sig vb (HAS) ca 800pat. Drop-in mottagning för i.a kortisoninj. (test v.15-v23) Drop-in till sjuksköterska Specialistjour dagtid på mottagningen
Resultat tillgänglighet: Håller vårdgarantin + 95 % av återbesöken på avtalad tid Ökad tillgänglighet sköterska (telefonrådgivning+ drop-in mottagning) e-mailbox till mottagningen Mottagningen öppnar kl.07.00 Kvällsmottagningar, inkl. jourmottagning,en gång varannan vecka 90-95% är nöjda med kvaliteten på öppenvårdens tjänster
Resultat medicinsk kvalitet: Evidensbaserade behandlings, provtagnings- och utrednings-PM lättillgänglig på intranätet Preparatsköterskesamtal ökar compliance och patienttrygghet samt minskar kvalitetsbrist-kostnader Spridning av framgångsfaktor, t.ex. datoriserat preparatkortsregister, till andra kliniker Patientdelaktighet via web-baserat feed-forward system till nationella kvalitetsregistren
Aktiviteter Projektgrupp tillsatt Adekvat info på SU’s och Reumas externa hemsidor, samt motsv i väntrummen Enkät för kartläggning av säkerhets-kulturen inom verksamheten (3ggr/år) Utbildningsaktiviteter i enlighet med resultatet från enkäterna
Resultat patientsäkerhet: Projekt- och aktivitetsplan för patient-säkerhetsarbete 2006/2007 Händelseanalysgrupp är utsedd och utbildad Avvikelserapporter återkopplas och diskuteras regelbundet Patientklagomål omhändertas professionellt av resp.VEC och information finns på extern hemsida
Resultat avseende patientnytta och patienttillfredsställelse: Nöjd patient dokumenterat genom: -Enkäter -PDSA-cykler -Patientskoleutvärderingar Informerad patient via sköterskemottagning/patientskolor: -ökad compliance -minskande avvikelser -minskad komplikationsvård -minskad telefonrådgivning Delaktig patient genom feed-forward via pekskärmregistrering Säker patient:Preparatkortregistret och Kvalitetsregistren Välutbildade och engagerade medarbetare Välbehandlad patient: Kvalitetsregister med utvärdering - lokalt, regionalt och nationellt
Slutsats Strukturerat kontinuerligt förbättringsarbete ger nöjda patienter vilket genererar en god arbetsmiljö som ger medarbetarna kraft och tid att fortsätta med verksamhetsutvecklingen