Elever med utländsk bakgrund - ”Skolverket skall ytterligare fördjupa analysen av orsakerna till varför elever med utländsk bakgrund generellt har lägre utbildningsresultat än svenska elever. Skolverket skall därvid undersöka betydelsen av kön, ålder, när en elev anländer till Sverige, föräldrarnas utbildningsbakgrund och syssel-sättningsgrad etc. …”
svensk och utländsk bakgrund Infödda eller Elever med svensk bakgrund: född i Sverige -- minst en förälder som är född i Sverige Födda i Sverige med utländsk bakgrund: född i Sverige -- båda föräldrarna är födda utomlands Utlandsfödda: född utomlands -- invandrat till Sverige invandrat 1993 eller tidigare eller efter 1993 ungefär invandrat före/efter ordinarie tiden för skolstart i Sverige.
betygsresultat årskurs 9 våren 2003 …
andra resultat nationella prov internationella mätningar uppnått målen – minst godkänd i alla ämnen behörig till gymnasieskolan betyg i ämnen som engelska, matematik & svenska
andra resultat …
elevbakgrund - kön
stora variationer inom elevgrupperna
elevens bakgrund och sådant hänger ihop med resultaten i skolan elever med utländsk bakgrund jämfört med de med svensk bakgrund bor oftare med i hushåll med en förälder har oftare föräldrar med låg utbildning samt sämre anknytning till arbetsmarknaden lägre disponibel inkomst oftare bidragsberoende och sådant hänger ihop med resultaten i skolan
elevbakgrund - kön
elevens familjebakgrund …
elevens familjebakgrund …
betygsresultat årskurs 9 våren 2003 10 13 39
infödda elever – elever med utländsk bakgrund årskurs 9 våren 2003 Högre resultat Lägre resultat -- än de med svensk bakgrund Född i Sverige med utländsk bakgrund Utlandsfödd invandrat 1993 eller tidigare Utlandsfödd invandrat efter 1993
”nettoeffekter” efter kontroll av bakgrundsfaktorer Högre resultat Lägre resultat -- än de med svensk bakgrund Född i Sverige med utländsk bakgrund 10 Bakgrundsfaktorer föräldrars utbildning & arbetsmarknadsanknytning en/två föräldrar kön. Utlandsfödd invandrat 1993 eller tidigare 13 Utlandsfödd invandrat efter 1993 39
socioekonomisk bakgrund delar av skillnaderna hänger samman med skillnader i familjebakgrund snarare än utländsk bakgrund
tid i landet och språk … spelar roll för de sent anlända tar tid lära sig det nya skolspråket problem med obehöriga lärare i svenska som andraspråk även elever med svensk bakgrund saknar fullgott språk
motivation och engagemang inga skillnader mellan elevgrupper självuppfattning självtillit attityd till utbildning hemmets engagemang
motivation och engagemang …
motivation och engagemang …
blir det bättre med tiden? elever med utländsk bakgrund hinner inte i kapp de som gick ut 9:an 1998 försämrade sina relativa positioner efter slutförd gymnasieutbildning fram till våren 2003
boendesegregation leder till segregerade skolor, dvs skolor med hög andel elever med utländsk bakgrund elever i dessa skolor presterar sämre än elever i övriga skolor
boendesegregation …
effekter på skol- och elevnivå efter andel elever med utländsk bakgrund Lägre resultat -- än de i skolor med 0-20% elever med utländsk bakgrund Högre resultat 20-40% 40-60% 60-80% 80-100% SKOLNIVÅ ELEVNIVÅ
nettoeffekter efter kontroll … samt även av omgivning Lägre resultat -- än de i skolor med 0-20% elever med utländsk bakgrund Högre resultat Bakgrundsfaktorer skolnivå föräldrars utbildning (andel högskoleutbildade) andel arbetslösa fäder SKOLNIVÅ 80-100% Bakgrundsfaktorer elevnivå föräldrars utbildning föräldrars arbets- marknadsanknytning familjestruktur kön ELEVNIVÅ
i mer vanliga invandrartäta skolor … lärare rapporterar lägre trivsel i dessa skolor och de överväger att byta yrke/arbetsplats i större utsträckning elever trivs bättre och allra bäst elever med utländsk bakgrund födda i Sverige
i vilka skolor går elever med olika migrationsbakgrund?
SLUT