Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ämnesträdet – vad har hänt?
Advertisements

Välkomna på information om gymnasievalet!
Nyheter från Antagningen
Den nya skollagen.
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Individuellt val – vad ska jag tänka på?
Gävle den 12 november 2009 vhs.se - syvsidorna Vad är på gång just nu
Information till folkhögskolestuderande
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Att söka till högskolan
Välkomna!.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Gy2011 och förändrat tillträde till högskolan från folkhögskola 2013
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Studie- och yrkesvägledning
NyA och de gemensamma antagningsprocesserna
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Välkomna!.
Mattias Wickberg Nya högskoleprovet Nu vet vi mer.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Första antagningen med nya reglerna – uppföljning av antagningen till ht 2010 Beställ eller ladda ner rapporten (2011:7 R) i Högskoleverkets.
”..det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna”
Information åk 3.
Tillträdesregler.
Fakta och information om högskolestudier Presentationsmaterial 2011
Högskoleförberedande examen EK, ES, HU, NA, SA, TE
Ny antagning till högskolan hösten 2010 Tillträdesregler – Behörighet Meritvärdering Urvalsgrupper Antagning Alternativt urval Britt-Marie Nilsson
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Att söka till högskolan med en examen från IB-programmet
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Fråga nr.1 Hur många högskoleförberedande program finns det? Hur många yrkesprogram finns det? Ge ett exempel på ett högskole- förberedande och ett yrkesprogram.
Behörighet till gymnasiet
Gymnasieval.
Gymnasieskolan 2011.
Välkomna!.
Välkomna!.
Hur undviker vi övergångsproblematiken i framtiden? - Tillträdesreglerna Leif Strandberg
Gymnasievalet. Strukturen Ämnen och Kurser Alla ämnen är indelade i kurser Alla ämnen är indelade i kurser En kurs omfattar alltid 100 eller 50 gymnasiepoäng.
Fråga nr.1 Hur många högskoleförberedande program finns det? Hur många yrkesprogram finns det? Ge ett exempel på ett högskole- förberedande och ett yrkesprogram.
Gymnasiemässa 2010 Att tänka på inför ditt gymnasieval Information från Gymnasieintagningen och studie- och yrkesvägledare Informationspass kl. 10:30,
FRAMTIDENS STUDENTER TILL FRAMTIDENS YRKE VÄLKOMNA.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Övergång gymnasieskola – högskola Helén Ängmo överdirektör, Skolverket
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Universitets- och högskolerådet Nyheter från Antagningen Amer Chuhan.
Sv Tillämpning av tillträdesreglerna Bra exempel och knepiga fall Amer Chuhan.
Gymnasievalet 2017 Mimmi Linden, studie-och yrkesvägledare Arbetstider: ons, tors, fred 8-17 (obs: fred, endast udda veckor)
Sv Hur ska högskolan lyckas med breddad rekrytering? 16 maj 2016 Aleksandra Sjöstrand.
Sv Utländsk gymnasieutbildning Per-Anders Stensson.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Att söka till högskolan
VÅRA REGLER - Varla IBK P-04 Svart
Gymnasievalet 2018.
Antagningsstatistik Master HT16
Kristian Dahlander Robert Åhlén Antagningsprocessen.
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2016.
Att söka till högskolan
Att söka till högskolan
Att söka till högskolan med en IB-examen
Allmän kurs på folkhögskola – en väg till högre studier
Att söka till högskolan
Presentationens avskrift:

Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland

Krav på ett antagnings- och urvalssystem  Effektivt utifrån såväl student- som systemperspektiv  Tydligt, överblickbart och förutsägbart  Rättvist för olika grupper av sökande  Fritt från negativa konsekvenser på andra utbildningar  Hållbart över tid

Nuvarande system  Betyg (sedan tidigt 1800-tal?)  Högskoleprovet (1977)  Av högskolans styrelse beslutade urvalsgrunder (2003) … samtliga? behäftade med mer eller mindre allvarliga problem

Betyg  Varierar mellan lärare, skolor, huvudmän och över tid  Meritpoäng försämrar prognosförmågan  Komplettering försämrar prognosförmågan  Olika betygssystem  Kvinnor får högre betyg än män vid samma resultat på nationella prov. (Motsvarande skillnader har inte påvisats vad gäller etnicitet eller klass.)

Högskoleprovet  Dålig (ibland obefintlig) prognosförmåga  Går att ta provet under gymnasietiden  Möjlighet till upprepat provtagande - bästa resultatet räknas  Gynnar äldre svenska män med hög social bakgrund  Omfattande användning av resultatet

Särskilt urval och av högskolan fastställt urval  Högskoleprov och/eller konkurrenskompletterade betyg används ofta som första steg i ett flerstegsurval  Oklara regler skapar osäkerhet  Utformning och genomförande kräver hög kompetens  Utformning och genomförande är resurskrävande för enskilda lärosäten.

Urvalsgrupper Nya urvalsgrupper har introducerats: -Högskoleprov inklusive arbetslivserfarenhet -Kompletterade betyg -Folkhögskolebetyg -Utländska betyg Med olika, mer eller mindre väl övertänkta argument, har: -Högskoleprov inklusive arbetslivserfarenhet tagits bort -Utländska betyg har modifierats genom att vissa utländska betyg åter har inkluderats i den reguljära betygsgruppen. Systemet har blivit oerhört komplext och ogenomträngligt med förändringar ofta initierade vid sommarens nyhetstorka.

Vad göra?  Tiga och lida?  Antagning och urval till lärosätena?  ”Antagning- och urvalsriksbank”?

Grundläggande behörighet Problem:  Gymnasieskolans yrkesprogram ger inte grundläggande behörighet - endast möjligt genom individuellt val och/eller utökat program  Behörighetskompletterade och reguljära betyg värderas inte lika  Det är tveksamt att den grundläggande behörigheten, som den är definierad, är nödvändig för all högskoleutbildning  Det är tveksamt om betygsnivån G för behörighet är väl avvägd

Särskild behörighet Problem:  Att inordna högskolans utbildningar inom 17 områdesbehörigheter är svårt att förena med nödvändighetsprincipen  Förändringar över tid och olikheter mellan lärosäten i förkunskapskraven skapar otydlighet och svårigheter för studenter att planera för högskolestudier  Behörighetskompletterade och reguljära betyg värderas inte lika  Det innebär betydande svårigheter att uppnå särskild behörighet för elever inom gymnasieskolans yrkesprogram – endast möjligt genom utökat program.