Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
DITT BOENDE.
Vad är teknik?.
Processtödjare 16/
Förmågor & Centralt innehåll
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
UTBILDNING Målgrupp Kursen vänder sig till samtliga personer som vill få grundläggande kunskaper inom PSA och MTO i framförallt kärnkraftsbranschen. Kursdelarna.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Tema Kär och galen.
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Mall för alignmentmatris
StrateGIS Etapp 3 Grundläggande begrepp och funktioner i GIS ©Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.
Förmågor och centralt innehåll
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Upplägget av delkursen massmedia:
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Marknadsföring och försäljning
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Rörelse och konstruktion
ÅRSKURS 5.
ÅRSKURS 4.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Läroplansträff Välkomna.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
MIK och digital delaktighet Göteborg 9 september 2015 Örjan Hellström, Kerstin Wockatz,
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Lunds Tekniska Högskola | Industriell ekonomi Industriell ekonomi TEKNIKPROFILER.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Lära för livet!.
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Rädda klassrummet.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Förvaring Du kommer att få skapa en egen produkt med hjälp av de tekniker och material du provat på de senaste veckorna!
Digital plattform Delaktig kommunikation
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Företagets namn (ha gärna en logga och en bakgrund som passar ert företag som är genomgående i pp)
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Rädda klassrummet SLÖJD.
Lek, lärande och rörelse 15 hp
Välkommen till ingenjörs- och konsultföretaget Mikatec AB
Välkommen till ingenjörs- och konsultföretaget Mikatec AB
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Presentationens avskrift:

Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är Teknikplanering Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är

Kopplingar mellan förmågor och CI Förmågorna Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om teknikutvecklingsprocessen och förståelse av sambanden mellan de olika delarna i den. Förmåga att analysera och värdera tekniska lösningar med hänsyn tagen till ett hållbart samhälle. Förmåga att lösa tekniska problem. Förmåga att använda teknikvetenskapliga metoder, begrepp och teorier. Förmåga att använda modeller och verktyg som redskap för analys, beräkning, rimlighetsbedömning, dokumentation, presentation och information. Kunskaper om hur teknik har utvecklats och utvecklas i samspel med det omgivande samhället samt kunskaper om befintlig teknik och aktuell teknikutveckling. Kunskaper om teknikens roll och drivkrafter ur ett etiskt perspektiv. Kunskaper om hur föreställningar och traditioner inom teknikområdet styr uppfattningar om vad som är manligt och kvinnligt och hur det har påverkat och påverkar teknik och teknikutveckling. Förmåga att kommunicera inom det tekniska området samt kommunicera om teknik. Centrala innehållet Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Teknikutvecklingsprocessens alla delar från idé och modell, produkt eller tjänst till användning och återvinning med praktisk tillämpning av teknik och teknikutveckling inom ett eller flera teknikområden. Entreprenörskap och entreprenörskapets villkor med utgångspunkt i innovativa och kreativa processer. Materials tekniska egenskaper, till exempel termiska, elektriska, mekaniska och kemiska samt materialens möjligheter och begränsningar utifrån olika användningsområden. Teknikens och teknikerns roll med fokus på framtidens teknik och ett hållbart samhälle, till exempel med utgångspunkt i energieffektivisering. Kvalitetsarbete, till exempel kvalitetssäkring, miljösäkring, arbetsmiljö och riskanalys. Ritningsläsning och skiss- och ritteknik med introduktion i hur man hanterar cad-program. Projektarbets-, kommunikations-, presentations- och modellteknik, till exempel digitala medier och programvaror, manualer och instruktioner, muntliga och skriftliga framställningar samt digitala och manuella tekniker för att skapa modeller. Tekniska begrepp, teorier och modeller innefattande beräkningar och rimlighetsbedömningar. Teknikens historia och teknikutvecklingens betydelse för samhället samt introduktion i aktuella utvecklingsområden inom teknik. Grundläggande teknikfilosofi: etiska värderingar och genusstrukturer samt hur de har påverkat och påverkar tekniken, dess användning och tillgänglighet. Hur teknik och teknikens attribut könsmärks. Kommunikations-, dator- och nätverksteknik för lärande och förmedling av teknik och information. Mindre tydlig koppling. Möligen kan man se den enda förmågan koppla till de fem punkterna i CI.

Vad anses vara teknik? T-shirt folding Är detta teknik? Predictive Maintenance: Analytics helps a car company reduce rep Och hur är det med detta?

En definition Teknik är en samling empiriskt härledda principer som man utvecklat för att tillfredsställa de praktiska behoven. t.ex. kraft, hastighet, tryck

Kursmoment Fyra block fördelat i 18 moduler över 32 veckor Block A: Teknik historia 1v Teknikutveckling och samhällsutveckling (CSR) 1v Föreställningar och traditioner inom teknik 1v Energiförbrukning + (grupparbete) 2v         Block B:  Produktutveckling process 1v tekniskt projekt ( produktutveckling design, löper över perioden) Kretslopps system, greentech  1v Ritteknik ( CAD) 3v         

Kursmoment Uppfinnar/innovation projekt ( löper över hela perioden) Block C: Olika teknik områden + Uppfinnar/innovation projekt ( löper över hela perioden) Materialteknik 2v /grupparbete  Produktionsteknik 2v grupparbete Byggteknik 1v,  Maskinkonstruktion 2v,  Kemiteknik 1v, (Prov/grupparbete)  Elektronik konstruktion 2v Styr o reglerteknik 1v Datorteknik 1v  Hård och mjukvara konstruktion /program(spel, animation, musik, film) 2v  Energiteknik 2v Ny teknik 1v               

infrasystem i samhället + Grupparbete i tekniska system 2v Kursmoment Block D: Teknisk beräkning ( mekanisk dimensionering, matematisk beräkning av  digital system bl.a. fördröjning eller effekt i ett system 2v evn. prov Tekniska system 1v infrasystem i samhället  + Grupparbete i tekniska system 2v

Olles två första ppt.bilder som visar Liber och Gleerups upplägg Kursmaterial Olles två första ppt.bilder som visar Liber och Gleerups upplägg