INNAN-Projektet Insteg för Nysvenskar på Arbetsmarknaden Nolaskogs

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Göteborg Kvinnofrid Norra Bohuslän - Socialtjänstens arbete mot våld i nära relationer.
Projekt Introduktion Södertörn under 2009, medel från lst 1.5 mkr
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Närvaro!!.
Individuellt Stöd i Vuxenlivet Arbetslinjen 2.0
Centrala innehåll och kunskapskrav
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Framtidskanal till arbetsmarknaden 1 Etablerings lotsare.
Träning ger färdighet!.
En sammanhållen etableringskedja
AU Digital samverkan LO Process
Integration och mångfald –
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Framtidsspåret.se ett steg framåt……...
Välkommen till ESF:s seminarium
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
Valideringsprocessen
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Introduktion Södertörn 2009 finansierat med § 26 medel Syfte: Att lägga grunden för ett operativt samarbete på Södertörn som leder till att varje nyanländ.
Mervärden och aha-upplevelser
Kommunikation OL108A.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Truls Hallin & Mikael OttebrantSidan 1 av UTVECKLINGSNÄMNDENS FÖRVALTNING UPPDRAG Validering av lärande OCN-metoden som en del av Lärlingsspåret.
Kartläggning av inköpsprocessen
1.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
HSO i Jönköpings län FIA mé knuff Ett arbetsmarknadsprojekt som har drivits av Handikappföreningarnas Samarbetsorgan i Jönköpings län och finansierats.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Strategisk kapacitet i den attraktiva regionen 31 maj 2016 Jacob Witzell Doktorand, avd. för Urbana och regionala studier.
Varför behövs KOBRA? Framtidens kompetensförsörjning är en gemensam stor utmaning för Sverige, Norge och Danmark. Arbetsmarknaden förändras allt snabbare.
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Digital plattform Delaktig kommunikation
Malin Forssell, Karolina Henningsson
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Fokus Yrkesutbildning VO
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Bättre brukarinflytande 2017
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
Presentationens avskrift:

INNAN-Projektet Insteg för Nysvenskar på Arbetsmarknaden Nolaskogs Integrationsenheten Örnsköldsviks kommun

INNAN-projektet Treårigt metodutvecklingsprojekt SFI på distans och kommunikation Målgrupp: kvotflyktingar 25-55 år Projektägare: Integrationsenheten

Projektmål Flyktingar ska uppleva ett sammanhang genom kontakt med företag, föreningar samt lära känna ortsbor och samhället de lever i. 80% uppnår anställningsbar kommunikativ nivå i svenska inom introduktionstiden. 95% av den grundläggande informationen ska ha uppfattats. I projektet ska en kommunikationsmetod utarbetas. Metoden ska vara anpassad efter individens behov och resultera i en metodhandbok.

Mötesplatser i fokus 4 orter Mellansel, Långviksmon, Bjästa, Husum. Social samvaro och studier. Snabb kontakt med företag i närområdet bryter isolering och skapar möjlighet att erövra yrkesrelaterat språk. Individanpassad SFI-undervisning på distans.

Samhällsinformation Enskilda individer missar eller missuppfattar ofta grundläggande information om samhället, vilket påverkar livet och valmöjligheterna i Sverige. Målet är att utforma en modell som kan vara till stöd och vägledning i arbetet med nyanlända flyktingar. ”Bakom varje klagomål finns ett önskemål ”

Utgångspunkter Vad betyder det att ”förstå” någonting? Att förstå är att kunna – och kunna är att ha lärt sig någonting Lärandet leder till kunskap Handläggare - en förmedlare av kunskap

Förstudie Enkäter Kartläggning av tidigare arbetssätt Fokusgruppsintervjuer med ”gamla” flyktingar Referensgrupper Omvärldsbevakning Rapport

Förstudien visar ….. 39 % av flyktingarna har svårt att förstå till vilken myndighet de ska vända sig för att få stöd Invandrare efterfrågar stöd för att komma in i svenska samhället På behovet av en modell som tar hänsyn till individuella, sociala och kulturella faktorer. Lärandeprocessen ska stå i centrum Att informationen bör individanpassas och fås på många olika sätt och språk Att det finns behov av kvalitetssäkra informationsöverföringen

Kommunikationsmodellen

Kommunikationsmodellen - Fem delmoment Moment 1. Individuell Kommunikationsplan Moment 2. Kartläggning Moment 3. Digitalt informationsmaterial Moment 4. Samverkan Moment 5. OCN och samhällsinformation

Individuell kommunikationsplan Skräddarsyr samhällsinformationen med stöd av: Kartläggning Digitalt informationsmaterial Samverkan OCN och samhällsinformation

Kartläggning - hitta rätt strategi Hur vill Du få information om det svenska samhället? Är det viktigt att vara snabb eller uppskattas en mer långsiktig process? När vill Du få Din information? Vad motiverar inlärning? Finns det intresseområden, framtidsdrömmar, arbetslivserfarenhet osv. som kan underrätta inlärning? Finns det eventuella hinder för inlärning?

Analys och reflektion Analysera och reflektera över den information du fått fram. Finns det specifika intresseområden, kunskaper och behov som kan underlätta att ett lärande sker? Vad vill du att individen ska kunna eller göra efter informationstillfället? Finns det eventuella referenspunkter?

Skräddarsy informationen Målgruppanpassa och skräddarsy informationen utifrån det som kommit fram i kartläggning och analys. Prioritera inom vilka områden som lärandet skall påbörjas.

Virtuellt informationsmaterial Framtaget i samverkan med berörda organisationer och myndigheter Nedladdningsbar ljudfil och kopieringsbar informationstext Flexibelt och lättillgängligt informationsmaterial på elva olika språk Möjlighet att användas vid svenskinlärning http://www.ornskoldsvik.se/Service-och-tjanster/Flyktingmottagning/Public-information-for-new-arrivals---Samhallsinformation-for-nyanlanda.html

”Ingenting storslaget har Samverkan ”Ingenting storslaget har någonsin gjorts av någon isolerad”

”Samhället talar med gemensam tunga” Samverkan Referensgrupp 100 Referensgrupp flykting ”Samhället talar med gemensam tunga”

OCN - Ett verktyg för att kvalitetssäkra och synliggöra det icke formella lärandet Utformat arbetsmaterial kring samhällsinformation Materialet har metodprövats i samverkan med berörda handläggare för att se hur modellen kan användas i praktiken. Ger handläggare en struktur i arbetet med att förmedla samhällsinformation Ger deltagare ett intyg som är meriterande i olika sammanhang behovsområden:

Våra 25 OCN-Moduler

Exempel på OCN-modul Skatteverket-Folkbokföring och ID-kort Läranderesultat Deltagaren ska kunna 1. Folkbokföring Bedömningskriterier: Deltagaren har uppnått detta då han/hon kan 1.1 Identifiera varför personer som lever och bor i Sverige måste folkbokföras. 1.2 Identifiera vilken myndighet som ska kontaktas vid folkbokföring. 1.3 Identifiera varför personnummer behövs i Sverige. 1.4 Uppge sitt eget personnummer.

Modellen dokumenteras i en metodhandbok…..

Den Framtida utmaningen!!!!! Förankra och skapa förutsättningar för att modellen ska leva vidare efter projektavslut

Tack för oss!!!! Tack för oss!!! ”Jag vet att du anser dig förstå det du tror att jag sa, men jag är inte säker på att du inser att det du hörde, inte var vad jag menade” Tack för oss!!! Katarina.lindberg@ornskoldsvik.se ann.kack@ornskoldsvik.se