Kostnad Per Brukare inom funktionshinder Örebro kommun Utfall 2011

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sjukskriven vårdpersonal i offentlig kontra privat anställning Undersökning januari 2010.
Advertisements

SCB i Almedalen 2012 Statistikens betydelse för samhället
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Malmö stads riktlinjer för det politiska samarbetet under mandatperioden 2007 – (budget 2008) Fler hyresrätter skall byggas och hyresrätten skall.
Stöd för analys och förbättring
Viktiga utgångspunkter
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Ersättning till kommunerna Grundersättning för mottagande: 10 prisbasbelopp = kr 2011 Schablonersättning: kr; under 20 år kr; 20.
Kostnad Per Brukare Munkedals kommun resultat 2012
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Uppföljning av styrtal och aktiviteter Socialnämnden.
Budgetarbete - enhetschef
Öppna Jämförelser SKL Öppna Jämförelser -SKL Sammanställning av resultatet ur flera olika undersökningar och register: Socialstyrelsens.
Jämförelseprojektet Treårigt nationellt projekt, Sveriges kommuner och landsting, Rådet för främjande av kommunala analyser (RKA) Finansdepartementet.
Bemanning i boende vuxna enligt LSS 2009
Handikappnycklar 2007 Redovisning Magnus Lindvall Varför jämföra inom handikappomsorgen? Passar kostymen? Går vi åt samma håll?
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Fakta om undersökningen
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013
Ersättningen för personlig assistans
Fakta om undersökningen
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013
Kostnad per brukare
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Systematisk uppföljning UIV
Individ, familj och funktionsnedsättning (IFF)
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
Systematisk uppföljning UIV Uppföljning av Insatser Vuxna Missbrukare.
Verktyg för nyckeltal inom äldreomsorg
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Södertörns Nyckeltal 2008 LSS – gruppbostäder LSS – daglig verksamhet LASS – personlig assistans, benchmarking.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Individ- och familjeomsorg
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2014 Katarina Tylenius
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2014 Katarina Tylenius
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Stöd till personer med funktionsnedsättning
Genomföra - brukarundersökning årligen - höja svarsfrekvensen - minst 90 % skall vara nöjda Syfte En temperaturmätning som signalerar hur våra brukare.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Det är aldrig roligt att spara Genom att ta tag i problemen skapar vi en bättre framtid!
Öppna jämförelser – exempel på indikatorer och datakällor Analysseminarium Psykisk hälsa 29 februari 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Antibiotika till skåningar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vård- och omsorgsnämnden Månadsrapport augusti 2015 och prognos 2.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Strategi för hälsa
Kvalitetsberättelse 2017.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Den sociala barn- och ungdomsvården
34. Lättare analysera äldreomsorgens kostnader
XX Benchmarking 3 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Presentationens avskrift:

Kostnad Per Brukare inom funktionshinder Örebro kommun Utfall 2011 Andreas Johansson Ensolution AB Email: andreas.johansson@ensolution.se Mbl 0709-90 00 30

Kommuner som är osäkra: Sotenäs   Alingsås Heby Oxelösund Alvesta Högsby Partille Arboga Jokkmokk Ronneby Askersund Kalmar Skara Bengtsfors Karlskoga Skurup Boden Karlskrona Sotenäs Bollebygd Karlstad Strömstad Bollnäs Katrineholm Säffle Borlänge Knivsta Tierp Borås Kristianstad Tingsryd Båstad Kristinehamn Trosa Dals-Ed Kumla Uddevalla Enköping Kungsbacka Ulricehamn Eslöv Kungälv Vansbro Fagersta Laholm Vara Falkenberg Laxå Varberg Falun Lindesberg Vimmerby Flen Ljungby Vindeln Forshaga Ljusdal Vingåker Färgelanda Ludvika Vänersborg Gagnef Luleå Växjö Gislaved Lysekil Åmål Gotland Mellerud Åstorp Grästorp Mora Älmhult Gällivare Mullsjö Älvkarleby Gävle Nyköping Älvsbyn Göteborg Ockelbo Ängelholm Hallsberg Orust Örebro Hallstahammar Oskarshamn Östersund Hammarö Totalt: 88 IFO: 44 ÄO/LSS: 85 Fetstilta/mörkgröna kommuner har IFO. Fyra kommuner har bara IFO: Arboga, Nyköping och Vingåker. Kommuner som står över 2012: Askersund, Partille, Uddevalla IFO, Åmål IFO, Åstorp Kommuner som är osäkra: Sotenäs

Metod 3 Kostnad per brukare Enhetskostnad Standardinsatser - Hemtjänst (# h) - Särskilt boende (# dygn) Dagverksamhet (# dagar) - osv. - Gruppboende (# dygn) - Personlig assistent (# h) - Daglig verksamhet (# dagar) Ekonomisystem Ansvar Verksamhet Aktivitet Konto Utfall Verksamhetssystem Brukare Beslut Volym Enhet Period Kostnad per brukare Enhetskostnad 3 3 3

Analysmodell KOSTNAD PER BRUKARE Räkenskapssammandrag Individrapportering Benchmarking Indikatorer Nyckeltal Brukarmixanalys (Uppdelat på LSS och ordinärt/särskilt boende) Konsumtionsanalys (Medelkostnad per invånare och åldersgrupp, medelkostnad per brukare och åldersgrupp) Analys av produktivitet (Insatsjämförelse beläggning) Resultatanalys (Kostnad per resultat, KPB kombinerat med resultat)

KPB funktionshinder Brukarmix 5

Brukarmix, funktionshindrade (SoL + LSS) Örebro ökar antalet ytterfall och får fler brukare över 1 miljon kronor Tendens till ökad vårdtyngd

Ytterfall inom LSS extern jämförelse Jämförelse med andel brukare över 1 miljon per år med andra kommuner, utfall 2011 I jämförelsen ingår inte insatser enligt SoL Örebro 2010: 10,5 % Örebro 2009: 11,0 % Ökande andel ytterfall

Mest resurskrävande brukare, LSS

Kategorisering Endast en preliminär kategorisering – flertalet nya brukare sker med insatser (kan höra hemma i 1400/2400 i ökad utsträckning) Enbart personlig assistans SFB, extern regi, eller boendestöd eller daglig verksamhet / kontaktperson Många nya brukare med få insatser, ökad vårdtyngd bland de existerande

Prognos i framtidsplan Volymökningarna av antal brukare följer i huvudsak prognosen i den beslutade framtidsplanen Antalet brukare med icke verkställda beslut + utfall 2011 borde vara i närheten av planen

Prognos / utfall 2011 Skillnader mellan olika kategorier utjämnas med säkerhet med förbättrad kategorisering Endast en preliminär kategorisering – flertalet nya brukare sker med insatser (kan höra hemma i 1400/2400 i ökad utsträckning) Antalet brukare med icke verkställda beslut + utfall 2011 borde vara i närheten av planen

Könsuppdelad statistik - analysmodell Medelkostnad per insats Medelkostnad per kategori Skiljer resurserna vi lägger ner i utförandet av insatserna mellan könen? Skiljer resurserna vi lägger ner i mellan olika kategorier av behov mellan könen? Analys av utförande av insatser och behov mellan kön Medelkostnad per åldersgrupp Kvalitet per insats Skiljer resurserna vi lägger ner i mellan olika åldersgrupper mellan könen? Upplever brukarna någon skillnad mellan könen upplevd i kvalitet?

Könsuppdelad statistik per åldersgrupp Män har en högre medelkostnad än kvinnor i huvudsak oberoende av åldersgrupp I snitt är medelkostnaden 48 000 kr högre för män än kvinnor Störst skillnad i åldersgruppen 51-64 år

Könsuppdelad statistik per kategori Mer komplext samband mellan kategorier och kön och medelkostnad Störst skillnad mellan kön inom kategorier inom psykiskt funktionshinder

Könsuppdelad statistik per insats Högre medelkostnad inom gruppbostad för män medan omvänt samband för servicebostäder Liten skillnad inom personlig assistans (kan påverkas av att de externa redovisas med den 20 första timmarna) Högre medelkostnad för kvinnor inom korttidsvistelse än män Liten skillnad inom daglig verksamhet men detta beror med säkerhet på att data inte finns på enhetsnivå

Jämförelse insatsmix Insatser till personer med funktionsnedsättning ej med i diagrammet: Korttidsvård Hemtjänst Öppen verksamhet utan bistånd Bostadsanpassning Örebro placerar sig ändå bra i förhållande till liknande kommuner Kommuner med en lägre kostnad per invånare har mer personlig assistans och mindre servicebostäder Andelen SoL insatser påverkar förvånansvärt lite

KPB funktionshinder Produktivitet 17

Insatskostnader, LSS Jämförelse 2011-2010 Generellt en ökning av enhetskostnaderna per insats mellan 2010 och 2011 Stor ökning av enhetskostnaden per dygn för placeringar för barn En mindre ökning av enhetskostnaden per dygn inom gruppbostäder (2269 kr/dygn 2009) Stor ökning av dygnskostnaden för externa placeringar av gruppbostäder (5688 kr/dygn 2009) En mindre ökning av enhetskostnaden per dag med beslut inom daglig verksamhet (348 kr/dag 2009) En mindre ökning av enhetskostnaden per timme inom personlig assistans SFB (LASS) (56 kr/timme 2009)

Insatskostnader, LSS forts. Jämförelse 2011-2010 Generellt ökande verksamhet Volymökning inom gruppbostäder, och servicebostäder Volymökning inom daglig verksamhet Mindre volymminskning inom korttidsvistelse och korttidstillsyn Volymökning inom personlig assistans, samtliga insatser

Enhetskostnad Gruppbostäder LSS, 2011 Stor spridning mellan de olika gruppbostäderna Tre stycken bostäder över 4000 kr/dygn Många bostäder över 2300 kr/dygn

Enhetskostnad Gruppbostäder LSS, 2011 Genomsnittlig dygnskostnad 2442 kr/dygn

Spridningsdiagram kostnader gruppbostad Extern jämförelse Örebro 2422 kr/dygn

Personlig assistans, LASS, egen regi Tabellen visar en jämförelse av nettotimkostnad (efter ersättning för FK) för utfall 2011 Örebro placerar sig i mellanintervallet Kommunerna är indelade i tre olika nivåer med lika många kommuner i varje nivå. Den genomsnittliga kostnaden för personlig assistans är 78 kronor per timme. Följande orsaker till kostnadsskillnader kan ses: Storlek på administration Dubbelbemanning av arbetsmiljöskäl Rätt till heltid / övertalighet Planeringsförmåga Åldersstruktur Andel i egen regi Vårdtyngden bland brukare HSL-insatser i kommunal regi Jourinsatser Ersättningsnivåer Andel PAN-anställda

Daglig verksamhet, LSS, egen regi Tabellen visar en jämförelse av kostnad per dag med beslut (ej tillfällen) för utfall 2011 Örebro placerar sig i det lägre intervallet Kommunerna är indelade i tre olika nivåer med lika många kommuner i varje nivå. Den genomsnittliga kostnaden för daglig verksamhet är 487 kronor per timme. Följande orsaker till kostnadsskillnader kan ses: • Gruppstorlek • Olika insatser inom daglig verksamhet (ex. utegrupp med specifika handledare) • Andel i egen regi • Specialinriktning, t.ex. för personer med autism • Andel praktikplatser • Många unga med nya behov/krav • Extern försäljning (ex. tillgång till legoarbete) • Samarbete med gruppbostad • Lokalkostnader • Habiliteringsersättning

Enhetskostnader, Servicebostäder LSS

Enhetskostnader, Servicebostäder LSS Extern jämförelse

Enhetskostnader, gruppbostäder socialpsykiatri

Boende SoL, psykiskt funktionshinder

Ordinärt boende, boendestöd

Enhetskostnader, Boendestöd Extern jämförelse

KPB funktionshinder Sammanfattning 31

Jämförelsematris utfall 2011

Exempel på användningsområden för KPB inom funktionshinder Spridning av resultaten för KPB till enhets- och områdeschefer för detaljerad information om respektive verksamhets utfall. Vad kan jag förbättra inom mina verksamheter? Användning av informationen för planering av för bemanning och brukarmix per boenden. Ex. Vilka boenden har behov av vaken natt? Hur ser kategorierna ut av brukarna på dessa boenden? Hur kan vi dela resurser? Använd informationen för förbättrad resultatstyrning och budgetering. Hur kan vi utifrån långtidsplanen skapa en årsbudget som vi kan hålla utan avvikelser? Hur kan vi förbättra vår produktivitet för olika insatser? Var ska vi lägga målet? Var finns det potentialer till förbättring? Ex. Fördjupad analys med hjälp av processkartläggning såsom har genomförts inom personlig assistans. Kan vi lära av andra kommuner i jämförelsen? Uppdatering av verksamhetssystemen med korrekt verksamhetsstatistik efter de fel som har identifierats med hjälp av KPB (förenklar insamlingen av individstatistik nästa år) Diskussion om gränser för vilka brukare som får insatser från äldreomsorg eller individ- och familjeomsorg. Input till ev. organisationsförändringar för insatser till personer över 65 år