Presentation av resmål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Konferens och evenemang
Reseproduktion och försäljning
- att överföra budskap, påverka, mm
Geografisk information
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Miljarder möjligheter på en plats!
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Världens största näring
Marknadsföring & Internet
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
Site Talk Vacation Club produktpresentation •© Unaico All Rights Reserved.
SET Social Emotionell Träning
Att skriva en artikel.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Konferens och evenemang
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Turismens historia kapitel 2.
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Förslag till planering kapitel 12
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Resor och reseförmedlare
Marknadsförarens yrkesroll
Varför reklam? Öka försäljningen
Marknadskommunikation och mediaval
Marknadsföring av Projekt X
Kap 10 Marknad för turism •
Marknadsföring av turism
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Hur du tar hand om din kunskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Personligt brev.
Marknadsföring av turism
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Kommunikation.
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Butikens marknadsföring
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Kommunikation och information
Reklam.
Kommunikation.
Produkt, pris, plats och påverkan
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

Presentation av resmål Resmål och resvägar Presentation av resmål

Marknadsföring Att arbeta med marknadsföring är en process vars syfte är att sälja en produkt så bra som möjligt Att marknadsföra en turistprodukt handlar om att försöka sälja något som tillfredsställer ett behov eller ett önskemål hos kunden Det är därför viktigt för turistföretagen att identifiera vilka dessa behov är Företagen måste också utforma olika typer av budskap som visar att de kan tillfredsställa olika behov Inom marknadsföring arbetar man med olika modeller En modell kallas för 4P, ”de fyra p:na” efter nyckelbegreppen pris, produkt, påverkan och plats Price, product, promotion and place

4P Priset används som konkurrensmedel i samband med rabatter eller om produkten håller en lägre standard Produkten som man köper är dock det viktigaste. En produkt blir mer intressant ju fler delar paketet består av Påverkan avser aktiviteter som förmedlar produkten eller tjänstens fördelar till kunden och ökar sannolikheten för ett positivt köpbeslut Plats handlar i turismsammanhang främst om det geografiska läget. Det kan även handla om den plats där produkten blir tillgängligt för kunden Personalen, ett femte ”p”, räknas med inom turismen Om personalen är aktiv, ger god service och är kunnig, så kan de påverka resenärerna lika mycket som de andra ”p”

Marknadsföring Personal Påverkan Pris Kund Plats Produkt

Att påverka kunden Kommunikation För att aktivera och stimulera kunden till köp används grundläggande psykologi i marknadsföringen Varumärken, produkter och tjänster ska förknippas med positiva känslor, till exempel glad musik, lyckliga människor och humor I annons och reklaminslag förmedlas bilder på spännande resmål, lyxiga hotell, fantastiska stränder osv En klassisk situation är ”palmen på stranden” som ska förmedla en bild av paradiset Genom positiv information och kommunikation vill man påverka kunden att köpa varan eller tjänsten

Kommunikation

Att påverka kunden Exponering Även om vi utsätts för ett visst budskap betyder det inte att vi påverkas av budskapet Vi kan koncentrera oss på ett budskap, vara omedvetna om andra eller till och med undvika vissa Vi exponeras dagligen för en mängd budskap när vi passerar skyltar, skyltfönster och reklampelare eller på TV Det gäller att sticka ut för att vi ska notera budskapet Att presentera ett resmål med rörliga bilder och tal på internet ger ett helt annat intryck än enbart text och fotografier i en katalog

Exponering

Att påverka kunden Uppmärksamhet Eftersom vi ständigt utsätts för en betydlig större mängd budskap än vi kan tillgodogöra oss, väljer vi själva vad vi vill uppmärksamma Det krävs allt mer kreativitet för att kunna skapa uppmärksamhet för det egna budskapet Ett sätt är att ge information som den tänkta målgruppen upplever är viktig för dem personligen För att locka ungdomar till en nöjespark kan det till exempel vara nödvändigt att annonsera med fartfyllda bilder av nya åkattraktioner

Uppmärksamhet

Att påverka kunden Förståelse För att vi ska kunna ta till oss ett budskap måste vi förstå informationen och kunna tolka den I vilken utsträckning vi kommer att göra detta beror på våra tidigare kunskaper och erfarenheter För att locka till sig turister är det viktigt att kunna erbjuda informationen på rätt språk och känna till målgruppens kultur För att vara säker på att en viss sorts annonser förstås på rätt sätt testas annonserna innan (pretesting) En annonskampanj kan också utvärderas i efterhand för att man ska få veta hur effektiv den var

Förståelse

Att påverka kunden Minnet Budskap som har uppmärksammats lagrats i minnet Den kunskap som människan sparar i minnet påverkar kommande beslut Vi använder denna kunskap vid val av produkter, tjänster och varumärken som vi tror vi kan bli nöjda med Marknadsförarens mål är att skapa en positiv bild av olika produkter och varumärken Denna positiva bild ska aktiveras varje gång vi tänker på det aktuella varumärket

Minnet

Marknadsföring av resmål Hur ett resmål presenteras beror på vilken typ av turist man vänder sig till Gemensamt är att man använder sig av olika typer av budskap i ord och bild i sin exponering Det är också vanligt att arbeta med de fyra p:na vid resmålspresentation Ett exempel är när målgruppen är familjer och resmålen är utanför Europa Ett sätt att nå dessa resenärer är att i ord och bild förmedla en känsla av ett paradis med fantastiska stränder på en exotisk plats Man förmedlar även att det finns billiga restauranger och möjlighet till barnpassning

Marknadsföring av Sverige För att locka utländska turister till Sverige marknadsför Sverige internationellt av bland annat VisitSweden Målet med marknadsföringen är att lyfta fram Sverige som varumärke På hemsidan presenteras Sverige på olika språk för att lättare nå de utländska målgrupperna Det går bland annat att hitta basfakta om Sverige men också att läsa om vår kultur och våra traditioner För människor i andra länder kan detta låta exotiskt, spännande och lockande Ju fler turister som finner att Sverige är värt en resa, desto flera arbetstillfällen skapas

VisitSweden

Marknadsföring av kommuner En flertal kommuner i Sverige profilerar sig med en reklamfras eller en slogan Detta för att locka besökare och göra det lättare att komma ihåg kommunens namn Dessa reklamfraser används ofta på vägskyltar vid infarter och på broschyrer

Göteborg – Lilla London

Trosa – Världens ände

Stockholm – The capital of Scandinavia

Vimmerby – Barnens stad

Vårgårda – Center of innovation

Skurup – Nils Holgerssons hembygd

Kristinehamn – Picasso valde Kristinehamn, välkommen du också

Marknadsföringslagen Reklamidentifiering – Det ska tydligt framgå att det handlar om reklam och vem som svarar för reklamen Vilseledande reklam – Reklam får inte vara missvisande och informationen får inte vara dubbeltydlig eller obegriplig Aggressiv marknadsföring – Säljaren får inte använda trakasserier, tvång, hot eller liknande i marknadsföringen Köperbjudanden – Om en produkt marknadsförs tillsammans med ett pris måste reklamen även innehålla information om produktens egenskaper och betalningsvillkor Obeställd reklam – Marknadsföring får endast ske vis e-post och liknande om kunden har godkänt detta i förväg