Tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter Mats Myrberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet ”Ju förr dess bättre?”

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Resultatredovisning Arbetsmiljö och stress. 1. En av tio skyddsombud anser att det är svårt att på deras arbetsplats kombinera arbete med familj/fritid.
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Projektföljeforskning
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
1 Hårddiskar och Disketter Boot sektorn på en diskett eller startsektorn på en partition (se s. 770)
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
INSATSER TILL SMÅ BARN MED AUTISM UTIFRÅN TBA
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Punktprevalensmätning av vårdrelaterade infektioner (PPM VRI) okt-nov
Etableringen i Stockholms län april 2014 Statistik framtagen inför Regionalt samråd i etablering- och flyktingfrågor
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Nationell talbokskampanj. Inleds hösten 2012 under Bok & Bibliotek Syftet är att nå ut till talboksberättigade som ej känner till tjänsten Egen nedladdning.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Resultatredovisning Systematiskt arbetsmiljöarbete.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
KASAM-13, medelvärden, årskurs 9, 1999
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Stöd till Brottsoffer Första enkätinsamlingen februari :a årets svarsfrekvens på 83% 2:a årets svarsfrekvens 92% 3:e året %
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Allergiprevention med probiotika
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Undersökning arbetslöshet/90- dagarsgarantin - SSU Representativt urval år
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Smittspårarutbildning
Etableringen i Stockholms län augusti 2014 Statistik framtagen inför Regionalt samråd i etablering- och flyktingfrågor
:58 Hjälp oss att göra ST bättre1 Response Log.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Temagrupp Mark och vatten Stockholm Gruppen består av: Mats Blomberg, Södra Skogsägarna Per Olsson, Havs- och vattenmyndigheten Per Simonsson,
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
SKOP Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten -Institutionen för slaviska och baltiska språk, finska, nederländska och tyska, oktober.
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Slaviska, oktober 2015
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Polska, oktober 2015
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Ryska, oktober 2015
Bilder till Stockholms universitet - Humanistiska fakulteten - Tjeckiska, oktober 2015
Presentationens avskrift:

Tidiga insatser för att förebygga läs- och skrivsvårigheter Mats Myrberg, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet ”Ju förr dess bättre?” IFAU-konferens 25 oktober 2012

Uppläggning av presentationen Språk-, läs och skrivutveckling från 18 månader till 29 år (bild 3-7) Förebyggande insatser, intervention och ”treatment resisters” (bild 8-16) Samhällets insatser – en önskelista (bild 17) 3/7/12 3

Ordavkodningsförmågans utveckling från 8 till 29 år (--- = matchade kontroller) Källa Fouganthine,2012, Dyslexi genom livet Därmed kan man tydligare se vad som har ett samband med vad 3/7/12 11

Kvarstående problem vid 29 års ålder: Därmed kan man tydligare se vad som har ett samband med vad 3/7/12 11

Matteuseffekten redan vid två års ålder: (--- = Aktivt ordförråd P55-70, -·- = P0-25) Data från SPRINT-projektet, Cox Eriksson 2012)

Föräldrafeedback på barns (18 -24 mån) yttranden: *p < .05, **p < .01 (two-tailed) Feedback behaviour   P 0-25 P 55-70 Total M SD Imitations 57 11.4 7.7 198 39.6* 23.1 Commentaries 143 28.6 5.1 226 45.2** 9.6 Expansions 84 16.8 10.5 122 24.4 7.3 Affirmations 428 85.6 14.5 884 176.8** 42.5 Negative lexical responses 70 14.0 6.4 53 10.6 6.5 Prohibitions 43 8.6 10.0 20 4.0 3.8

Ordförråd och meningsbyggnad från 18 till 30 månaders ålder (Källa SPRINT-projektet, Eva Berglund 2012) Det finns ett starkt samband mellan storleken på det talade ordförrådet vid 18 månader och vid 24 månader Under detta åldersspann är ordförrådets storlek den drivande faktorn för meningsbyggnaden Ordförrådet har ett positivt samband med andra språkförmågor vid 30 månader: Uttal Språkanvändning Allmän språkutveckling 3/7/12 15

Olika aspekter av ”intervention” ”Remedial vs Classroom instruction” (Reading Recovery vs Bornholmsmodellen) Evidence based vs recommended practice (Hattie, McKinsey, Pressley, Langer) Cost Effectiveness (Sällan uppmärksammat i pedagogisk forskning) Hawthorne-effekten, (”Barn utvecklar antikroppar mot ny pedagogik) Samspelseffekter (Marulis &Neuman, (at risk, low SES endast 57% av interventionseffekten på ordförråd för at risk, middle/high SES) ”Treatment resisters” (Niemi) Systematisk uppföljning (Torgesen, Vellutino) (Niemi) 3/7/12 19

Problem med ordigenkänning vs problem med språkförståelse (Efter Tunmer & Gough, ”Simple View of Reading”) - Språkförståelse + Generella läs- och skrivproblem – ”Garden Variety” Dyslexi Hyperlexi God läs- och skrivutveckling - Ord- igen- känning +

RTI (”Response-To-Intervention”, Vellutino 1996, 2006) – från 9 % till 1,5% dyslexi på sex månader med bästa möjliga pedagogik Särskilj problem till följd av dålig pedagogik från problem till följd av konstitutionella faktorer Identifiera genom svar på intervention: OBS! Smågruppsintervention i K-klass (3-4 barn/grupp), en-till-en i åk 1. OBS! Kvarstående skillnader i utveckling av läsförståelse mellan grupperna efter åk1

Kvarstående problem: Effekterna sprids ej till läsförståelseutveckling efter åk1 1,5% av barnen svarar ej på ”bästa möjliga pedagogik” Vad kan vi göra för att möta a) läsförståelseproblemen från åk 2 b) problem med ”treatment resisters” från förskoleklass

NAEP 1971 -2008 – bättre läsförståelse för 9-åringar, inga tydliga förbättringar för 13- och 17-åringar

Hur ser det ut i Sverige? Ingen motsvarighet till NAEP, men: PIRLS/IEA RL visar nedåtgående trend, men fortfarande topp 10 PISA accelererande nedgång 2000 – 2009 Mindre läs- och skrivpedagogik efter åk3 än i andra länder (PIRLS 2001)

Var femte svarar dåligt på Bornholmsmodellen Var femte svarar dåligt på Bornholmsmodellen! ”Treatment resisters”: (Task avoidance, Number Skills and Parental Learning Difficulties as predictors of Poor response to instruction, Niemi et al. JLD, 2011) Två starka prediktorer av ”treatment resistance”: Snabb benämning  lexikal åtkomst, processhastighet ? Skicklighet med talföljder  arbetsminne? (2) Föräldrarnas inlärningssvårigheter samvarierar med andra prediktorer, i synnerhet med motivation  hemmets läsvanor och -kultur? (3) ”Treatment resisters” drabbas av generella snarare än specifika inlärningssvårigheter

Samverkan hem – skola särskilt viktigt i övergången mellan förskola och skola (Transition to formal schooling: Do transition practices matter for academic performance? Ahtola et al, Early Childhood Research Quarterly, 2011)

Föräldrakraft med kontinuerligt samhällsstöd ger effekt även i svåra fall – exemplet autism (Sallows & Graupner, ”Intensiv Behavioral Treatment for Children with Autism: Four year Outcome and Predictors, Am. J of Mental Retardation, 2005) Autism är en svårpåverkad form av utvecklingsstörning (”developmental disorder”) som identifieras tidigt och för det mesta leder till allvarlig nedsättning av sociala, intellektuella och språkliga färdigheter Exempel på teoribas – Lovaas, 1987, ”Behavioral Treatment and Normal Educational and Intellectual Functioning in young Autistic Children” med flera studier – barn i allmänhet lär sig av vardagserfarenheter under dygnets alla vakna timmar – autistiska barn gör inte det. Systematisk föräldraimplenterad beteendemodifikation 25-40 timmar per vecka med coachning under fyra år leder till förbättrad utveckling (placering i vanlig klass) för 50% av barnen i experimentgruppen jämfört med 2% i kontrollgruppen i Lovaas studie.

”Trestegsmodellen” för god läsutveckling – en forskningsbaserad önskelista Steg 1: ”Talspråksplattformen” (0-7 år) med uppföljningsfokus på ordförråd, språkligt samspel, fonologisk förmåga och arbetsminne Steg 2: ”Kodknäckarfasen” (5-9 år) med uppföljningsfokus på fonemisk medvetenhet, bokstavskunskap, grafem-fonemkunskap och ”sight word”-läsning Steg 3: ”Läsförståelsestrategier” (7 år och uppåt genom hela skolsystemet) med uppföljningsfokus på läsflyt, läsintresse, metakogntition och ”breddkompetens” MEN! Forskningsbasen för steg 1 och 2 är god, för steg 3 svagare