Parkerings-prissättning och Parkingshantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Geografi Henrik Carlsson.
Säker i butik Gratis utbildning på Internet
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Resmål och resvägar Önskan och behov.
Parkeringspolicy för Göteborgs Stad antagen av KF
Mobility on Demand Miljövänlig, kostnadseffektiv och imagestärkande mobilitet.
Konferens och evenemang
Demokrati.
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Bilpool Fördelar Bilpool är det smarta och ekonomiska sättet för privatpersoner att få tillgång till nya, bensinsnåla, säkra och bra försäkrade bilar som.
Praktisk arbetslivsorientering
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Kampanjer för ökad resemedvetenhet.
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
GRUNDPRINCIPER FÖR TRANSPORTER OCH ENERGI
INTELLIGENTA TRANSPORTSYSTEM (ITS) COMPETENCE - SEMINARIUM OM INTELLIGENTA TRANSPORT- SYSTEM.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Innovativa pengar Det är inte alltid så lätt att lyfta blicken. Men jag har anat mig till att en av de lite större bistånds- och utvecklingsdiskussionerna.
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Parkeringspolicy Helsingborgs Stad.
En övning i att analysera ett tal
En ny stad med en gammal stads livliga gator och torg.
Kollektivtrafikbarometern 2013
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Turismens historia kapitel 2.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Information till egna företagare våren Viktigt att känna till när du startar företag – För att få sjukpenning måste du ha en sjukpenninggrundande.
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Startade 1997 med ideellt valda miljökommittéer 2005 – Alla klubbar I Hallandsdistriktet har tilldelats SGF:s miljödiplom Arbetet har bestått i framtagande.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
TIMBRO 20 september 2011 TIMBRO Timbro Economic Freedom of the World Index – Sverige.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Val av transport till resmålet.
Kampanj – „fit on the way“ FIT ON THE WAY – DEN HÄLSOSAMMA HÅLLPLATSEN „BLI FRISK PÅ VÄGEN“ God design och ökad tillgänglighet.
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & TRAVEL AWARENESS (RESEMEDVETENHET) INTRODUKTION.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Funktionsnedsättning innebär dubbel utsatthet i det offentliga rummet – och begränsar därmed tillgängligheten Några exempel: En utvecklingsstörd kvinna.
”Ett ledningssystem är ett verktyg för företaget att nå framgång”
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Privatisering eller offentligt ägande? Privatisering tar sin utgångspunkt i New Public Management (NPM), och är (var) en reaktion på svårigheten att finansiera.
Vad skiljer partierna åt?
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Landsbygdskommittén.
Geografi / samhällskunskap
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Förbättra klubbkvalitet
Presentationens avskrift:

Parkerings-prissättning och Parkingshantering

Parking policy Problem – negativa effekter Typisk policyutveckling Policykonflikter Vad kontrollerar kommunen? Reglering av gatuparkering “Off-street parking” Ekonomiska effekter av parkering “Park and ride” Hur vinna acceptans för en parkeringspolicy Några slutsatser

Seminariets struktur Vid slutet av lektionen bör ni ha en förståelse för: Några definitioner Parkering – positiva och negativa effekter Typisk policyutveckling och - konflikter Vad kontrollerar kommunerna? Reglering av gatuparkering “Off-street parking” – typer, kostnader, kontroll, användning Effekter av parkering på ekonomin “Park and ride” (Parkera + kollektivtrafik) Hur vinna acceptand för sin parkeringspolicy

Private non-residential (PNR) Privat (ej boende) Några definitioner Gatuparkering “On-street” Private non-residential (PNR) Privat (ej boende) Biljettautomat Allmän parkering på avgränsad yta Allmän parkering

Positiva effekter av smart parkeringshantering Har effekter på transportval Kan stödja lokala ekonomiska utvecklingen Stor inkomstbringare Förbättrar trafiksäkerheten Påverkar bilägandet

Negativa effekter av parkering Effekter av gatuparkering (och letande efter) på: trängsel, trafiksäkerhet miljö Blockerar bussfiler och - hållplatser; gångbanor och korsningar “Off-street”: Byggnationskostnader och nyttjad yta Mark - €3k/plats Byggnad – €15-20k/plats Under mark - €25k/plats och uppåt Inducerar biltrafik i rusningstid

Uppgift Vilka är de huvudsakliga problem som är relaterade till parkering i er stad? Diskutera detta 10 minuter tillsammans med din granne. Sedan diskuterar vi detta gemensamt, för att hitta gemensamma nämnare – och skillnader.

Policykonflikter Ekonomisk vitalitet Efterfråge-/trängsel- ? hantering Säkerhet/ tillgänglighet Inkomstbringare

Typisk utveckling av parkeringspolicy Från COST 342 (särskilt relevant för gatuparkering) Steg 1 – inga problem, Steg 2 – efterfrågan > tillgången, reglering införs Steg 3 - efterfrågan stiger ytterligare – tidsbegränsning införs för att favorisera korttidsparkerare - folk som ska handla eller besöka Steg 4 – pendlare motas ut – konflikter med boende – boendeparkering införs Steg 5 – allt större diffrentiering av parkeringsavgifter Steg 6 – “park and ride” (infartsparkering + kollektivtrafik). Steg 7 – införandet av parkering i mobility management

Vad kan kommunerna påverka? De kontrollerar: Reglering av gatuparkering (I några länder) övervakning av gatuparkering Parkeringsstandard för nyexploateringar Publik “off-street”-parkering som ägs eller kontrolleras Parkering för egen personal MEN de kontrollerar inte: Befintlig PNR (Privat ej boende) och boendes parkering Publika “off-street”-parkeringar som de inte äger och/eller driver (I de flesta länder) övervakning av gatuparkering – inklusive bötesgivande och bötesinhämtning

Alltså… policies för att hantera efterfrågan

Reglering/kontroll av gatuparkering Kommuner i Europa har möjligheter Kan ta tid att implementera Rådgivning Enforcement powers Skillnader runtom i Europa Trend (?) från polis till lokal myndighet (kommun) Parkering lågprioriterat för polis och rättsväsende T.ex. Storbrittannien “avkriminaliserat” parkingssystemet

Några länders avgifter för gatuparkering Avgift per timma (€) (2002) Wien 0.87 Bryssel 0.50 Paris 1.00 – 3.00 Lyon 1.50 – 5.00 Bremen 0.60 – 1.50 Köln 1.00 – 2.00 Stuttgart 0.20 – 2.00 Munchen 2.00 – 2.50 Dublin 1.00 – 1.90 Amsterdam 1.60 - 2.50 Maastricht 1.40 Lissabon 0.50 Madrid 0.60 – 1.20 Barcelona 0.90 – 1.20 Edinburgh 1.20 – 3.00 Centrala London 7.00

Off-street parking Publik off-street vs privat off-street (ej boende) Större industri – vem kontrollerar den? Priser – skall vara < on-street? Högre timavgift för längre parkeringstid Vem bygger “off-street” publik parkering? Vem betalar för den? Hur mycket kostar den? Off-street-parkering för boende? T.ex. Lyon

Parkering och ekonomisk vitalitet Leder mer parkering till bättre ekonomi? Leder mindre parkering till sämre ekonomi? Vad betyder parkering för: Var shoppare väljer att handla? Var företag väljer att lokalisera sig? Är vissa handlare mer beroende av parkering än andra?

Park and ride 1 Varför bygga “park and ride” (P + kollektivtrafik)? 1970-1990 220% ökning av P+R ställen och 337% ökning av P+R platser i “Europa” (COST 342) Framgångsrika P+R behöver: Frekvent snabb (billig) kollektivtrafik till centrum Brist på parkering i centrum Lättillgängliga platser Högkvalitativa och säkra faciliteter % av efterfrågan kommer att komma från resor som tidigare gjordes med enbart kollektivtrafik Icke-officiella P+R?

Effekter av P+R på trafiken (COST 342) Park and ride 2 Effekter av P+R på trafiken (COST 342) Wien – P+R tar 12% av trafiken till centrum Chester – 20% Madrid – 20,000 användare per dag; Barcelona, 12,000; Hanover, 10,000. Strasbourg – P+R nyckelelement för spårvagnens succé. 43% av motoriserade resor sker nu med kollektivtrafik. Oxford, UK – 3-9% reduktion av resor till centrum.

Parkeringsstandarder för nyexploateringar = antalet parkeringar som nya byggnader förses med Tillgodose behovet eller kontrollera behovet? Relatera parkeringförsörjning till tillgång till kollektivtrafik Tillgodose behovet från vissa användare, t.ex. Funktionshindrade, föräldrar, cyklister Bör det finnas centrala vägledning för parkering? Exploatörers reaktion på reglerad parkeringstillgång

PPG13 Parkingsstandarder (UK) Det finns max-standarder Matvarubutik: 1 plats per 14m2 Övriga butiker: 1 plats per 20m2 Bio och konferens: 1 plats per 5 säten B1 inklusive kontor: 1 plats per 30m2 = 1 space per 2-3 anställda Högre utbildning - 1 plats per 2 anställda + 1 plats per 15 studenter Idrottsarenor: 1 plats per 15 säten Boende (PPG3) max 1.5 platser/hus

Parkeringsstandarder på annat håll Europa går mot max-standarder…

Parkering och mobility management Mobility management – användandet av “mjuka” åtgärder för att få mer ut av ett transportsystem Parkering – påverkar mobilitet Mobility management ska inkludera: Parkerings-/”park and ride”-information Parking management vid stora arbetsplatser och vid evenemang Länk mellan parkeringsavgifter och pris på kollektivtrafik

Implementering av “arbetsplats-parking management” När parkeringsavgifter eller –ransonering implementeras som en del av “plats-baserad” mobility management, behöver följande beaktas: Behov av klara mål och erkännande av problem Process för att införa avgifter Avgiftsnivåer, undantag från dem Kontroll Anställningsavtal Administration Användande av avgifter Overspill

Att erhålla acceptans för en parkeringspolicy Kommunicera ändringar och orsaker till dem Allmänheten känner till och förstår åtgärderna. Upplevd nytta Avgifter och andra regleringar relaterat till problemets storlek. Alternativ transport av god standard existerar. Inkomster används rättvist och öppet Parkingsregleringen upprätthålls konsekvent och rättvist Ej överdrivna böter och relaterade till överträdelsens allvarlighet

Slutsatser Parkering – nyckelfaktor för val av färdsätt Parkering – en nyckelkarakteristika i en transportpolicy Parkeringsutbud – skall kontrolleras och relateras till tillgång till andra transportsätt? Länk mellan parkering och ekonomisk vitalitet – komplex och oklar PNR (privat, ej boendes parkering) kan tacklas med politisk vilja Kontrollerade zoner kan ge lokala fördelar Park and ride kräver omsorgsfull utvärdering

Läs sammanfattningen av slutsatserna från COST 342. Uppgift Läs sammanfattningen av slutsatserna från COST 342. Tänk – redo att diskutera: Är dessa slutsatser relevanta för din egen stad? Fattas någon slutsats? Hur skulle du göra för att implementera rekommendationerna? Vilka barriärer skulle du konfronteras med vid införandet av rekommendationerna?

Uppgift Arbeta individuellt Du är ansvarig för en parkeringspolicy i din stad eller kommun. Utveckla grunddragen i en parkeringsstrategi för din stad. Du har 45 minuter på dig. Beakta följande: Vilka är de mest problematiska frågorna? Vilka policies väljer du att införa och varför? Vilka kommer de största bariärerna att bli – och hur ska du övervinna dem? Finns några problem som du inte kommer att kunna hantera effektivt? Vilken ytterligare information behöver du för att kunna ta effektiva beslut?