Fortsatt luftvärdighet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Enkät kursslut chef ,5%
HANDLÄGGARDAG OM EKONOMISKT BISTÅND
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkomna till Höstkonferens Svenska Skyttesportförbundet Så här tänker vi dagen…. •Vad har hänt i processen så här långt? •Välkomna.
Introduktion av nya medarbetare
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Sofie Johansson och Emma Fredriksson VUGI/Olympen Träningscenter.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Ett Villabygges kontroller
Sjöfarts- och Hamnskyddsmöte Kalmar Hamn Mars 2013
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
Fortsatt luftvärdighet i RF organisationer
18 mars kl 9:00-12:00 Hörsalen, Stadsbiblioteket Hållbarhetsutbildning.
Strategi för biologisk mångfald
Alternativ för utveckling av Stockholms Stadion Stockholm 25 mars 2009.
Patientsäkerhetskulturenkät
CENTRALLASARETTET VÄSTERÅS – OPERATIONSVERKSAMHETEN PRESENTATION AV TIDIG FÖRSTUDIE GÄLLANDE OPERATIONSVERKSAMHETENS FYSISKA MILJÖ Infoga bild – workshop.
Hur mår Malmö? Presentation av Välfärdsredovisningen 2009 Välfärdsredovisning 2009.
Handlingsplaner för samverkan kring personer med psykisk ohälsa
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Sammanställning av Göteborgsregionens resultat i Öppna jämförelser -Vård och omsorg om äldre 2012.
Transportstyrelsens inspektörsprogram
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
NPF-Huset.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Standarder Standarder styr utvecklingen av produkter och tjänster i samhället Näst efter våra lagar och förordningar är det standarder som reglerar vår.
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Petz Ekonomiska svårigheter → nytänkande Ekonomiska frågetecken Information Delaktighet Praktiska exempel.
Chefkandidatprogram för chef över chef
Regionförbundet Östsam
Förtroendemannaträff IT Avtal Agenda 10 – 12 Allmänt Underlag och förankring Nyheter Frågor och diskussion Lite mat.
Resultat Vi har tillskapat en gemensam plattform, ett strategiskt forum för att gemensamt hantera övergripande ledningsfrågor. En länk mellan micro- och.
Hygienkörkortet Petra Hasselqvist Avdelningen för Vård och Omsorg Sveriges Kommuner och Landsting.
4/00 Bakgrund – förutsättningar Hälso- och sjukvårdens utvecklings- strategi – närsjukvården ska utvecklas Arbetet har kommit olika långt i Västra Götaland.
Hanteringsordning. och. samverkansstruktur. för
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Planeringsdagar 24 – 25 februari 2014
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Moment 2 Mall för presentation av idé
Kärnbränsleprojektet Presentation för Kärnavfallsrådet tisdagen den 3 mars 2009 Claes Thegerström Svensk Kärnbränslehantering AB.
Vårdsamverkan barn och unga
Landshövdingen samtalar Energiomställning och markanvändning 26 mars 2010.
Att vara ledare - Vad gör vi bättre tillsammans
Vem ska bli chef efter dig? Johan Zelano. 2 Projektplan 3 Artiklar i ML och LT jan/feb Brev till chefer mars Inbjudan till symposium maj Symposium på.
Alternativ A1: 3 sektioner Höjd = 1,1 m Kryssad framför glas.
EASA:s regelutvecklingsprocess Konsultationsmöte 9 juni 2016 Magnus Molitor, internationell samordnare, Sjö- och luftfartsavdelningen, TS.
INBJUDAN FÖRENINGS KONSULENT MÖTE TORSDAG 4/12
Kortversion.
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Informationsmöte inför upphandling av LMS och e-utbildningsproducenter
Transportstyrelsen 9 februari 2016
Göteborgs Universitet Inför Digitala Salstentamina
Så här går det till FASER I GODKÄNNANDEPROCESSEN
Självbetjäningsterminal i primärvården
Var med och utveckla Umeå universitet
Dialogmöte 23 oktober 2018 Hemtjänst.
Kort presentation av: Chefkandidatprogram för chef över chef
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Ledarna inom Processindustrin
VÄLKOMMEN! Upplägg idag
LiU 2020 Presentation på informationsmöten den 26 februari
Hälsovalsråd
SIFs Valberedning Göran Fernsund November 2018 SIFs Valberedning 2018
Presentationens avskrift:

Fortsatt luftvärdighet Part-M/Del-M Gällande regler för Fortsatt Luftvärdighet KSAK Göteborg - Aeroseum 22 Mars 2009 Johan Brunnberg, Flygteknisk Inspektör, Process koordinator Part-M Sektionen för luftvärdighetsorganisationer Lars Haglund, Chef för Sektionen för luftvärdighetsorganisationer

Fortsatt luftvärdighet Viktiga förutsättningar för denna presentation. Kortfattad presentation Berör endast EASA godkända luftfartyg Berör Privata Luftfartyg <5700kg och enmotoriga helikoptrar Ej kommersiell verksamhet

Fortsatt luftvärdighet Agenda Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? - Varför EASA regler - Ansvaret för luftvärdigheten - Fortsatt Luftvärdighet - CAMO – Luftvärdighetsorganisation - Kapitel F alt Del-145 Underhållsorganisation - Luftvärdighetsbevis – LVB - Granskningsbevis – ARC Olika alternativ, hur man löser den fortsatta luftvärdigheten

Fortsatt luftvärdighet Varför Del-M? EU’s grundprinciper: säkerhet och gemensam marknad (fri rörlighet av varor, tjänster och personer) Enhetliga regler inom EU Lättare att importera/exportera luftfartyg inom EU (överföra) Underhåll, Luftvärdighetsövervakning och Luftvärdighetsgranskning kan göras av organisation i annat EU (EASA) land

Fortsatt luftvärdighet När började Del-M gälla? 28 oktober 2008 trädde Del-M i kraft även för luftfartyg som inte används i kommersiella lufttransporter. Följande skall vara på plats senast 28 september 2009: Underhållsprogram införs successivt (klart före 1:a ARC) Alla ARC:ar som utfärdas efter 28 februari 2009 ska vara enligt Del-M

Fortsatt luftvärdighet Del-M = Fortsatt Luftvärdighet Del-M Kapitel B: Ansvarighet (för den fortsatta luftvärdigheten) Del-M Kapitel F: Underhållsorganisation Del-M Kapitel G: Organisation ansvarig för den fortsatta luftvärdigheten (CAMO - Continuing Airworthiness Management Organisation ) Del-M Kapitel I: Granskningsbevis för fortsatt Luftvärdighet. (ARC - Airworthiness Review Certificate) (En tilläggs uppgift till CAMO) ARC Form 15b

Fortsatt luftvärdighet Kapitel B Ansvarighet M.A.201 Ägaren har ansvar för luftfartygets fortsatta luftvärdighet. Ingen flygning är tillåten såvida inte Luftfartyget har genomgått underhåll och är luftvärdigt och Drifts- och nödutrustning installerats korrekt och är driftsduglig eller tydligt märkt som driftsoduglig och Luftvärdighetsbeviset är giltigt och Underhållet utfört efter godkänt program enligt M.A. 302.

Fortsatt luftvärdighet Möjliga val för privata flyg <5700kg Kapitel B Ansvarighet M.A.201 ”e) För att fullgöra åliggandena enligt led a kan ägaren till ett luftfartyg träffa avtal om de uppgifter som hör samman med fortsatt luftvärdighet med en organisation som svarar för fortsatt luftvärdighet som godkänts i enlighet med avsnitt A kapitel G i denna bilaga (Del-M). I sådana fall övertar organisationen som svarar för fortsatt luftvärdighet ansvaret för att dessa uppgifter fullgörs korrekt. ii) En ägare som beslutar att själv ansvara för ett luftfartygs fortsatta luftvärdighet, utan ett sådant avtal som avses i tillägg I, kan dock upprätta ett begränsat avtal med en organisation som svarar för fortsatt luftvärdighet som godkänts i enlighet med avsnitt A kapitel G i denna bilaga (Del-M) för utveckling av underhållsprogram och godkännande av detta i enlighet med punkt M.A.302. I ett sådant fall övergår ansvaret för utveckling och godkännande av underhållsprogrammet enligt det begränsade avtalet till den avtalsslutande organisation som svarar för fortsatt luftvärdighet.” Möjliga val för privata flyg <5700kg

Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Luftvärdighetsorganisation - CAMO Uppgifter Utveckla och övervaka underhållsprogrammet Ansvara för att underhållet utförs enligt underhållsprogrammet Hantera godkännande av modifieringar och reparationer Att fel åtgärdas av godkänd underhållsinstans Samordna planerat underhåll, tillämpa AD/LVD, se till att delar med begränsad livslängd byts, säkra att komponenter underhålls Hantera dokumentation/journaler Att massa- och balansrapport återspeglar luftfartygets aktuella status

Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Luftvärdighetsorganisation - CAMO Krav på organisation Handbok (CAME) Lokaler Personal (Granskningspersonal) Ta hand om arbetsuppgifterna för den fortsatta luftvärdigheten (Rutiner) Manualer (från tillverkare osv) (Granskningsrutiner om ARC skall göras) (Kvalitetssystem) Dokumentationskrav

OBS En person, kan ha ett CAMO tillstånd Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Luftvärdighetsorganisation - CAMO OBS En person, kan ha ett CAMO tillstånd Godkänd organisations rättigheter Ansvara för luftvärdigheten Framställa underhållsprogram till privata luftfartyg Utföra uppgifter åt annan CAMO Kan dessutom vara godkänd för att: Utfärda granskningsbevis (ARC) Utföra granskningar och lämna en rekommendation

Underhållsorganisation Del-M Kapitel F / Del-145 Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Underhållsorganisation Del-M Kapitel F / Del-145 Uppgifter Utföra underhåll på luftfartyg och/eller komponenter Utföra arbetsorder från CAMO Utföra arbetsorder från privata ägare

Underhållsorganisation Del-M Kapitel F / Del-145 Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Underhållsorganisation Del-M Kapitel F / Del-145 Krav på organisation Handbok (MOM/MOE) Certifierande personal Personal Lokal Manualer Utrustning, verktyg, material Godkännande av komponenter (Produktionsplanering) Dokumentationskrav (Kvalitetssystem) Rutiner

OBS En person, kan ha ett F alt 145 tillstånd Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Underhållsorganisation Del-M Kapitel F / Del-145 Godkänd organisations rättigheter Underhålla luftfartyg och/eller komponenter för vilka den är godkänd på de platser, som finns angivna i handboken. Underhålla luftfartyg och/eller komponenter för vilka den är godkänd på varje annan plats förutsatt att sådant underhåll enbart är nödvändigt för att åtgärda uppkomna fel. Ombesörja att specialiserade tjänster utförs under underhållsorganisationens kontroll av en annan organisation Utfärda underhållsintyg (CRS) efter avslutat underhåll. OBS En person, kan ha ett F alt 145 tillstånd

OBS En person kan ha både CAMO och ”F-tillstånd” Vad är Fortsatt Luftvärdighet (Del-M)? Fortsatt luftvärdighet = OBS En person kan ha både CAMO och ”F-tillstånd” CAMO Luftvärdighetsorganisation Underhållsorganisation CRS Kontrollerad miljö Data Arbetsorder F/145 eller Ej kontrollerad miljö Underhålls-program Ägare som ansvarar för luftvärdigheten Pilot-Ägare <2730 Del-66 Ej komplexa jobb F/145 Namngiven och godkänd av CAMO

Fortsatt luftvärdighet LVB vs ARC (granskningsbevis) UR-B och ettåriga LVB (Luftvärdighetsbevis) finns ej längre LVB har numera obegränsad giltighetstid ARC har införts. Giltighetstid 1år (Airworthiness Review Certificate = Granskningsbevis) LVB och ARC måste finnas tillsammans ARC utfärdas och förlängs av CAMO (ARC kan utfärdas av TS)

Fortsatt luftvärdighet Alternativ Alternativ för: Privata luftfartyg <5700 kg och för luftfartyg i icke ”kommersiella verksamhet”. Det ger minst 3 alternativ

Fortsatt luftvärdighet Kräver ny granskning och ARC varje år Alternativ 1 Kräver ny granskning och ARC varje år Ingen kontrakterad CAMO. Ägaren är ansvarig för luftvärdigheten Godkänt underhållsprogram Ingen kontrakterad Underhållsorganisation Ibland ”fristående” Del-66 personal. Ej komplexa arbeten. Ibland Kapitel F eller Del-145 underhållsorganisation Begränsat Pilot-ägar-underhåll <2730 Ej kontrollerad miljö

Fortsatt luftvärdighet Kräver ny granskning och ARC varje år Alternativ 2 Kräver ny granskning och ARC varje år Kontrakterad CAMO Ingen kontrakterad Underhållsorganisation Ibland fristående Del-66 personal. Ej komplexa arbeten. Ibland Kapitel F eller Del-145 underhållsorganisation Begränsat Pilot-ägar-underhåll <2730 Ej kontrollerad miljö

Granskning och ARC vart 3:e år. Förlängningsbar 2 gånger Fortsatt luftvärdighet Alternativ 3 Granskning och ARC vart 3:e år. Förlängningsbar 2 gånger Kontrakterad CAMO + Kontrakterad Kapitel F eller Part-145 underhållsorganisation = Kontrollerad miljö

Fortsatt luftvärdighet ARC ”Transitperiod” Det är bråttom! 28 Feb 2009 28 Sep 2009 Giltiga ARC utfärdade enligt Del-M ARC måste utfärdas enligt Del-M från och med 28 Feb 2009 ”transit” ARC utfärdas Giltiga ”transit”ARC OBS: Detta beskriver: - Privatflyg <5700 - FTO, Bruksflyg (ARC - Kommersiell trafik följer Del-M sedan 28 sep 2008)

Fortsatt luftvärdighet Var hittar man information www.transportstyrelsen.se ”Tillverkning och underhåll” / ”Nya regler för fortsatt luftvärdighet” - material från infomöten - mallar - manualexempel - checklistor - m.m Kontaktperson: Johan Brunnberg

Frågor? Tack för oss!