Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En liten föreläsning om… Kroppens Alarmsystem
Advertisements

- en positiv och realistisk självbild
Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Det kognitiva perspektivet
När mentaliserings-förmågan brister
BILD
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Musik & kommunikation 50p.
Muntligt Jag kan….
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Kommunikation.
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Samma fast olika eller olika fast samma?
Samma fast olika eller olika fast samma?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
Copingstrategier Strategier vi tillämpar för att bemästra de påfrestningar som drabbar oss.
Lovisa Zaunders, Tensta gymnasium, Spånga –
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Hantera en kronisk sjukdom
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
Nyårsafton Ett fotoreportage av Daniel Fasth
socionom och journalist kommunikatör
Kognitiva Scheman ”.
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kunskap 2 Egna upplevelser
Det sägs att ovan molnen
Institutionen för hälsovetenskap Avdelningen för hälsa och rehabilitering Ett liv i balans Anna-Karin Lindqvist Leg. fysioterapeut, doktorand.
VISION - PASSION - ACTION
Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Samtalsbehandling i primärvården
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Psykologins historiska framväxt
Verktyg via Studenthälsan Gun Austrin, leg psykoterapeut, socionom
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Att argumentera.
Diskussionstillfälle 4
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Konsultativt förhållningssätt
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Välmående ledarteam Tomas Ekeberg & Cecilia Blanckert
Textilarbete Alice Höök.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Tankar och funderingar sedan sist? Hoppas ni hittat några NAT´s.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Psykologi Introduktion.
Självkänsla.
Psykologins historiska framväxt
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Ämnet som triggar allergin kallas för allergener.
Kognitiva, psykologiska och sociala aspekter av stress
Vet du egentligen vad dina föräldrar vill?
Varför gör du inte det du vill göra? Tror du att det är fel på dig?
Mikroundervisning akuten Kungälv
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson

STRESSHANTERING OCH RAK KOMMUNIKATION Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson

Vad händer med våra resonemang? SLUTSATS Vad händer med våra resonemang?

PSYKOEDUKATION Biologiskt informationssystem Känslor ger information… AFFEKTTEORI Biologiskt informationssystem Känslor ger information… … men inte alltid rätt.

PSYKOEDUKATION FYSIONOMISKT Symptom på stress / ilska / ångest?

PSYKOEDUKATION Schema Grundantagande Villkorsantaganden KOGNITIV PSYKOLOGI Schema Grundantagande Villkorsantaganden Kompenserande strategier

PSYKOEDUKATION Vi tolkar omvärlden genom kognitiva filter KOGNITIV PSYKOLOGI Vi tolkar omvärlden genom kognitiva filter Baseras på erfarenheter av omvärlden och oss själva

PSYKOEDUKATION Vi tolkar omvärlden genom kognitiva filter KOGNITIV PSYKOLOGI Vi tolkar omvärlden genom kognitiva filter Baseras på erfarenheter av omvärlden och oss själva Våra scheman aktiveras i olika situationer

STRESS OCH KOGNITIONER KOGNITIV PSYKOLOGI Ex. spindelfobi Oro/rädsla

”HOT AND COLD THINKING” ATT TÄNKA OCH AGERA UPPRÖRD KONTRA LUGN

RAK KOMMUNIKATION ’Kommunikation är inte bara vad jag säger - det är hur någon uppfattar det’

RAK KOMMUNIKATION ’Kommunikation är inte bara vad jag säger - det är hur någon uppfattar det’ HUR REAGERAR JAG?

RAK KOMMUNIKATION Trigger Stress ”Hot thinking” Respons Trigger Stress KONFLIKTMODELL ”KONFLIKTKRYSSET” Trigger Stress ”Hot thinking” Respons Trigger Stress ”Hot thinking” Respons

RAK KOMMUNIKATION SVART / VITT KATASTROFIERING TANKEFÄLLOR SVART / VITT KATASTROFIERING DISKVALIFICERING AV DET POSITIVA GENERALISERING TANKELÄSNING

RAK KOMMUNIKATION SVART / VITT KATASTROFIERING TANKEFÄLLOR: HUR KAN VI TÄNKA ANNORLUNDA? SVART / VITT Hur skulle det annars kunna vara? KATASTROFIERING Vad är det värsta som kan hända? Vad är jag egentligen rädd för ska hända? DISKVALIFICERING AV DET POSITIVA Vad har personen de facto sagt? Vad är MIN tolkning av det? GENERALISERING Vad har jag egentligen för bevis att det är såhär? TANKELÄSNING Hur ska personen veta om jag faktiskt inte säger det?

RAK KOMMUNIKATION TEKNIKER STOPP OCH TÄNK VAD HUR VARFÖR

RAK KOMMUNIKATION STOPP OCH TÄNK VAD blir jag upprörd över? TEKNIKER STOPP OCH TÄNK VAD blir jag upprörd över? HUR reagerar jag? VARFÖR reagerar jag såhär?

RAK KOMMUNIKATION TEKNIKER KÄNSLOREGLAGE

RAK KOMMUNIKATION Hur kan vi reglera våra känslor? TEKNIKER Hur kan vi reglera våra känslor? Sänka generell stressnivå Identifiera ”faran” Andningstekniker Muskelavslappning

RAK KOMMUNIKATION ’Kommunikation är inte bara vad jag säger - det är hur någon uppfattar det’ HUR GÖR JAG?

RAK KOMMUNIKATION TEKNIKER STOPP OCH TÄNK VAD HUR VARFÖR

RAK KOMMUNIKATION STOPP OCH TÄNK VAD vill jag ha sagt? TEKNIKER STOPP OCH TÄNK VAD vill jag ha sagt? HUR vill jag säga det? VARFÖR vill jag säga det?

SLUTLIGEN SLUTSATSEN

PROGRESSIV MUSKELAVSLAPPNING

www.tasvia.se www.facebook.com/tasviautbildning Daniel Ståhl & Tomas Gustavsson