Fiskodling - prövning och tillsyn enligt miljöbalken

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Nya miljöprövningsdelegationer
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Vattenbrukets miljöeffekter och hur man kan bedriva uppföljning
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
Prövning av, och tillsyn över, vattenbruk på Åland
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Vatten Östersund -Info om va-verksamheten -Info om gällande lagstiftning och regelverk -Info om analys av processen (genomlysning) -Info om pågående.
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Kulturmiljöfrågor i PBL
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Vattenbruk i Västerbottens län ”Kassodling i kraftverksmagasin”
Prövning av vindkraft Peter Ardö, Länsstyrelsen i Halland
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Gränsöverskridande transporter av avfall
De nya Fiskemyndigheterna i Sverige
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
Tillsynsvägledning enligt Miljöbalken
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Prioriteringsverktyg för tillsyn och prövning enl miljöbalken
Landstingets miljöarbete
Strandskydd och miljöpolitik
Avfall på villovägar Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Förskolans förutsättningar och aktuell lagstiftning.
Tekniska verken i Linköping
Jordbrukspolitikens stöd till anläggning och restaurering av våtmarker
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Ulrika Nilsson Vindkraft i Gävleborgs län Hur ser det ut i länet idag? Vilka regler gäller?
Nedlagda kommunala deponier
Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster (LAV). Länsstyrelsens uppgift Länsstyrelsen utövar tillsyn över att kommunerna fullgör sina skyldigheter enligt.
Förskolans förutsättningar och aktuell lagstiftning.
Tillsyn efterbehandling en introduktion till tillsyn över efterbehandling av förorenade områden.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Vattenförsörjningsplaner
Hur långt åker man på en koskit?
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Egenkontroll enligt Miljöbalken
Miljösamverkan Skåne Verksamhetsplan
18 september 2013 Ingela Valeur, Miljöprövningsenheten Konsultdag Skåne Blekinge.
Risker med förorenade områden i länet
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt Miljöenheten 30 st medarbetare Enhetschef och tre verksamhetsledare Tillståndsgivning Tillsyn Tillsynsvägledning.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Länsstyrelsensinformation vid Länsträffen i Skinnskatteberg Länsstyrelsens information vid Länsträffen i Skinnskatteberg  Personalförändringar på Miljöenheten.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Jan Darpö, UU Miljöbalken 1 kap. Tillämpningsområde Alla verksamheter och åtgärder Skydda människan och miljön Hushållning Inte bagateller.
FFAB Underlag för samråd juni Syfte med samrådet Inhämta alla berördas synpunkter på vilka miljökonsekvenser som bör beskrivas inför ansökan.
Att tänka på vid uppstart av vattenbruksföretag (RAS-odling)
Mål i Södertälje Miljökontorets mål för människors hälsa.
Avloppsinventeringen Inventering av enskilda avlopp Under åren har 3746 fastigheter inventerats Av dessa hade 2762 enskilda avlopp.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Vad är tillräcklig tillsyn?
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Hantering av brännbart avfall
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
EGENKONTROLL ENLIGT MILJÖBALKEN ENLIGT ABP-FÖRORDNINGEN
Övervakningskommittén
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Miljöbalken SFS 1998:808.
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Ekologiskt hållbar utveckling av vattenbruket
Presentationens avskrift:

Fiskodling - prövning och tillsyn enligt miljöbalken HaV 2012-05-02 robert.erixon@lansstyrelsen.se Hej! Jättekul att få möjlighet att prata om tillsyn och prövning av fiskodlingar enligt miljöbalken.

Kommunikations- sekretariat Sam- hälls- utveck- ling Organisation 2012 Landshövding Stab Internrevisor Länsråd Administrativ Ekonomi Ledningskansli Kommunikations- sekretariat Lands- bygd Livs- miljö Miljö Miljö- analys Natur- vård Regional tillväxt Sam- hälls- utveck- ling Landshövding vakant tjänst, tf birgitta Heijer sedan Stockholm fått Chris Heister. Olika enheter och jag jobbar på miljöenheten.

Arbetsgrupper inom miljöenheten Prövning av miljöfarlig verksamhet ca 100 ärenden/år Tillsyn av miljöfarlig verksamhet ca 300 ärenden/år Täktverksamhet Naturvård- Vindkraft, vattenverksamhet, markanvändning, artskydd m.m. Förorenade områden (EBH) Inom miljöenheten jobbar vi med prövning, tillsyn, täkter, naturvård och förorenade områden.

Anmälningsplikt för fiskodling Gäller för fiskodling eller övervintring av fisk där mer än 1,5 ton foder förbrukas per kalenderår. Kommunens miljö- och hälsoskyddsnämnd el. motsvarande beslutar. Fiskodlingar klassas som miljöfarliga verksamheter enligt miljöbalken. Det finns då en nivå för anmälningsplikt till kommunens miljönämnd och en nivå för när tillstånd av Länsstyrelsens krävs.

Tillstånd för fiskodling Tillstånd enligt 9 kap. Miljöbalken Gäller för fiskodling eller övervintring av fisk där mer än 40 ton foder förbrukas per kalenderår. Länsstyrelsens Miljöprövningsdelegation beslutar. Samråd med myndigheter och ev. allmänhet Ansökan med miljökonsekvensbeskrivning Färre antalet MPDer. Från 21 st till 12 st from den 1 juni. Vissa Länsstyrelser är sk överlämnande län.

Aktiva tillståndspliktiga fiskodlingar 47 träffar enligt Jordbruksverkets register över vattenbruk i Västerbotten. Fiskodlingar klassas som miljöfarliga verksamheter enligt miljöbalken. Västerbotten är landets näst största län och uppgår till ca 1/8- del av landets yta. Umeå-Hemavan ca 40 mil.

Aktiva tillståndspliktiga fiskodlingar i Västerbotten Storuman, Luspholmen, 500 ton fisk/år Ankarsund, 1300 ton foder/år Slussfors, 360 ton foder/år Malgomaj, 2400 ton foder/år (tidsbegränsat tom år 2018) Umgransele, 350 ton fisk/år Daikanvik, 300 ton fisk/år Gallejaur, 600 ton foder/år Flera kommande stora odlingar. 47 st träffar i Jordbruksverkets vattenbruksregister, > 5000 ton foder/år

Miljöaspekter vid prövning Lokalisering De allmänna hänsynsreglerna Vatten Buller Kemikalier Transporter Avfall Miljömål etc

Framtida prövning för ett hållbart vattenbruk Samla all lagstiftning i en och samma prövning? Djurskydd, livsmedel, miljö och smittskydd. Fördel med ett samlat tillstånd och en tillsynsmyndighet för verksamheten. Ska prövningen fortsatt göras av miljöprövningsdelegationen? Ja, remissförfarande till enheter/myndigheter som berörs.

Tillsyn enligt miljöbalken Kontroll och tillsyn av vattenbruk sker idag enligt olika bestämmelser och olika myndigheter eller olika handläggare inom myndigheter. Livsmedelslagen, djurskyddslagen, smittskyddslagen och miljöbalken är aktuella. Tillsyn på fiskodlingar prioriteras i ”konkurrens” med stora miljöfarliga verksamheter såsom exempelvis Rönnskärsverken, gruvverksamheter, reningsverk och deponier. I jämförelse med andra miljöfarliga verksamheter betalar fiskodlingar en hög tillsynsavgift i förhållande till miljöpåverkan och den faktiska tid för tillsyn som avsätts till branschen. Det finns i dagsläget ingen tydlig koppling mellan tillsynsintäkter och resurser för Länsstyrelsens arbete med tillståndpliktiga miljöfarliga verksamheter såsom det gör för tillsyn som delegerats till kommunala miljönämnder. Jag ska prata om tillsyn enligt miljöbalken men lämnar också funderationer om framtiden och vilka möjligheter det finns att samverka för en samlad framtida tillsyn och prövning.

Tillsynsmyndighetens roll enligt miljöbalken för en hållbar utveckling Tillsynsmyndighetens roll är framför allt att kontrollera om tillstånd som meddelats följs. Om tillstånden efterlevs bör det innebära att vi uppnår en tillståndsgiven miljö som bör vara detsamma som en god miljö.

Tillsyn, prioriteringsverktyg för ett hållbart vattenbruk Länsstyrelsen i Västerbotten tillämpar en modell för att bedöma miljöfarliga verksamheter utifrån anläggningens miljö- och hälsorisker. Prioriteringsgrunderna utgörs av faktisk miljöpåverkan, nationella och regionala miljömål, miljökvalitetsnormer samt hur verksamhetens egenkontroll fungerar. Modellen ligger till grund för Länsstyrelsens behovsutredning och tillsynsplan. Intervall för besök, besiktningar, handläggning av miljörapporter, hantering av ärenden rörande egenkontroll osv bestäms av anläggningens klassning. Miljömålen samt vattenförvaltningens miljökvalitetsnormer och framför allt vattenförekomster som inte uppnår eller riskerar att inte uppnå god status ligger till grund för prioritering och påverkar Länsstyrelsens strategi för tillsyn och tillsynsvägledning av fiskodlingar. Mer resurser läggs på aktiviteter som bedöms göra stor miljönytta.

Tillsyn, prioriteringsverktyg för ett hållbart vattenbruk Riskmatris. Klass 1-4. Där klass 1 planeras för ett antal dagar per år. Modellen är anpassad för alla typer av miljöpåverkan och används i dagsläget för alla miljöfarliga verksamheter. I framtiden är det möjligt att anpassa modellen utifrån branscher och deras specifika förutsättningar. Det är också möjligt att exempelvis klassa in objekt i modellen utifrån större regioner eller till och med nationellt (för tillståndspliktiga fiskodlingar med foderförbrukning på >40 ton/år)

Framtida tillsyn för ett hållbart vattenbruk Länsstyrelsen har i dagsläget ansvar för djurskyddstillsyn, miljöbalkstillsyn (för tillståndspliktig verksamhet), fiskerifrågor och smittskydd men på olika enheter och olika handläggare. Samla all lagstiftning och anpassa frågebatteriet i prioriteringsmodellen för framtida tillsyn. Prioriteringsmodellen anger klass 1-4. För klass 1 planeras för flest antal tillsynsdagar per år. Modellen är i dagsläget anpassad för alla typer av miljöpåverkan och används för tillsynsprioritering av alla miljöfarliga verksamheter. I framtiden är det möjligt att anpassa modellen utifrån branscher och deras specifika förutsättningar. Det är också möjligt att exempelvis klassa in objekt i modellen utifrån större regioner eller till och med nationellt. Exempelvis skulle modellen kunna samla all lagstiftning (miljö, livsmedel, smittskydd och djurskydd) och användas nationellt för tillståndspliktiga fiskodlingar med foderförbrukning på >40 ton/år.

Framtida tillsyn för ett hållbart vattenbruk Bara ett exempel på hur frågebatteriet ser ut nu för att passa alla miljöfarliga verksamheter.

Erfarenheter Fett, oljehinna Lukt Badkvalitet Lokalisering Övergödning Sedimentuppbyggnad Fisketurism Blodvatten Död fisk Lokalisering viktig. Närboende? Omsättningstider/utspädning. Lokala problem med klagomål från närboende. Sedimentuppbyggnad under kassarna ger upphov till döda bottnar med syrebrist, tidvis sedimentflykt (årsberoende) och övergödningstecken/algblomning.

Framtida möjligheter Avfall-Död fisk som en resurs. Biogas, kompost eller gödsel. Totalt uppstod ca 166 000 kg död fisk år 2011 i länets 4 största odlingar. Den döda fisken grävs ned på anvisad plats av kommunen eller skickas för destruktion till Karlskoga. Översyn av regler angående animaliska biprodukter. I dagsläget kan inte självdöd fisk tillgodogöras för biogasproduktion i länet eftersom reglerna föreskriver en förbehandling innan biogasutvinning. Risken för smittspridning av självdöd fisk torde vara större vid nedgrävningsförfarande/bortskaffning än återvinningsförfarande. Många befintliga tillstånd är meddelade i strid med förordningen om animaliska biprodukter då de släpper ut blodvatten till recipienten. Enligt förordningen ska detta avfall tas omhand och hygieniseras/destrueras. Fisketurism som en följd av vattenbruken. Vissa håll i landet omsätter miljoner kronor enbart i fiskekortförsäljning per år. Där tillkommer boende matköp osv i regionerna. Malgomaj: 85500 kg död fisk år 2011. Ankarsund 19722 kg, Luspholmen 36772 kg och slussfors 24 000kg. Totalt ca 166 ton

Animaliska biprodukter, död fisk och slaktavfall från fiskodlingar, aktuellt läge i Västerbotten Tuvans avloppsreningsverk och biogasanläggning i Skellefteå har tillstånd att hantera 15000 ton organiskt avfall för biogasproduktion per år eller 5000 ton TS/år. De utnyttjar i dagsläget ca 50 % av sin tillståndsgivna kapacitet. Skellefteå kn ser gärna att de kan ta emot död fisk men sådant avfall faller under kategori 2- avfall som måste hygieniseras i 135 grader under 20 minuter innan rötning. Skellefteå kn har alltså möjlighet att ta emot tarm- och maginnehåll från slakt av fisk från fiskodlingar (kategori 3- avfall). Däremot kan de inte ta emot självdöd fisk som kräver denna särskilda hygienisering. Kommunen anser som lst att död fisk (högt protein- och fettinnehåll) är en jättebra biogasresurs som borde tas omhand på ett bättre sätt än nedgrävning. De har dessutom ett utrymme i gällande tillstånd för verksamheten. Risken för smittspridning torde vara större med nuvarande nedgrävningsförfaranden? Han påtalar att de driver försök med pelletering av avfallet efter biogasutvinning som då hettas upp till 200 grader, vilket borde ta död på det mesta som ev. kan föras med död fisk. Det krävs ändring av Jordbruksverkets regler ifall biogasanläggningen i Skellefteå ska kunna ta emot självdöd fisk, de har i dagsläget inga planer på att ändra verksamheten för att kunna ta emot detta kategori 2- avfall. Produceras 166 ton död fisk från länets 4 största odlingar/år..

Tack för mig!