Hur kan vi se vilka som är utsatta? Socialtjänstens förståelse

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är Vardagsheder?.
Advertisements

Våldsutsatta kvinnor berättar En utvärdering av projekt Karin
Heder - tvångsäktenskap Omfång - situation - behov
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
Erfarenheter från Terrafem
Vår fråga ute på stan var: ”Tre av dessa fyra situationer bryter mot
Att bli kontrollerad – att kontrollera
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Metodstöd.
Vilka bestämmelser hindrar surrogatmödraskap?
Att skriva en argumenterande text
Familjehem och föräldraskap
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Konsekvenser av hedersrelaterat våld
Sexuellt utsatta pojkar
Socialtjänstens möjligheter och begränsningar
Att samtala med ungdomar om tobak
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Marita Lager - Mikael Thörn Göteborg Stad SDN Lärjedalen
Fördjupningsseminarium Idégenerering och utveckling av projektidéer Kom In: Barn och ungdomars villkor. Från verklighet till vision! Seminarieledare: Nalin.
Hedersrelaterat våld och förtryck
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Ta ställning och handla!
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Uppsökande och förebyggande arbete
Vad innebär LSS-lagen ? Rättighetslag
Dagens program Presentation Syftet med projektet
Handlingsplan för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck (HRV) samt våld i samkönade relationer 56 åtgärder inom sex insatsområden:
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Mansfrid? - Offer på lika villkor?
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Stärkt stöd och skydd för b o u Stärka stödet och skyddet för barn och ungdomar som far eller riskerar att fara illa Barnrättsperspektivet stärks Barn.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Söderhamnsmodellen.
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Hedersrelaterat våld och förtryck
SOCIALTJÄNSTEN - SKYDDANDE AV PERSONSUPPGIFTER
Presentation av Länsstyrelsen Östergötland
Dina rättigheter Du har rättigheter som ung i Sverige!
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (SFS 1990:52) Beredande av vård (fel hos omgivningen) 2 § Vård skall beslutas om det på grund av misshandel,
BÖNEDAG FÖR MÄNNISKOHANDELNS OFFER. dags att ändra på att mer än 30 miljoner människor lever i slaveri.
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
Barn som växer upp i familjer med våld
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Sexuella trakasserier och respekt VO1:s arbete kring temadagen den 24 februari 2016.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
Integritet läroplansanalys.
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

Hur kan vi se vilka som är utsatta? Socialtjänstens förståelse Hedersrelaterade traditioner i en svensk kontext En studie av omhändertagna flickor Hur kan vi se vilka som är utsatta? Socialtjänstens förståelse Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Vad är heder (flickor upp till 18 år) ? Kvinnlig oskuld vid äktenskapets ingående är en förutsättning för gruppens bevarande Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Sätt att uppnå kvinnlig oskuld Könsstympning; att göra ”ren” Bidrar till avhållsamhet - minskat lust - smärta - omöjligt att penetrera Uppfostran; att bli en ärbar flicka Kontroll, bevakning Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Heder är ett relationsbegrepp Det är män och inte kvinnor som har heder Mäns heder är beroende av kvinnors beteenden Det är i andras ögon som män har heder och kvinnor räknas som ärbara Bestämmer rangordningen mellan män Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Könsroller (Mernissi 82) Flickor Pojkar Att ha sex före äktenskapet Att gifta sig med en oskuld Smutsar ned flickan + de män som bundna till henne Att inte ha sex före äktenskapet (bestraffas) Blir förälskad Trakasserier – stor utsatthet Knep/trick: fejkad mödomshinna Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Heder i det moderna samhället Flickans villkor inte de samma som i föräldrarnas hemland Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Två modeller Heder Moderna samhället Flickor går i skolan under samma förutsättningar som pojkar Flickor förutsätts ha en egen fritid Flickor har rätt till abort och preventivmedel utan föräldrars tillstånd Äktenskap/sambo ingås av två autonoma individer Kollektivet och inte flickan som bestämmer över hennes kropp och sexualitet Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Det moderna samhället kroppslig integritet Relationen staten – individen: rättigheter (abort, preventionsmedel, skola, LVU, BrB) Relationen individer emellan som i familjen: (visst rättsligt skydd) framförallt autonomi Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Autonomi – belysa relationen inom familjen Kontroll av egna val och handlingar (ej behöva fråga om lov först) Vad vill jag göra som jag inte får göra Kontroll av konsekvenser för egen del av andras val och handlingar Vad måste jag göra som jag inte vill göra Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Skilja ut de flickor som lever i ett hedersrelaterat sammanhang Har flickan begränsningar i skolan? på fritiden? i hemmet? Har flickan utsatts för hot om/bestraffningar för att hon ska följa begränsningar? Har flickan utsatts för bestraffningar för att hon har överträtt dem? Föreligger särskilda hedersrelaterade traditioner? Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Fallstudie…. 57 domar Alla domar rörande omhändertaganden med stöd av 2 § och 2,3, §§ LVU för flickor 13-18 år 57 domar från länsrätten i Stockholm och Göteborg under 2006 Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Brister i hemförhållandena (2 §) fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet Brister i ungdomens beteenden (3 §): Missbruk, brottslig verksamhet eller annat socialt nedbrytande beteende Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Begränsningar/restriktioner ? Skolan: skolinslag, klassresor, utflykter med klassen, rasterna Fritid: hem direkt efter skolan, fotboll, tjejmiddag, bio Hemmet: använda internet, TV, telefon, arbete i hemmet Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Fysisk och psykisk misshandel Sanktioner (hot om/bestraffningar) för att få flickan att följa restriktioner Vem är förövare Sanktioner för att hon överträder begränsningar/restriktioner Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Särskilda traditioner Arrangerade äktenskap? Könsstympning? Rekonstruktion av mödomshinnan? Inställning till flickors oskuld Inställning till föräldrars rätt att bestämma Umgås med pojkar? Pojkvän? Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Sex kategoriseringskriterier Föreligger kriterierna? Vilket innehåll har de? Ja Innehållet i ja-gruppen Nej Innehållet i nej-gruppen Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Restriktioner + sanktioner + hederstraditioner Har flickan begränsningar i skolan, på fritiden eller i hemmet? Utsätts flickan för sanktioner? Praktiseras eller föreligger information om hederstraditioner? Ja = 18 (32 %) Nej = 39 Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Jämförelse med Nej-gruppen (39 fall) Kriterier för bearbetning av nej-fallen: VH agerande och relation till flickan Misshandel Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Övergripande mönster Icke Heder Heder ”Lämnas vid för våg” Passivt föräldraskap Ensamt föräldraskap Inte alltid konflikt VH-flickan Helt kontrollerad Föräldraskapet aktivt/kontrollerande Föräldraskapet kollektivt Konflikt VH-flickan Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Övergripande mönster Icke Heder Heder Andra förebilder Låg förekomst av misshandel, SN 3 av 39 2 av 3 fall både 2,3 §§ Låg förekomst av utländsk bakgrund Isolerad – inga förebilder Hög förekomst av misshandel, SN 14 av 18 1 av 5 fall både 2,3 §§ Hög förekomst av utländsk bakgrund Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Varför (bör) socialtjänsten omhänderta? Icke Heder Heder Skydda från bli utnyttjad, exploaterad Skydda från olämplig miljö Skydda från olämpligt umgänge Hindra självdestruktivitet Skydda från föräldrars hedersmotiverade kontroll Skydda från föräldrars bestraffning Skydda från föräldrars planer om arr.äkt, könsstympning Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Vad vi ser i gruppen heder (18 flickor) 18 - begränsningar i syfte att upprätthålla hedern 18 - utsatts för systematisk psykisk misshandel 16 - fysisk misshandel 11 - har blivit hotade till döden 12 - upplevd att mamman misshandlad/hotat av pappa el bröder 12 - har skickats/hotats med att bli skickat till föräldrarnas hemland 14 fall uppgifter om bortförlovning, könsstympning eller starka hederstraditioner Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Vad vi ser i gruppen heder (18 flickor) De flesta flickor har själv tagit kontakt med socialtjänsten genom skolkurator eller frivilligorganisation Flickans situation har sällan uppmärksammats och anmälts av personer runtomkring henne Endast en av flickorna möter sina föräldrar i den muntliga förhandlingen Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Processer runt utredningen Samarbetsproblem med familjen Kort om tid, flera av flickorna helt nya för socialtjänsten Svårt få tag i referenter, ord står mot ord Flickorna skyddas inte initialt Flickorna hotas, skuldbeläggs och pressas av släkten Flickorna ger upp, tar tillbaka eller förminskar lämnade uppgifter Flickorna flyttar tillbaka till familjen Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Vad vi ser gällande socialtjänstens förståelse av heder... (1) Våldet förstås och beskrivs inte som hedersrelaterat. Hot, våld, förtryck och begränsningar ses fragmentariskt och inte sammansatt. Individualiserande problemperspektiv. Den kollektiva aspekten lyfts inte fram. Socialtjänstens utredningar präglas i stor utsträckning av ett föräldraperspektiv. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Vad vi ser gällande socialtjänstens förståelse av heder... (2) Om flickan tar tillbaka lämnade uppgifter har socialtjänsten svårigheter att motivera omhändertagande. Syskonens situation uppmärksammas inte. Handlingsplan gällande HRV har inte använts/riskbedömning gällande HRV görs inte. Lite samverkan. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Socialtjänstens svaga punkter 1 (2) Brister i kunskaperna: Kan mera om familjer som delar samhällets/socialtjänstens värdegrund och som inte lever upp till denna än om familjer som har en annan värdegrund Föräldrarna använder ”svenska” argument om att skydda döttrarna - deras egentliga motiv osynliga Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Socialtjänstens svaga punkter 1 (2) Kan mera om flickor som liknar Fadime och Pela än om flickor med somalisk bakgrund (könsstympning) Förstår inte mödrarnas dubbla roller Astrid Schlytter, Stockholms universitet

LVU studien: Övergripande mönster - heder Gränsen mellan hemmet och skolan uppluckrad, familjens värderingar ersätter skolans Ingen egen fritid, fritiden villkorad av familjen Gränssättning inom hemmet, begränsa påverkan av det omgivande samhället Omfattande fysisk och psykisk misshandel i uppfostrande syfte Våld i form av bortgifte och könsstympning Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel Flicka 13 år (1) Flickan 9 år: Anmälan från ett sjukhus om barnmisshandel från pappans sida, sannolikt hedersrelaterat. Mamman gör en polisanmälan. Under utredningstiden inkommer anmälan från skolan Ingen insats för flickan. Föräldrarna erbjuds kontakt med öppenvården. Föräldrarna avslutar kontakten. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel Flicka 13 år (2) Flickan 11 år: Ny misshandel och dödshot mot flickan och mamman. Ny polisanmälan. Mamman och flickan till skyddat boende. När pappan får besöksförbud återvänder de hem. Anmälan från skolan p g a hård kontroll. Skolpsykologen remitterar flickan till BUP. BUP hänvisar familjen till socialtjänstens öppenvård då de anser att problemen är av hedersrelaterad karaktär. Föräldrarna erbjuds fortsatt kontakt med öppenvården, som de inte vill ha. Insatsen avslutas. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel Flicka 13 år (3) Flickan 12 år: Nya dödshot från pappan mot flickan. Hotar att slakta henne. Socialtjänsten gör ett avtal med flickan om att inte ha kontakt med pappan då det är i kontakt dem emellan som hoten kommer. Flickan 13 år: Självskadebeteende, suicidal, tvångstankar - tror sig vara bevakad. Socialtjänsten, akut- och kristeamet och BUP samtycker kring att flickan är i behov av en samtalskontakt vid BUP. Mamman samtycker men inte pappan. Ingen insats. Nytt dödshot mot mamman och flickan. Pappan besöksförbud. Flickan beviljas kontaktperson men pappan samtycker inte. Föräldrarna beviljas en stödinsats utifrån deras olika syn på barnuppfostran. Ingen insats för flickan. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel Flicka 13 år (4) Flickan in på barnpsykiatrisk avdelning efter suicidhot. Barnpsykiatrin anser att flickan är i behov av skydd från pappan och inte av vård. Kontakt tas med ett skyddat boende som ifrågasätter flickans behov av skydd (behöver psykiatrisk vård). Socialtjänsten föreslår jourfamilj - pappan samtycker inte. Flickan blir kvar hemma då SN inte anser att situationen är LVU-grundande. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel Flicka 13 år (5) Polisanmälan inkommer om att flickan snattat. Flickan återigen inskriven vid barnpsykiatriska akutavdelningen p g a suicidhot i samband med pappans rättegång. Sjukhuset skickar hem henne då hon inte uppvisar några psykiatriska kännetecken och inte heller bedöms som suicidal. Astrid Schlytter, Stockholms universitet

Astrid Schlytter, Stockholms universitet Exempel 1 Flicka 13 år (6) Flickan påträffas berusad, hon uppger att hon mår mycket dåligt. Flickan omhändertas av SN p g a av ett eget accelererande destruktivt beteende då hon bl a har rymt hemifrån, snattat, skadat sig själv, rökt och varit berusad. Länsrätten menar dock att beteendet emanerar ifrån hemsituationen och att hon också ska beredas vård p g a brister i omsorgen. Astrid Schlytter, Stockholms universitet