30 – 18 – 11 – 5 189 – 134 – 124 – 71 126 – 76 – 75 – 62.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsklimat Östhammar Företagsklimat ScandInfo Marketing Research, december 2010 Bakgrundsinformation om deltagande företagare (Procent)
Advertisements

Styrkor Flen Centrum- och näringslivsutveckling
Beredningen för integration och mångfald
• Den skapande staden • Den pulserande staden • Den gemensamma staden • Den globala staden • Den balanserade staden.
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
- Öresundsregionen – en självklarhet - Mångfald ger möjligheter
Välkomna till Helsingborg!
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Kommunikationsplan Uppdrag Med bakgrund från GO-konferensen 2008 gavs sekretariatet i uppdrag att arbeta fram en kommunikationsplan för GÖTEBORG- OSLO.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Lokalt företagsklimat Eskilstuna. © Demoskop, december 2007 Antal anställda i företagen som har besvarat enkäten Eskilstuna.
Sverige Företagsklimat Lokalt företagsklimat 2009.
Chuab.se Förenkla – helt enkelt Skellefteå
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Lokala miljömål och nationellt stöd Resultat av SKL:s enkät och djupintervjuer 2011 och 2012 Kerstin Blom Bokliden, SKL Miljömålsdagarna den maj.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
OECD Territorial Review of Sweden
STs Arbetsmiljörapport 2010
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
Företagsklimat Östhammar Ranking 2011.
Företagsamma regioner runt hörnet Workshop, Reglabs årskonferens 2011 Lena Lundström & Bengt Westman.
Göran Hellmalm SKL. Jagar hungriga vargar bäst? Behov Resurser Tid.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
12 mars Kommunal handläggning av OVK. 14:15 – 14:40 Inledning, samverkans- gruppen och OVK-rapport 14:40 – 15:00 OVK-historik, regelverk "OVK 2012" (
Handlingsplan, ännu bättre service Vi vill bli ännu bättre! Vi ska bli ännu bättre!
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Lokalt företagsklimat, Karlstad Program Lena Melesjö Windahl Presentation av enkätundersökningen om det lokala företagsklimatet i Karlstad.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Lokalt Företagsklimat Ranking Vad är företagsklimat och varför mäter vi det? Lokalt företagsklimat handlar om förutsättningar för företagande Lokalt.
Vad är företagsklimat?. Om rankingen 2016 Rankingens olika delar Företags- klimat 2016.
Arvika Alla enkätfrågor för Arvika kommun 1 Företagarnas betyg sätts på skalan: 1 = Dåligt 2 = Inte helt godtagbart 3 = Godtagbart 4 = Bra 5 = Mycket bra.
Företagsklimatet i Oskarshamns kommun
Lokalt företagsklimat Värmland 2017
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Aktivitetslista för utveckling av näringslivsklimatet
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Lokalt företagsklimat Ödeshög
Lokalt företagsklimat Flen
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Lokalt företagsklimat Katrineholm
Lokalt företagsklimat Finspång
Lokalt företagsklimat Söderköping
Lokalt företagsklimat Oxelösund
Lokalt företagsklimat Nyköping
Vad innebär regionbildningen?
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Uppsala – tillväxt och hållbarhet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Presentationens avskrift:

30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62

Något kort om undersökningen Sedan 1999/2002 genomför Svenskt Näringsliv en undersökning om företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner •I år medverkade företag i undersökningen •200 företag i kommuner med färre än arbetsställen med minst en anställd och invånare •400 företag i kommuner med fler än arbetsställen med minst en anställd eller invånare •600 företag i Malmö och Göteborg •1 200 företag i Stockholm

Framgångsfaktorer för att skapa ett gott företagsklimat •Att det finns en politisk samsyn och vision •Att visionen bryts ner till konkreta verksamhetsidéer, mål och strategier – som är tydliga och mätbara •Att näringslivsfrågor inte är isolerade från andra frågor/verksamheter – kommunen en helhet •Goda personliga relationer mellan politiker, tjänstemän och företagare •Hela kommunen informeras om vad som görs för att förbättra företagsklimatet – och varför det är viktigt •Leverera – Håll utlovade löften

Vilken är den mest verkningsfulla insikten för ett bättre företagsklimat? •När en kommun engagerar sig i ett bättre företagsklimat får det återverkningar inom många områden •Kommuner som brister på en punkt, brister oftast på flera punkter •Generellt går det inte att lyfta ut en enskild faktor – en bred ansats behövs för att lyckas

Faktorer som bör prioriteras för att förbättra företagsklimatet

1. Kommunalpolitikernas attityder till företagande 2. Kommunens service till företagen 3. Kommunala tjänstemäns attityder till företagande 4. Dialog mellan företag och kommunledning (politiker och tjänstemän) 5. Kommunens tillämpning av lagar och regler

Vilka faktorer ligger bakom klättrarna i Helsingborg Business Region? ÄngelholmÖrkelljungaBåstadTotalt Sammanfattande omdöme Konkurrens med företag Service till företag Kommunala tjänstemäns attityder Kommunpolitikers attityder

1 Vision Helsingborg ska vara Sveriges mest attraktiva stad för människor och företag. Vi vill utveckla Helsingborg till en spännande och framtidsinriktad stad som lockar en mångfald av olika människor som vill bo, leva, arbeta, studera, uppleva, investera eller starta företag i staden.

Förhållandet mellan politikers och företagares syn på faktorer som påverkar företagsklimatet Medelvärde på skala från 1-6 där 1 = Dåligt, 2 = Inte helt godtagbart, 3 = Godtagbart, 4 = Bra, 5 = Mycket bra och 6 = Utmärkt

Synen på kommunens service och infrastruktur Medelvärde på skala från 1-6 där 1 = Dåligt, 2 = Inte helt godtagbart, 3 = Godtagbart, 4 = Bra, 5 = Mycket bra och 6 = Utmärkt

Synen på dialog och information Medelvärde på skala från 1-6 där 1 = Dåligt, 2 = Inte helt godtagbart, 3 = Godtagbart, 4 = Bra, 5 = Mycket bra och 6 = Utmärkt

De medverkande företagen

Har det blivit bättre? Vilket sammanfattande omdöme vill du ge företagsklimatet i kommunen Dåligt = 1 poäng Inte helt godtagbart = 2 poäng Godtagbart = 3 poäng Bra = 4 poäng Mycket bra = 5 poäng Utmärkt = 6 poäng

Har det blivit bättre? Vilket sammanfattande omdöme vill du ge företagsklimatet i kommunen Dåligt = 1 poäng Inte helt godtagbart = 2 poäng Godtagbart = 3 poäng Bra = 4 poäng Mycket bra = 5 poäng Utmärkt = 6 poäng

Varför är inte företagsklimatet bättre? •För inte alltför längesedan ansågs lokal tillväxt skapas genom statliga subventioner och utflyttning av statliga myndigheter •Kvarlevande bruksmentalitet – Skarpa gränsdragningar mellan olika grupper, svag entreprenörsanda, attityder kopplade till ”jantelagen” •Mycket arbete bygger på lokala eldsjälar •Stort fokus på start av nya företag istället för att utveckling av befintliga •Bristande kunskap om företagsklimatet betydelse

Kommuner med bra företagsklimat Har bättre utveckling i fråga om: - Befolkningsstruktur - Sammansättning av det lokala näringslivet, minskad risk för sårbarhet - Befolkningsutveckling

Varför är företagsklimatet viktigt? Företagsklimatets betydelse för kommunal utveckling, Kreicbergs, 2008 Bra företagsklimat Fler och växande företag Arbetsmarknaden vidgas Grupper som stängs ute kommer in Ungdomar Nedsatt arbetsförmåga Invandrare Tillväxt i arbete, befolkning och skatteintäkter

Även OECD nämner företagsklimatets betydelse I rapporten ”OECD Territorial Reviews: Skåne, Sweden” betonas företagsklimatets betydelse som en del av helheten om målsättningen att bli ett levande och innovativt nav ska uppnås. Innovations- satsningar Arbetsmarknads insatser Politik för gott företagsklimat Attrahera högutbildade Utveckla innovativa nyetableringar och mikroföretag

Uppsnappat - några avslutande tips •Utveckla företagsservicen –Snabba svar vid företagsärenden –Uppföljning bland företag som har haft myndighetsärenden •Skapa engagemang bland företagen - måste själva vara delaktiga i arbetet med att utveckla företagsklimatet •Bygg bort personkopplade faktorer