Den framtida gymnasiesärskolan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Om det svenska utbildningssystemet och om Skolverket
Aktuellt från skolområdet
Den nya skollagen.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Svenska på Vård- och Omsorgsprogrammet
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Särvux-pedagogernas rikskonferens 2011
Om utbildning och utvecklingsstörning
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Tillgänglighets- uppdraget
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nätverksträff för idrottsprogram Luleå 6 – 7 januari 2010 Idrottsutbildningar i den reformerade gymnasieskolan.
Den individuella utvecklingsplanen
BEDÖMNINGSSEMINARIUM Stockholms stad och Nacka kommun
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Katrineholm den 25 september 2014
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
CARLBECK-KOMMITTÉN Översyn av utbildningen för barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning Dir : 100
Läroplansträff fritidshem
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasiesärskoleutredningen Den framtida gymnasiesärskolan - en likvärdig utbildning för ungdomar med utvecklingsstörning SOU 2011:8.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GY2011. Jag kommer att prata om: Ny gymnasieskola, varför? Nationella program och behörighet Meritpoäng Introduktionsutbildningar Lärlingsutbildningar.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
”Allt färre elever söker sig till gymnasiernas yrkesprogram, trots att möjligheten till jobb efter studenten är god” DN.se ”Sverige har en hög ungdomsarbetslöshet.
Gymnasievalet 2016.
Information från SYV. 18 nationella program - 60 inriktningar 12 yrkesprogram + 6 högskoleförberedande program Programmen omfattar poäng test.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Vuxenutbildning MÅLEN FÖR KOMMUNAL VUXENUTBILDNING ÄR ATT VUXNA SKA STÖDJAS OCH STIMULERAS I SITT LÄRANDE. DE SKA GES MÖJLIGHET ATT UTVECKLA SINA KUNSKAPER.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Gymnasievalet 2017/18.
VÄLKOMNA TILL INFORMATION Inför gymnasievalet 2018
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Personen från Skolverket
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Den framtida gymnasiesärskolan Eva Wallberg Särskild utredare Gymnasiesärskoleutredningen (2009:04) Katrineholm den 1 oktober 2010

Uppdraget i korthet Gymnasiesärskolans framtida utformning, t.ex. avseende program och inriktningar gemensamma ämnen och kurser gymnasiesärskoleexamen urval och antagning elev- och föräldrainflytande vid val av skolform Gymnasial särvux framtida utformning Ökad samverkan mellan skolformerna Ökad samverkan med arbetslivet Utökad rätt att studera i annan kommun eller fristående gymnasiesärskola Riksrekryterande utbildning

Gymnasiesärskolans syfte Gymnasiesärskolan ska ge elever med utvecklings-störning en utbildning som är anpassad till varje elevs förutsättningar och som så långt som möjligt motsvarar den som ges i gymnasieskolan. (Nya skollagen) Gymnasieskolan ska ge en god grund för yrkesverksam-het och fortsatta studier samt för personlig utveckling och ett aktivt deltagande i samhällslivet. Utbildningen ska utformas så att den främjar social gemenskap och utvecklar elevernas förmåga att självständigt och till-sammans med andra tillägna sig, fördjupa och tillämpa kunskaper. (Nya skollagen) Gymnasiesärskolan ska utifrån varje elevs förutsättningar fördjupa och utveckla elevernas kunskaper som en för-beredelse för ett meningsfullt vuxenliv i arbete, boende och fritid. (Lpf 94)

Andelen elever i gymnasiesärskolan respektive i den obligatoriska särskolan 1992/93 – 2009/10

Gymnasiesärskolans nationella program Utredningens tankar: Nio nationella program som bygger på inslag från femton program i gymnasieskolan Särskilda programnamn Nationellt fastställda inriktningar Hög grad av flexibilitet Samma inriktning kan i vissa fall erbjudas på flera program Kurser kan läsas från alla program Specialutformade program avvecklas Särskilda varianter och lokala kurser ska prövas och godkännas av Skolverket

Gymnasiesärskolans individuella program Vad säger forskarnas rapporter? Svårt dra gränsen mellan YT och VT; indelningen uppfattas som förlegad och otydlig Betoning av individualisering och flexibilitet Förväntningar och krav har betydelse för elevernas prestationer Viss obalans mellan omvårdnad/trygghet och kunskaper/sociala utmaningar Resurserna i stort sett tillfredsställande Betyg är inte adekvata Ambivalens mellan tydlig ledning och självständig personal Samverkan kräver långsiktig kompetensutveckling av personal i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan

Gymnasiesärskolans individuella program Överväganden: Hur ska gränsdragningen mellan de nationella och individuella programmen se ut ? stramare individuellt program? bredare nationellt program? Ska indelningen i yrkesträning och verksamhetsträning behållas eller tas bort ? Bör/kan man stärka relationen mellan träningsskolan på den obligatoriska nivån och dagens IV-sär ? Hur ska IV-sär benämnas i framtiden ? Vem ska besluta om en elev ska gå på det individuella programmet - huvudmannen, skolan eller eleven ?

Gymnasiesärskoleexamen Uppdrag: Lämna förslag till gymnasiesärskoleexamen och examen för gymnasial särvux Överväganden: Vilket ska syftet vara med examen ? för eleven / studerande i förhållande till arbetsmarknaden på nationell nivå Vilka krav ska gälla för att få examen ? alla eller bara vissa elever gymnasiesärskolearbete Vad ska en examen innehålla för information ?

Ansökan och urval Ansökan De elever flesta får lämna in ansökan Vanligt att antalet platser anpassas till efterfrågan Praktiken viktig inför ansökan De flesta får den utbildning den söker, men….? Urval Om platser saknas ska företräde ges den som har störst behov, men i praktiken bedöms intresse, motivation, förmåga och förväntad möjlighet att få ett arbete/syssel-sättning; bristande rättssäkerhet Många tveksamma till betyg som urvalsinstrument, trots att de flesta elever fått betyg från grundsärskolan

Utökat elev- och föräldrainflytande vid val av skolform Uppdrag: Lämna förslag som innebär en harmonisering med den obligatoriska skolans bestämmelser om föräldra- och elevinflytande vid val av skolform Utgångspunkt i den obligatoriska skolans best: Ett barn ska inte placeras i grundsärskolan om vårdnadshavaren inte lämnar sitt medgivande till detta, annat än om det finns synnerliga skäl för detta med hänsyn till barnets bästa. (Nya skollagen)

Individuellt program (introduktionsprogram) i gymnasieskolan Uppdrag: Kartlägga behovet av utökade möjligheter för elever som har gått den obligatoriska särskolan att få utbildning på ett individuellt program (introduktionsprogram) i gymnasieskolan Utgångspunkt: Skollagspropositionens förslag till introduktionsprogram: Preparandutbildning Programinriktat individuellt val Yrkesintroduktion Individuellt alternativ Språkintroduktion

Ökad samverkan med arbetslivet Uppdrag: Undersöka och analysera möjligheten till ökad samverkan med arbetslivet, t.ex. i form av lärlingsliknande utbildning Om lärlingsliknande utbildning föreslås överväga behovet av särskild kursplan och föreslå mål för utbildningen överväga behovet av ekonomiska kompensation till arbetsgivare och föreslå system för en sådan kompensation Föreslå hur eventuella samverkansformer med arbetslivet kan regleras

Lärlingsliknande utbildning Överväganden: Finns behov av lärlingsutbildning i gymnasiesärskolan och gymnasial särvux ? Hur och när ska eleven kunna välja lärningsutbildning ? Vilka kriterier ska vara uppfyllda ? minst viss andel av utbildningen på arbetsplats stabil relation till arbetsgivare lärande i arbetet kopplat mot kursplanerna handledare på arbetsplatsen skolan närvarande på arbetsplatsen handledning till handledare tydlig dokumentation

Studier i annan kommuns eller fristående gymnasiesärskola Beskriva och analysera regleringen av de ekonomiska förutsättningarna för eleverna Göra en samlad bedömning av om det finns behov av förändringar för att öka valfriheten Analysera konsekvenserna av en utökad valfrihet Ta hänsyn till bestämmelserna i LSS Bedöma om ersättning till fristående gymnasiesärskolor ska bestämmas på samma grunder som för gymnasie-skolan och om riksprislistan ska ange ersättningsbelopp för varje nationellt program i gymnasiesärskolan samt om det är lämpligt lämna förslag till författningsändringar.

Organisera för samverkan - en förutsättning för inkludering! Överväganden: Vilka är möjligheterna och hindren för samverkan mellan gymnasieskolan och gymnasiesärskolan, komvux och särvux samt sfi och särvux ? Vilka är vinsterna med sådan samverkan (särskilt för gymnasieskolan/komvux) ? Hur kan man organisera för och stimulera samverkan mellan elever / studerande ? lärare ? skolledare ?

Särskild utbildning för vuxna (särvux) Nya skollagen: Särvux ska stödja och stimulera lärande, utveckla kunskaper och kompetens i syfte att stärka den vuxnes ställning i arbets- och samhällsliv samt främja den personliga utvecklingen Kommunen ska sträva efter att erbjuda utbildning på gymnasial nivå som svarar mot behov och efterfrågan Den som har minst utbildning ska prioriteras Vad vet vi om gymnasial särvux ? Sv, ma, eng, samhällskunskap och data vanligast Yrkesinriktad utbildning och delkurser efterfrågas Genomsnittlig undervisningstid 3 timme/vecka (0,9 - 20)

Gymnasial särvux Överväganden: Vad får minst utbildning för konsekvenser om det finns färre platser än sökande ? Vad borde ligga till grund för huvudmannens beslut ? Ska man kunna ”läsa klart” en gymnasiesärskole-utbildning på gymnasial särvux ? Vad krävs för att kunna erbjuda ett breddat utbildnings-innehåll genom exempelvis yrkesinriktad utbildning ? Finns en skillnad mellan utbildning på träningsnivå på grundläggande särvux och gymnasial särvux ? Ska delkurser införas ? Vad är mest betydelsefullt för att utbildningen inom särvux ska utvecklas?

Varje samhälle har skyldighet att ge alla ungdomar en utbildning som förbereder dem för ett liv som vuxna. Människor växer med kunskap. Utbildning är en mänsklig rättighet som ger individen möjlighet att öppna nya dörrar, se nya perspektiv och ökar individens valmöjligheter. Bildning ger människor makt och möjlighet att forma egna liv. (Gymnasiepropositionen 2008/09:199)