Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna: GoogleEarth Wikipedia Gapminder Forex (valutaväxling)
Bekanta er med GoogleEarth i några minuter. Klicka på bilden.
Ni startar er resa i Stockholm. Ni flyger till Keflavik. (1)Vad heter huvudstaden i det här landet ? (2)Landet är:........................ (3)Valutan här är:.......................... (4)På flygplatsen handlar du en jacka för 750kr och betalar................ i landets valuta. (5) Sedan äter du en McDonald´s hamburgare för 50kr och betalar…………….i landets valuta. Landet har (6)………………….invånare, varav (7)…………………..bor i huvudstaden. (8)Hur många procent av landets befolkning bor i huvudstaden? (8) Om man hade velat att förhållandet mellan huvudstadens befolkning och landets befolkning skulle vara 40%, hur många måste flytta hit eller dit?
(9) Vad har det här landet för befolkningstäthet (9) Vad har det här landet för befolkningstäthet? (antal invånare/kvadratkilometer) (10) Hitta 3 sevärdheter i det här landet som man inte får missa som turist! (11) Vad har det här landet för uppvärmning? Bidrar den här uppvärmningen till växthuseffekten?
När man flyger, så bidrar man till växthuseffekten rejält! här (12) Vilka och hur mycket avgaser släpper ert flygplan ut på den här resan? Gör en tabell i ditt anteckningsblock. (13) Koldioxidutsläppen för de nya bilarna är 160 g/km. Hur många kilometer kan du köra med en sådan bil innan du kommer upp till samma nivå som den här flygresan? Diskutera resultaten! (14) Mät avståndet på ett ungefär mellan Stockholm och Keflavik. Använd googlelinjalen.
(15) Från Keflavik flyger vi vidare till detta land........................ (16) Valutan i detta land är.....................och för 100 kr får vi:............................. (17) Huvudstaden i det här landet heter........................... och (18) formationen på bilden kallas för......................... (19) Vad vet man om de här stenarnas historia?
20) Använd bilden till höger för att räkna ut stencirkelns diametern i verkligheten. (21) Hur stor är ”stenomkretsen” i verkligheten? (22) Hur stor är cirkelns area i verkligheten? (23) I det här landet mäter man avstånd på andra sätt än i Sverige. Kan ni ge exempel? Svara gärna så här: 1 meter =............... 1 centimeter =.................
(24) Mät avståndet mellan Keflavik och det här landets huvudstad. (25) Mät sedan avståndet från den här huvudstaden till Stockholm. (26) När ni har åkt mellan Stockholm, Keflavik och den sista anhalten så har er resa bildat en triangel. Ni har mätt alla 3 avstånden. Rita nu triangeln i ert anteckningsblock, fast i skala 10 000 000 : 1.
(27) Mät vinklarna i din triangel. Vinkelsumman i en triangel är alltid.................grader. Läs på sinus, cosinussatsen. Hur kan du använda ex sinussatsen på din triangel? (28) Vad har din triangel för omkrets? (29) Vad skulle den ”riktiga triangeln” (er resa) haft för omkrets? Skriv svaret i km. (30) Vad har din triangel för area? (31) Vad skulle den riktiga triangeln haft för area?
(32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England (32) På föregående bild ser ni ett viktorianskt hus från England. Vad menas med att det är ”viktorianskt”? (33) Husgaveln innehåller två olika men ändå lika trianglar...Vad är olika och vad är lika hos dem? (33) Kolla upp vad likformighet är! (34) Vad kallas den här typen av triangel? Kan ni ge exempel sådana trianglar från verkligheten?
(35) Bilden till höger visar en del ifrån vår sista huvudstads ena kännemärke. Vad tänker jag på? (36) När byggdes det här byggnadsverket? (37) Hur stor del utgör själva klockan (cirkeln) av kvadraten som finns runtom klockan?