Trender som påverkar golfklubben och idrotten.. SGF medlemsutveckling 1980-2005 Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tankar om förbättrad golfservice från SGF Gunnar Håkansson, Servicechef.
Advertisements

Badrum i Knivstas nya äldreboende
Hur mår Golfen? Hur mår Golfen? Medlemsutvecklingen
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
På väg! GK & GDF & SGF i samverkan. Inom Svensk golf finns SGF,GDF och Klubbar. Idag sker inte ett optimalt samarbete med spelaren i centrum… Vi vill.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Enhetschef Fastighetsutveckling
• Klubben bildad 1960 • Första banan invigd 1963 • 1990 invigdes klubbens nya 18-hålsbana. • Endast ca 400 medlemmar,
Vad är viktigast på en golfklubb..?. ..golfspelarna!
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
HANDSLAGET •År tkr •År tkr •År tkr •År tkr (ej klart)
Hammarö GK 2012.
Geospatial Solutions Sweden AB  Kommer GeoSol garantera support på TB2?  Ja, vi kan garantera support på Topobase2.  Kommer GeoSol utveckla ny KBFunk.
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Södertörns nyckeltal 2008 kultur och fritid
1 Vägvalet och dess konsekvenser: offentligt, ideellt eller privat.
Reinvesteringsstrategier i elnätet
Vad innebär det för Fagersta Golfklubb att övergå till ett system med spelrätter? ANDERS HAMMARSTRÖM.
GolfensNybörjarutbildning2007 På uppdrag av SGF:s Styrgrupp för nybörjarutbildningen & dess auktorisation Patrik Nilsson Utbildningsansvarig Hallands GDF.
Grönt Kort VARFÖR STARTADE PROCESSEN?  FM/FS  Revidering ett stark och bra koncept – Grönt kort - På väg till HCP  Anpassa efter golfens.
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. HUR ÄR SAMARBETET I ”Bästa bättre GK”? STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/ANSTÄLLDA STYRELSE/MEDLEM STYRELSE/MEDLEM MELLAN KOMMITTÉER.
Solheim Cup 2003 Mia Reich-Sjögren. Projektets syfte SGF sökte Solheim Cup 2003 för att; - sätta Sverige på damgolfens världskarta - sätta Golfsverige.
Kompetensförsörjning Rekrytera Behålla Utveckla - Hur ser det ut i ditt distrikt? - Motiv till att du är med? - Något du gjort som blivit bra, god feedback.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2007 Johan Kannerberg Utbildningsansvarig SGF.
Gumbalde GK 2 april 2010 Mentometer 15 deltagare varav 10 från arbetsgruppen.
ETT GOLFSVERIGE I FÖRÄNDRING ANDERS HAMMARSTRÖM. Läget i Golfsverige Mellan 2003 – 2008  Tappat 30% juniormedlemmar  Tapp i alla åldrar upp till 40.
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
<element name="ReportClient" minOccurs="0">. <simpleType>
Hushållningssällskapet Norrbotten I snart 200 år har vi arbetat för att utveckla Norrbottens landsbygd och dess småföretag. Inom vårt rådgivningsbolag.
Hur blir man världsbäst? Ledarutveckling och läget i Golfsverige 2006 Johan Kannerberg SGF Anders HammarströmSGF.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Startade 1997 med ideellt valda miljökommittéer 2005 – Alla klubbar I Hallandsdistriktet har tilldelats SGF:s miljödiplom Arbetet har bestått i framtagande.
Medlemsvård. Verksamheten i fokus  Våga ifrågasätta nuläget  Lyft på ostkupan!  Högt i tak i diskussionerna  Tänk nytt och agera  Idrottskultur.
Tävlingsutläggning 2014 Förbunds- och Distriktstävlingar.
Välkommen framtidsagent!. Varför en omarbetad idé om vården? Att bidra till att Vårdförbundets roll som proaktiv aktör i utvecklingen av vården förstärks.
SGF Personalkonferens, Bosön, 27 oktober 2008 Bo Bengtsson GIT = Golfens IT-system.
Hur gör vi golfen attraktiv för barn och ungdomar?
MILJÖHÄNSYN – EN NÖDVÄNDIGHET VID PLANERING AV GOLFBANA Anders Hammarström, Ansvarig Klubb- & Anläggningsutveckling, SGF.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. Inledning och historik Inledning och historik Gruppdiskussion Gruppdiskussion Redovisning på bifogat blad Redovisning på bifogat.
SGF 100 år 2004 Mia Reich-Sjögren. SGF 100 år 2004  Brev med information om förslag till aktiviteter till samtliga GDF i juni.  Inga synpunkter har.
Läget i Golfsverige, en trolig utveckling och varför spelrätter.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Välkommen till höstårsmöte kl 18:30. Förslag till dagordning Höstårsmöte för MGK Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om.
Lär av andra, gör det till ditt eget Må ditt liv kantas av förändringar !
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Växjö Tennissällskap. Samarbeta med oss Två starka varumärken tillsammans – ert och vårt Växjö TSErt företag.
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Välkommen till höstårsmöte kl Förslag till dagordning Höstårsmöte för MGK Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om mötet.
?  ! BÄTTRE GOLF FÖR ALLA. 100 år sedan – Förbundet bildades 50 år sedan – 7000 golfare 25 år sedan – golfare Nu – folksport med medlemmar!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Välkommen till höstårsmöte kl 18:30. Förslag till dagordning Höstårsmöte för MGK Fastställande av röstlängd för mötet. 2. Fråga om.
Plats för logga Plats för logga Kils Golfklubb – en outnyttjad resurs i Kils kommun Tage Nordkvist
Nyckeltalsanalys Från GAF Enkät maj Övergripande Antal hål 21 snittantal Distrikt Ort / Område Medlemsklubb förening Medlemsklubb aktiebolag Privatägd.
Den offentliga sektorn och idéburna organisationer hand i hand - utvärdering i en tid av partnerskap. Josephine Massie Förvaltningshögskolan.
Planerade projekt Rekrytering Svenska Båtunionen 2025.
AFFÄRSPLAN Sjögärde GK Sammanfattning affärsplan (sid 3) - Affärsidé (sid 4) - Omvärldsbevakning (sid 5-11) - Strategier, fokusområden (sid.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Landeryds GK Utveckling och framgångsfaktorer Björn Sturehed, Klubbdirektör/VD.
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Höstmöte 2015 Välkomna! Hälsa välkomna Information
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Vilken bransch? En bransch 3
Strategi och framtidsplan 2020 arninge golfklubb
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Välkommen till informationsmöte
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Trender som påverkar golfklubben och idrotten.

SGF medlemsutveckling Medlemsantalet har 7-dubblats under perioden, men avtar nu Källa: SGF

Olika organisationsformer  GK  GK med eget driftbolag  GK på externt ägd anläggning  AB äger och driver

Inval och ägandeformer  1996 – 2005  145 GK har valts in (anslutits) i SGF  100 GK har avtal med annan banägare (10 banor ej färdiga)  39 GK äger /avser att äga banan (19 banor ej färdiga)  6 GK delar bana med annan GK på liknande villkor  nya golfare under perioden ger  1627 medlemmar / ny klubb  2034 medlemmar /ny färdig bana

Behoven på golfklubbens styrning och dagliga ledning förändras …..  Antalet ”målgrupper” som spelar golf har ökat  Målgrupperna har olika behov = kravspecifikationen på klubben mycket stor  Medlemsspelet på den egna klubben minskar  Betalningsviljan bland medlemmarna är förhållandevis låg  Omvärlden ställer ökade krav på tillgänglighet och miljöanpassning  Externa intäkter som greenfee och företagsspel är idag viktigare för klubben än medlemsintäkterna

Trender inom medlemskap och golfspelet  Förändrat, mer selektivt greenfeespel  Köerna minskar, men minskar antalet golfare?  Mer individualistisk inställning  Ifrågasätter medlemskap, ”vill bara spela golf”  Spelrättspriser påverkas  Kund eller medlem?  Dålig likviditet på ”vanliga” klubbar  Konkurrens om medlemmar och gäster  Nya projekt avvaktar

Framtidsfrågor  Vilken typ av golfanläggningar efterfrågas?  Antal hål och längd  Kvalitet  Läge  Hur locka nya golfare – var ska de spela och utvecklas?  Kommer golfintresset att fortsätta, och hur?  Hur möta hårdare miljökrav?  Medlemsklubb eller golfanläggning?  Balans mellan ekonomiskt resultat och idrott?  Hur påverkar omvärldsförändringar oss?  Moms- och skattefrågor

Framtidens behov – befintliga klubbar  Kostnadseffektiv drift  Klubben har bättre helhetskontroll  Samarbete regionalt med andra golfklubbar  Golfspelet i fokus  Miljöanpassad anläggning  Profilering  Mot medlemmar  Mot övriga  Hur profilerar vi oss?  Vad har vi för mål med vår verksamhet?

…… kräver  Professionell styrning och ledning som  Planerar ekonomin långsiktigt  Ser möjligheter i förändringarna  Utvecklar samarbetet med andra golfklubbar  Kommunicerar med medlemmarna  Klubben hittar sin roll genom  Flexibla ”kundanpassade” lösningar  Att skapa en tydlig profil som alla känner till  Utveckling av idrotten/ friskvården golf  Tränaren anställd eller entreprenör?  Samarbete och utbyte med andra klubbar  Medlemsaktiviteter som ligger i tiden

Gemensam drift och idrottssamarbete  Flera klubbar - ett driftbolag  Samägande och samköp  Gemensam drift- och idrottsledning GK GK GK AB GK Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman Kansliansv. Banförman VD Banchef Idrottschef

Utveckla golfklubben efter behoven  All verksamhet i klubbens regi?  Hur kan vi utveckla samarbeten?  Medlemsnytta!  Hur prissätter Ni era produkter?  Hur möta nya ”golfkonsumenten”?  GK som multi(sport)anläggning?  Hur säkerställa en bättre dialog mellan SGF och klubben?  Vad händer med utvecklingen i Golfsverige och varför?

Diskutera i bikupa  HUR KAN IDROTTEN BIDRA TILL BÄTTRE EKONOMI PÅ GOLFKLUBBEN?