Kompletterande svensk undervisning Skolverkets augustikonferens

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Elsa Beskow.
Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Författare Josefin Berntsson År 2013
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Solen är större än jorden.
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Att träna Läsförståelse
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Metodstöd.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Hur du skriver en bra historia
Bedömning av professionell kompetens
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Skapande arbete och lek som
Sagan om björnen.
Ödehuset Det var en gång en flicka som hette Lisa. Hon
Sångpåsar.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Nyss så träffa jag en krokodil som körde runt i en bil
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Bildspel som användes på nätverksträffen 24/11
Barnvisor.
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Tänkande och språk Våga Visa
Att bedöma elevers läsförståelse Vad är en diskurs?
Hur gör du för att förstå en text?
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ämnesdidaktik vid GU Att undervisa är att välja
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Den magiska dörren.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Spågumman Spågumman kollar på bilder, bildtexter, baksidan av en bok, rubriker och vad det är för typ av text. Hon kan på så vis få en bra uppfattning.
Diskussionstillfälle 4
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Att Skapa Serier.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
ATT SKRIVA SIG TILL LÄSNING. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Undervisningen ska även syfta till att eleverna.
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
- Hon läser så bra, snabbt och med flyt. - Nu läser han kapitelböcker själv, så nu behöver vi inte högläsa längre. Vad är egentligen läsning?
”The single most important activity for building the knowledge required for eventual success in reading is reading aloud to children.” National Academy.
Allsång på Liljebacken 19/5 2016
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
4 processer att behärska:
Allsång på Liljebacken 18/5 2017
Helhet och allsidighet
Vilken sång ska vi sjunga?
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Vilken sång ska vi sjunga?
Presentationens avskrift:

Kompletterande svensk undervisning Skolverkets augustikonferens 130807 Institutionen för språkdidaktik (ISD) Department of Language Education Skolverkets augustikonferens 130807 Kompletterande svensk undervisning barbro.westlund@isd.su.se

Improving Comprehension Instruction (Block et al, 2002) But when I started teaching, we didn´t think about comprehension, much less rethink it. In those days comprehension was a desirable outcome, but we had no real understanding of how it worked or how you taught it. We assumed comprehension was primarily a matter of intelligence: if your students were smart and could decode, they would comprehend. But you didn´t teach it. Professor Gerald Duffy, Michigan State University

Literacy-trender och forskningsområden Cassidy och Cassidy (2010) Läsförståelse

Vägen mot läsförståelse…

Modellbaserade och textbaserade inferenser Pelle tappade bananskalet på golvet. Lena hamnade på golvet och började gråta. (Automatiska processer) Vår gula sol är en stjärna. Runt solen snurrar jorden och åtta andra planeter. Solen och de nio planeterna bildar tillsammans vårt solsystem. (Kontrollerade processer)

Att göra inferenser Putta mig, ropade Lena. Nils puttade henne igen och hon såg ännu gladare ut. Putta ännu hårdare! Plötsligt ringde klockan och de sprang iväg. (Westlund,2009, s 41, även s 101-104)

Eftertänksam läsning (Applegate & Applegate, 2010) - Hur kan man komma ifrån att eleverna inte bara betraktar läsning utifrån de tre R:en: recall, recognition, and recitation (memorera, känna igen och läsa upp)? ….Durkin (1978/1979) …. Var är vi idag?

Hattie, 2009 …lässvårigheter upptäcks många gånger först i skolår 4-5 när eleverna alltmer möter texter som kräver att de ska kunna göra inferenser, aktivera djupare tankeprocesser, förstå lågfrekventa ord och ska göra kopplingar mellan olika texter. … Lepola et al (2012)

Läsförståelse läsflyt bakgrundskunskap ordförråd strategiskt tänkande abstrakt tänkande grammatiska strukturer kognitiv förmåga koncentration/arbetsminne attityd, motivation, engagemang scaffolds

Strategier för förståelse metakognition motivation, läsengagemang

Läsaren och texten Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kinden och solsken i blick…

Metaforer-språkliga verktyg utsmyckningar i språket verktyg för att påverka ” att arbeta i motvind” ” Barn dränks i TV-reklam.” scaffolding

Multi-strategiprogram Think-alouds Kooperativt lärande scaffolding metakognition transfer

Riktlinjer från NRP (2000) : sju undervisningsfaktorer som ger effekt på läsförståelsen 4. läraren ställer öppna frågor, som utmanar tankeförmågan 5. eleverna ställer själva frågor 6. undervisning i berättelsestruktur 7. att sammanfatta (Westlund, 2009, s 54) 1. att övervaka sin förståelse (metakognition) 2. kooperativt lärande ( läsning är också diskussionstid) 3. användning av grafiska eller semantiska hjälpmodeller

Reciprocal teaching/ömsesidig undervisning (Palincsar & Brown, 1984) Fyra grundstrategier: förutsäga ställa frågor klargöra otydligheter sammanfatta Vägledd diskussionsteknik – metakognitiva strategier

Reciprok undervisning enklare uttryckt… Spådamen Julia ( förutsäga) Nicke Nyfiken ( ställa frågor) Fröken Detektiv (reda ut oklarheter) Cowboy- Jim med lasso (sammanfatta) (idé Oczkus, 2003) ”Läsfixarna”

Självbedömning/självreglerande strategier Hur förutsäger jag text? Hur ställer jag frågor? Hur klargör jag vad som är problem? Hur sammanfattar jag det viktigaste? (Oczkus, 2003)

Det är inte bara att läsa högt… De barn som redan har ett stort ordförråd lär sig ännu fler ord under högläsningen än de barn som har ett begränsat ordförråd. Vem ställer frågor? Vem gör det inte? Vem eller vilka har svårt att koncentrera sig? Vad kan det bero på? Vad kan man göra?

Olika slags frågor Frågor på ytan Livsfrågor Frågor under ytan higher order questions- higher order thinking Livsfrågor

Sagan om Rödluvan Frågor på ytan: Var bor mormor? Varför går inte Rödluvan direkt till mormors stuga? Frågor under ytan: Varför klädde vargen ut sig till mormor? Hur kände sig Rödluvan när hon kom in i stugan? Om inte mormor hade varit i stugan, vad tror du att vargen hade gjort då? Livsfrågor: om att gå vilse, att jaga djur, att luras m m. Vad skulle hända om…?

Förståelsestrategier som grundar sig på scheman - textkopplingar Text till själv-koppling Text till text-koppling Text till världen-koppling inferenser

Att identifiera underliggande budskap i texter Sånger och poesi är exempel på textformer som är rika på betydelse och involverar hög grad av abstraktion i språket och idéer (NAEP, 2009) National Assessment of Educational Progress eftertänksam läsning – thoughtful literacy

Grafiska tankemodeller ger verktyg att metodiskt organisera sina tankar så att de leder till slutsatser möjliggör kommunikation och argumentation. Läsförståelse är en form av organisation

Vad är huvudpoängen? Syfte: Imse Vimse Spindel klättrar uppför trå´n. Ned faller regnet, spolar spindeln bort. Upp stiger solen torkar bort allt regn. Imse Vimse Spindel klättrar upp igen. Syfte: att träna kognitiva tankestrategier på enkla texter

Hur tänker du? Berätta! Bä, bä, vita lamm, har du någon ull? Ja, ja kära barn, jag har säcken full. Helgdagsrock åt far, och söndagskjol åt mor, och två par strumpor åt lille, lille bror. Vilka är karaktärerna? Hur mycket är berättande text? Dialog? Sammanfatta texten med egna ord! Svåra ord? Hur tänker du om texten? Berätta!

Kontrasteringsläsning (Venn-diagram) Mors lilla Olle Rödluvan

Kontrasteringsläsning (Venn-diagram) krokodil alligator

Kontrasteringsläsning (Venn-diagram) Fiction om vargen t. ex. i Rödluvan Nonfiction om vargen

VÖL-strategin eng: KWL (Ogle, 1986) Det här vet jag Ö Det här önskar jag veta L Det här har jag lärt mig Det finns soldatmyror. De kan vara farliga. Vilka är fienderna? Hur försvar den sig?