Att kläcka och vaska idéer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Material för projektarbetet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Att välja - Hur gör man?.
Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Nu börjar ett nytt tema i år sju!
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
som underlag för skolutveckling och eget lärande
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Insändare Påverka med ord #3.
Vetenskaplig Metod.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
Formellt, skarpt och snyggt
Den uppsats ni är på väg att skriva skall en vacker dag presenteras muntligt. I betygskriterierna för Svenska C står det att eleven, skall använda sig.
Mindfulness – en hjälp på vägen
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
En bild säger mer än tusen ord !
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Vad bör en hälsopedagog kunna?
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Ta ställning och handla!
Innovationer – alla är vi kreativa
Konsten att lyckas med sina studier
Faster Utbildningen börjar om några minuter……
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Debattera.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Coaching.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff fritidshem
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
En guide för arbeten i SO
Idrottspsykologi.
En fråga per elev – bråk år 6
om företaget där du gör din praktik!
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Personligt brev.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Kreativitet & beteende
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Exempel på skriftligt omdöme
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
STUDIETEKNIK.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
Hur du kan lära bättre!.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Kreativa verktyg och metoder
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Svenska – skriva berättelser
Entreprenörskap 2 Ni ska läsa detta och förbereda er inför lektion måndag vecka 40. Då börjar allvaret att bygga er stad.
Ale Kommuns avtal NE.se.
Workshop Arbetsplatslärande.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Kreativa verktyg och metoder
Presentationens avskrift:

Att kläcka och vaska idéer Aldijana Puskar Brinellgymnasiet Entreprenörskap

Hur hittar man bra idéer Nyfikenhet Erfarenhet Under kurser som du läser I dina intressen i skolan Erfarenhet från din praktikplats Vänner, TV, sociala medier Under samtal med mentor, lärare, föräldrar mm Entreprenörskap

Idémetoder Exempel på metoder som kan stimulera kreativiteten: Brainstorming Associationsmetoden Tvärtom-metoden Entreprenörskap

Brainstorming Går ut på att du och dina kompisar träffas och låter allas åsikter, idéer och tankar komma fram. Syftet är att ni tillsammans ska hitta på fler och bättre idéer än en ensam person kan. Frågeställningen är: Vad är det idéerna egentligen skall lösa? Brainstorming är ett bra verktyg när man kört fast. Entreprenörskap

”SKATT” METODEN S = samla in idéer och brainstorma fritt K = kvantitet, ju fler idéer desto bättre A = allt är tillåtet T = tokigheter, alla fånigheter och omöjligheter välkomnas T = tid; sätt en tidsgräns för att få lite effekt Entreprenörskap

Övning 1 brainstorming Brainstorma i 5 min. En person antecknar alla idéer. Därefter ägnar ni 10 minuter åt att diskutera idéerna och välja ut några stycken som ni vill gå undersöka vidare. Entreprenörskap

Associationsmetoden Syftet är att fritt associera fram nya idéer utifrån en gemensam ram, t.ex. ett ord, en färg, en form eller en bild. T.ex. vad tänker du på spontant när du hör ordet kärlek, samarbete eller fest? Entreprenörskap

Associationsmetoden STEG 1 Alla ska bli hörda och tillsammans skapa en kreativ atmosfär för idéer. Låt tankar flöda fritt. Diskutera inte mycket. Tillåt spontana tankar. Rita en mind-map Entreprenörskap

Associationsmetoden STEG 2 När tillräckligt många idéer finns börja reflektera över: Vilka likheter och skillnader finns? Vilka är realistiska och genomförbara? Vilka idéer ni vill jobba vidare med? Entreprenörskap

Övning 2 med cirklarna 1) Använd cirklarna och rita så många olika saker du kan på 3 minuter. 2) Titta på bilderna och diskutera i gruppen. Vad har ni hittat för motiv och lösningar? Hur tänkte du när du började? Vad var det som hindrade dig när du ritade? Entreprenörskap

TVÄRTOM - METODEN Metoden bygger på att man helt enkelt formulerar motsatsen till problemet eller lösningen. Gruppen kan t.ex. skriva ner alla sina förslag på post-it lappar och brainstorma i ca 5 min. Därefter diskuteras hur gruppen tänker gå vidare med idéerna. Entreprenörskap

LÄSANVISNINGAR Läs sid 9-21 i häftet ENTREPRENÖRSKAP – En praktisk handbok Gör provet på Its Learning Gör uppgift om Antijantelagen till 17/9 Entreprenörskap