BILD 64-84 64.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur ska Du möta Dina medlemmar och gäster?
Advertisements

Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.

Vem bestämmer - du eller chefen?
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå tre Nivå fyra Nivå fem Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten Nivå två Nivå.
Svenska som andraspråk
Pronomen.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
SAMTAL.
Alla har inneboende.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Muntligt Jag kan….
Intervju inför ViV-projektet.
ORDKUNSKAP Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Chefen tittar förtvivlad på sin klocka och upptäcker att hans underordnad inte kommer att komma i tid för att hålla ett mycket viktigt seminarium på en.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Barnens egna ord om sin psykiska ohälsa
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Aktivt lyssnade.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Inflytande – på Riktigt!
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Flickors psykiska ohälsa
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
Tema: SJÄLVKÄNSLA Välkommen och presentation ca min
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Elevenkät Volgsjö skola År Höstterminen 2008.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Studieteknik och inlärning
Begrepp.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Lönesamtalet.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Kognitivt perspektiv.
Idrottspsykologi.
Identitet Vad formar oss till oss?.
”strid” med ord, meningsbyte
Hur mår du idag? Jag är glad idag Idag är jag glad.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Barn och stress.
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Kommunikationspass Jag heter
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Etik & moral.
Nallemottagning på Söderleken!
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
Kognitivt perspektiv.
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

BILD 64-84 64

65 Förberedelsematerial i sagans form.

66 Vad händer i en hörselgrupp? Ett informationsmaterial som beskriver hur det är att delta i en hörselgrupp. Text och bilder är framtagna i samarbete med fyraåringar på Hörselhabiliteringen Rosenlund i Stockholm.

Förberedelser Hur kommunicerar barnet? 67

Kommunikationspass 68 Kommunikationspass är ett dokument i form av en liten bok som på ett personligt sätt innehåller information om barnets kommunikation. Mer information finns att hämta på www.dart-gbg.org

Samtala med barnet 69

Hur märker du att barnet lyssnar? Diskutera två och två 70 . Skriv upp vad deltagarna säger och jämför med vad barnen själva säger på nästa bild.

Vuxna lyssnar och bryr sig när ”de ser mig i ögonen” (eller gör något tillsammans) ”de antecknar vad jag säger” ”de frågar igen när jag sagt något – inte bara säger mm och mm” ”de är tysta och inte pratar hela tiden – ger mig tid att hinna tänka efter” 71 ”Dom tittar mig i ögonen när jag pratar” ”Dom är tysta och pratar inte hela tiden”   ”Dom antecknar när jag pratar, som du gör, och dom frågar frågor om vad jag just sa. Sen är dom tysta så jag hinner tänka”. Hur ser du att vuxna inte lyssnar? ”Jag ser på ansiktet att dom inte tror på mig att jag kan säga bra saker”. Något mer? A: ”Dom mumlar mm och frågar inget speciellt efter att jag sagt något. Då bryr dom sig inte vad jag säger”.  ”Dom tittar mig i ögonen när jag pratar”  Hur visar vuxna att dom lyssnar på dig?

72

73

74 Två exempel på material som kan användas i samtal med barn och vuxna. Ett sätt att lyfta fram åsikter, tankar och känslor.

75 Bilder ur en ritpratboken Det här ärboken som handlar om dig av Eva Cim von Greyerz

76 Bilder ur en ritpratboken Det här är boken som handlar om dig av Eva Cim von Greyerz

Pip gråter. Vad har hänt tror du. Nallen vill trösta. Vad är tröst Pip gråter. Vad har hänt tror du? Nallen vill trösta. Vad är tröst? När är du ledsen? 77 Exempel på samtalsbilder ur Merete Holmsens böcker om musbarn som är i olika vardagliga situationer. De tecknade bilderna fungerar som ett slags starthjälp, för att få igång samtal med barn. Bilderna gör det lätt för barn att associera till egna upplevelser utifrån musbarnens känslor av ilska, sorg och glädje. Till böckerna hör en vägledning för den som vill använda bilderna i samtal med barn Samtalsbilder och teckningar: samtal med barn i svåra situationer och Samtalsbilder: en väg till kommunikation med barn, av Merete Holmsen, Studentlitteratur Axel: - ”Jag är ledsen när någon slår mig. Jag tänker på mamma. Mamma är tröst.”

De är arga. Vad har hänt? Vad gör de? Vad säger de? 78 Axel: - ”Argare än så på dagis. Barnen. De slår, de slår alla… mig ganska mycket.”

Pip sitter i fönstret och tittar på stjärnorna. Vad tänker han tror du Pip sitter i fönstret och tittar på stjärnorna. Vad tänker han tror du? Är han rädd, ledsen, glad, nyfiken? Vad drömmer och fantiserar han om? 79 Max: - ”Han saknar säkert sin mamma. Jag saknar mamma när jag vaknar…då känns det i magen.”

Samtalsmattan ger personer med kommunikations- svårigheter och kognitiva funktionsnedsättningar förutsättningar att förmedla sina känslor och åsikter, t ex om olika beslut. Samtalsmattan hjälper också den som lyssnar att förstå mer. 80 I skriften Samtalsmatta beskrivs metoden samt resultat från forskning och projekt i Sverige och Skottland. Det finns även en film som demonstrerar hur man använder metoden. Mer information finns hos Hjälpmedelsinstitutet: www.hi.se

Samtalsmatta – vad tycker du? 81

Dokumentation igen Ev ta upp BBIC – Barns behov i centrum (se vidare i handledningen under Tips på material att använda) 82 (Bild endast för föreläsaren)

Dokumentation Hur syns barnets åsikt i dokumentationen? Med barnets egna ord Referat av barns reaktion när tillfrågats Icke-verbala utsagor noteras Barnets ovilja att uttrycka åsikter, behov eller önskemål 83

Dokumentera Barnet är subjekt: Återge barnets egna ord – inga egna tolkningar Kontrollera med barnet att du uppfattat rätt Om barnet använder bilder, t ex känslobilder eller samtalsmatta kan detta dokumenteras Det barnet säger ifrågasätts eller värderas inte 84

Dokumentation – en viktig väg att tillvarata barns kunskap Hur kan barns åsikter bli mer tydliga? Barnet som subjekt eller objekt Finns det beredskap för detta idag? Hur hanterar vi barn och vuxnas olika åsikter? Och dilemman som dyker upp? 84 Diskutera